۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

نظر رضایی درباره سفر هاشمی به عربستان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اخیرا سیاست‌های کلی انتخابات را به مجمع تشخیص ارجاع داده‌اند، از بررسی این سیاست در جلسه امروز خبر داد.
کد خبر : ۲۱۱۱۹۴
صراط: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری صبح امروز شنبه که به منظور ارائه گزارش آخرین مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل این مجمع برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج و روز نیروی دریایی اظهار داشت: ما به تیم مذاکره‌کننده ایرانی که با پشتکار، دقت و عقلانیت خود توانستند از ارزش‌های انقلاب در مذاکرات دفاع کنند، خسته‌ نباشید می‌گوییم.
 
رضایی با بیان اینکه انسجام خوبی در تیم مذاکره‌کننده وجود داشت و آنها نشان دادند که جایگاه بین‌المللی ایران بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا این موضوع وجود ندارد که یک کشور جهان‌سومی به گونه‌‌ای قدرتمند باشد که کشورهای قدرتمند جهان با آن گفت‌وگو کنند از این رو این امر نشان‌دهنده شان جمهوری اسلامی ایران در جهان است که قدرت‌های بین‌المللی با ایران پای یک میز مذاکره می‌نشینند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصوبات مجمع تشخیص اظهار داشت: ما مصوبه‌ بانک مرکزی را داشتیم؛ چرا که در هر برنامه‌ای درباره مدیریت 5 ساله بانک مرکزی و نحوه عزل و نصب آن موضوعاتی مطرح می‌شد که مشکل‌آفرین شده بود. لذا مقام معظم رهبری آن را به عنوان معضل به مجمع ارائه دادند که ما آن را بررسی کردیم که چگونه رئیس بانک مرکزی مشخص شود و کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اخیرا سیاست‌های کلی انتخابات را به مجمع تشخیص ارجاع داده‌اند، از بررسی این سیاست در جلسه امروز خبر داد و گفت: ما مشورت بر روی سیاست‌های رهبری را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و امروز 20 نفر از اعضا در جلسه صبح امروز آن را بررسی کردند و رای‌گیری شد اما نیاز به فرصت بیشتری داریم.
 
رضایی جمهوری اسلامی را یکی از مردمی‌ترین و دموکرات‌ترین نظام‌های موجود در جهان دانست که انتخابات آن به شکل‌های مختلف و در قالب انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شورای شهر و خبرگان رهبری برگزار می‌شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برهمین اساس افزود: ما از همه گروه‌ها می‌خواهیم که پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در زمینه انتخابات از طریق سایت مجمع تشخیص برای ما ارسال کنند تا آن را مورد بحث قرار دهیم و امروز نیز بحث‌های خوبی درباره انتخابات شکل گرفت.
 
وی ضمن انتقاد از تغییرات زیاد مقررات انتخابات گفت: بیش از 50 بار قوانین و مقررات انتخابات تغییر کرده است و هر مجلسی قوانین انتخابات را تغییر می‌دهد.
 
رضایی با تاکید براینکه در صورت تصویب سیاست‌های کلی انتخابات ما در زمینه قوانین انتخاباتی حداقل 10 سال ثبات خواهیم داشت یادآور شد: در این صورت از اشکالات در این طرح نیز پرهیز می‌شود.
 
رضایی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت و متذکر شد: نتیجه مذاکرات نشان داد تدبیر مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی به جا بوده است و ما قبل از اینکه منتظر مذاکرات باشیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: از نظر کارشناسان اقتصادی طرح اقتصاد مقاومتی از پیشرفته‌ترین اسناد اقتصادی و علمی دنیا است چرا که با آخرین پیشرفت‌های دنیا تطبیق دارد و باید مورد توجه مسئولان و ملت قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و تجربه نشان داده ما نباید منتظر مذاکرات فنی بمانیم گفت: مسئله اصلی این است که مشکلات امروز صحنه اقتصاد کشور پیش‌بینی شده که با چه شیوه‌هایی می‌توان مشکلات اقتصادی از جمله تورم، بیکاری و اشتغال را حل کرد.
 
رضایی ادامه داد: اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مردم، گروه‌ها و مسئولان جدی گرفته شده و تبدیل به بسیج و جهاد بزرگ شود ما می‌توانیم در این شرایط از مشکلات عبور کنیم چراکه ملت ایران ثابت کرده نه تنها در سیاست جنگ قهرمان است بلکه در اقتصاد هم می‌تواند همینطور باشد لذا مجمع تشخیص هم در حمایت از مسئولان دریغ نخواهد کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش مربوط به پرسش و پاسخ‌ها درباره چرایی طولانی شدن رسیدگی به طرح اموال مسئولان تصریح کرد: مسئله رسیدگی به دارایی مقامات در مجمع به دلیل اینکه قرار است برخلاف تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی باشد به دو سوم رای اعضا نیاز دارد و از این رو اعضا برای اینکه رای دهند ابتدا باید اقناع شوند از این رو ما همه سوالات موجود را در این زمینه به تحقیق و پژوهش گذاشته‌ایم.
 
وی افزود: ما درباره افرادی که باید دارایی آنها بررسی شود، تعداد و شیوه‌های انی کار و اینکه مثلا در حین خدمت این بررسی صورت گیرد یا پس از مسئولیت افراد، بحث و بررسی کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی نیز صورت گرفته است و از این رو مشکل خاصی وجود ندارد و این طرح حل خواهد شد.
 
رضایی تاکید کرد: راهکارها در این زمینه طوری است که همه مسئولان مورد توجه قرار می‌گیرند هرچند که ممکن است شیوه‌ها متفاوت باشد و گروه‌بندی صورت گیرد اما قطعا همه مسئولان مورد نظارت قرار خواهند گرفت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارجاع طرح اختیارات وزارت دادگستری به مجمع تشخیص گفت: هنوز چیزی دست ما نرسیده است و اگر برسد در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
وی در خصوص رایزنی با دولت در زمینه سیاست‌های کلی انتخابات یادآور شد: دولت در بحث  انتخابات کاملا فعال است و وزارت کشور و وزارت اطلاعات از طرف دولت در کمیسیون‌ها شرکت می‌کنند لذا در صحن مجمع و دولت در این مسئله بحث صورت گرفته است که اگر مسئولان دولتی در جلسات بیایند می‌توانند از آرای خود برای این مصوبات استفاده کنند.
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان تصریح کرد: این مسئله مربوط به شخص آقای هاشمی است و باید از خود ایشان سوال شود و من با ایشان در این زمینه مشورت نکرده‌ام و چیزی نمی‌گویم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی استانی شدن انتخابات در مجمع تشخیص گفت: نمایندگان مجلس امروز این بحث را در مجمع مطرح کردند اما فعلا مصوبه‌ای در این زمینه نداشتیم اما حتما درباره آن بحث خواهد شد.
منبع: فارس