۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱

جوسازی‌ها علیه طرح نگهداری حیوانات

حالا مجلس شورای اسلامی در حال تصویب طرحی است که به تعبیر 32 نماینده در راستای حفظ حقوق شهروندی مطرح شده، طرحی که در آن «گرداندن سگ و میمون» در اماکن عمومی و «انظار» عمومی و معامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی همچون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۰۹۱۱
 صراط:  سگ، ایگوآنا، انواع و اقسام گربه و مارهای خوش‌خط و خال و... حیواناتی هستند که این روزها به دلیل تمایلات برخی شهروندان میهمان بسیار ناخوانده برخی خانه‌ها شده‌اند. خانه‌هایی که بسیاری از آنها آپارتمانی هستند و همسایگان دارندگان این حیوانات همیشه از حضور این حیوانات بسیار معذبند، هرچند به رسم همسایگی چیزی نگویند اما حالا مجلس شورای اسلامی در حال تصویب طرحی است که به تعبیر 32 نماینده در راستای حفظ حقوق شهروندی مطرح شده، طرحی که در آن «گرداندن سگ و میمون» در اماکن عمومی و «انظار» عمومی و معامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی همچون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان خواهد داشت. موضوعی که این روزها دستمایه رسانه‌های غربی برای القای اختلاف در جامعه شده است.

موج منفی گسترده برای یک ماجرای ساده

به محض انتشار خبر و جریان یافتن این طرح در مجلس، یک موج منفی علیه آن در رسانه‌های خارجی به راه افتاده است. دوویچه وله از این می‌گوید که این طرح نقض حقوق حیوانات و صاحبان این حیوانات است که به نگهداری حیوانات علاقه‌مندند. رادیو آلمان و برخی دیگر رسانه‌های غربی دولت ایران را به ترویج خشونت علیه نمونه‌های زندگی مدرن متهم کرده‌اند. صدای آمریکا هم از این می‌گوید که این طرح مجلس نشان‌دهنده ارتجاعی بودن آن است.اما در این بین اصل ماجرا با نگاهی به همسایگان دارندگان این حیوانات و همچنین رهگذران بسیاری که در خیابان با این موضوع برخورد دارند مشخص می‌شود. شهروندانی که بسیاری از آنها از اینکه در همسایگی‌شان سگ نگهداری می‌شود هم احساس ترس دارند و هم نگران به مخاطره افتادن امنیت بهداشتی خود هستند. خیلی از شهروندان از اینکه فرزندانشان بخواهند در فضای آپارتمان بازی کنند آن هم با وجود یک سگ یا حیوانی مانند میمون و مار واهمه دارند. حتی بخش قابل توجهی از شهروندان بویژه زنان در کشور از حضور سگ‌ها در خیابان‌ می‌ترسند اما اقلیتی که به نوعی به دیکته کردن تمایلات خود در جامعه علاقه دارد، همچنان بر نگهداری و گرداندن سگ و دیگر حیوانات  مانند میمون اصرار می‌ورزند.

 برچسب‌زنی برای دفاع از سبک زندگی خاص

در سوی دیگر ماجرا رسانه‌های غربی بشدت به یاری سگ‌گردانان و نگهداران میمون آمده و در چند وقت گذشته، این رسانه‌ها فضای منفی عجیبی علیه طرح مجلس ایجاد کرده‌اند. پیام بخشی، کارشناس رسانه با اشاره به فضای منفی ایجاد شده به «وطن امروز» می‌گوید: مخالفت با این طرح مجلس و برخورد رسانه‌ای سنگین از سوی رسانه‌های غربی به نوعی در راستای همان ترویج سبک زندگی خاصی در رسانه‌های غربی است. آنچنان که این رسانه‌ها با زدن برچسب و انگ به مخالفان عمومی و دولتی این طرح، سعی می‌کنند باعث مثبت شدن نگاه به این پدیده شوند. در واقع وقتی این رسانه‌های پردامنه، در یک فشار پرحجم رسانه‌ای به مخالفان این طرح برچسب عقب‌ماندگی و تحجر می‌زنند، برخی جرات اعتراض نسبت به این موضوع را از دست می‌دهند. در همین باره سجاد خورشیدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به «وطن امروز» می‌افزاید: به طور طبیعی برچسب زدن یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که این رسانه‌ها همیشه در بحث سبک زندگی از آن استفاده می‌کنند. آنچنان که سعی دارند القا کنند هر کس از این نوع سبک زندگی پیروی نکرده یا مخالفت می‌کند به نوعی واپسگراست.

