۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱

انتقاد موسویان از رویکرد خصمانه فرانسه

«حسین موسویان» عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای با انتقاد از رویکرد خصمانه فرانسه گفت: پاریس باید در رویکرد خود نسبت به برنامه هسته ای ایران تجدید نظر کند.
کد خبر : ۲۱۰۹۵۷
صراط:  دکتر موسویان در جمع اصحاب رسانه های مهم فرانسه با اشاره به سیاست های منفی این کشور در مورد ایران اظهارداشت: «من از مواضع فرانسه متعجب هستم. فرانسه به عنوان یک کشور مدعی آزادیخواهی و لیبرالیسم در 60 سال گذشته از دیکتاتورهای فاسد در خاورمیانه مثل شاه ایران و مبارک در مصر حمایت کرده است.»

وی افزود: فرانسه در دوران تجاوز صدام به ایران از صدام متجاوز با سلاح های پیشرفته نظامی و انواع کمکهای سیاسی و مالی حمایت کرد. فرانسه حتی هیچ مشکلی با استفاده صدام از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران نداشت و بطور غیر مستقیم از استفاده صدام از سلاح های شیمیایی علیه ایرانی ها حمایت کرد.

مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: با این وجود، ایرانی ها با بزرگواری چشم بر خطاهای فرانسه بسته و آماده توسعه روابط بودند اما فرانسه هنوز سیاست های خصمانه خود را ادامه می دهد به گونه ای که گاهی اوقات از آمریکایی ها هم خصمانه تر با ایران رفتار می کند و کاتولیک تر از پاپ می شود.

موسویان در پاسخ به ادعای یک روزنامه نگار فرانسوی مبنی بر اینکه سیاست های جاری فرانسه در مورد ایران بخاطر مواضع اصولی پاریس علیه اشاعه سلاح های اتمی است، گفت: شما ممکن است با این حرف ها بتوانید مردم فرانسه را فریب دهید اما باید بدانید فرانسه اولین هدف معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) را که نابودی سلاح های هسته ای است، زیر پا گذاشته و بعد از 40 سال هنوز سلاح های اتمی خود را امحا نکرده است.

وی افزود: علاوه بر آن، فرانسه با کشورهایی که بمب هسته ای ساخته اند، مانند هند و پاکستان یا رژیم صهیونیستی روابط استراتژیک دارد.

موسویان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، حالا همه فشارهای آن علیه ایرانی است که عضو ان پی تی است، بمب هسته ای ندارد و هیچ انحرافی هم در برنامه هسته ای اش دیده نشده است.

وی تاکید کرد: متهم کردن ایران در برنامه هسته ای، یک دروغ بزرگ است که غرب علیه ما ساخته است و دارد از آن به عنوان یک ابزار علیه ایران استفاده می کند.
منبع: ایرنا