 فرهنگ ایرانی، حیوان‌گردانی را نمی‌پذیرد

در این بین بخش قابل توجهی از شهروندان براین باورند که با توجه به فرهنگ بومی ایرانی، این نوع حیوان‌گردانی‌ها  امری مذموم است. هر چند که احترام به حیوانات در فرهنگ ایرانی وجود دارد اما اینگونه همدم شدن با سگ و میمون هیچگاه در این فرهنگ پذیرفته نیست. حیواناتی که گاهی نگهداری آنها در سال بیش از چندین میلیون تومان هزینه دارد. خورشیدی دراین باره تاکید می‌کند که طرح مجلس در راستای اثبات حقوق شهروندی است، چرا که موضوع سگ‌گردانی و نگهداری از حیوانات تزئینی به معنای واقعی نقض حقوق دیگران است. این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: نمونه بارز این موضوع را هم می‌توان در مواجهه مردم با این حیوانات مشاهده کرد. در جامعه ایران اینگونه تعریف و نهادینه شده که جای حیوانات وحشی در خانه و خیابان نیست. این تعریف هم بعد عرفی چارچوب‌های رفتاری ایرانیان را شامل می‌شود و هم بعد مذهبی و دینی که در فرهنگ مذهبی درباره نگهداری اینگونه حیوانات وجود دارد. از طرفی موارد بسیاری از آسیب رساندن این حیوانات به کودکان در مناطق مسکونی و خیابان وجود دارد.

تلاش برای القای تقابل میان مجلس و شهروندان

این استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور سعی می‌کنند این طرح مجلس را تفسیر به مقابله با جوانان کنند. آنها تلاش می‌کنند چنین القا شود که جوانان به نگهداری گسترده این حیوانات علاقه دارند اما قانون اجازه نمی‌دهد.

برنامه من و تو پلاس شبکه من و تو با اشاره تلویحی به مجازات سختی که برای این جرم در نظر گرفته شده، تلاش کرد مجلس را در مقابل جوانان قرار دهد. حتی صدای آمریکا با نوعی مقایسه میان زندگی ایران و غرب تلاش کرد به مخاطب بگوید این مجلس است که می‌خواهد برای شهروندان ایرانی تعیین تکلیف کند. خورشیدی با نگاهی به حمله این رسانه‌ها به طرح مجلس بیان داشت: هدف اصلی از این هجمه‌ها آن هم در چنین موضوع کم‌اهمیتی، ایجاد شکاف میان مجلس و جوانان است. همچنان که آنها تلاش می‌کنند بخش قابل توجهی از جوانان را علاقه‌مند به این کار یعنی نگهداری و گرداندن سگ‌ها نشان دهند، در سوی مقابل سعی دارند مجلس را مخالف خواست‌های جامعه جوان به تصویر بکشند.

 تمام این صحبت‌ها همچنین واکنش‌ها و آمارها بیانگر این است که تنها بخشی از شهروندان ایرانی هستند که موافق نگهداری حیوانات در خانه و به نوعی سگ‌گردانی در خیابان هستند. گروهی که به تعبیر جامعه‌شناسان باید بپذیرند حقوق شهروندی دیگرانی که با این امر مخالفت جدی دارند باید رعایت شود. شهروندانی که گروهی از آنها همیشه از اینکه در خیابان سگ و حیواناتی نظیر آن ببینند در هراس هستند.