۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

هزینه گران‌ترین فیلم سینمای ایران

فیلم «محمد (ص)» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ‌که در 55 کیلومتری شهر قم قرار دارد فیلمبرداری شد.
کد خبر : ۲۱۱۹۱۷
صراط: فیلم «محمد (ص)» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم ‌که در 55 کیلومتری شهر قم قرار دارد فیلمبرداری شد. در این شهرک ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل و در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌ است. براساس آمارهای منتشر شده، این فیلم را پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای به حساب می‌آورند و تاکنون برآوردهایی به مراتب بیشتر از فیلم پرهزینه «رستاخیز» درباره هزینه تولید این سه گانه سینمایی مطرح شده که قرار است دو بخش دیگرش در آینده ساخته شود.  
بخشی از هزینه‌های صرف‌شده برای ساخت این اثر سینمایی به‌واسطه حضور گروهی از برجسته‌ترین متخصصان سینمای جهان به وجود آمده است. فیلمبرداری این اثر سینمایی در چند کشور جهان انجام شده و قرار است به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.  در کنار ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری این پروژه عظیم، حمید خضوعی ابیانه هم به عنوان فیلمبردار حضور دارد. میلژن کرکا کلژاکویچ، طراح صحنه و دکور مشهور جهان هم برای این فیلم به خدمت گرفته شده است. طراحی گریم، جلوه‌های ویژه کامپیوتری، جلوه‌های ویژه میدانی اثر را هم جمعی از بهترین متخصصان جهان انجام داده‌اند.
 
تحقق بودجه 30 میلیون دلاری؟
درحالی‌که پروژه سینمایی «محمد(ص)» واپسین مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد، برخی اخبار حکایت از تکاپوی برخی کشورهای عربی برای ساخت فیلمی با همین مضمون با همراهی هالیوود دارد که همزمانی احتمالی رونمایی از این دو پروژه جالب توجه خواهد بود. درباره رقم بودجه‌ای که تاکنون برای این فیلم خرج شده حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است. در روزهای آغاز مراحل ساخت این فیلم اسکرین‌دیلی خبری منتشر کرد و نوشت که مجید مجیدی فیلمساز نامدار ایرانی در عرصه جهانی در تدارک ساخت فیلمی درباره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) با بودجه 30 میلیون دلاری است. انتشار همین خبر هم کافی بود تا رسانه‌های داخلی پیگیر صحت و سقم خبر شوند، به‌خصوص که رقم اعلام‌شده در خبر اولیه به نسبت ارقام معمول در روند تولید در سینمای ایران رقمی نجومی محسوب می‌شد‍! منبع اصلی خبر اما خود مجیدی بود. کارگردانی که برای دریافت جایزه «ابن عربی» راهی شهر مورسیا زادگاه این متفکر اسلامی شده بود و همان جا برای نخستین بار آغاز رسمی مراحل اجرایی این پروژه سینمایی را اعلام کرده بود.مجید مجیدی بعد از انتشار خبرهای متفاوتی درباره بودجه این فیلم گفته‌های قبلی خودش را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد. او گفت برای جهانی شدن چنین کارهایی از همان ابتدا باید سعی در جذب همه سرمایه‌های داخلی و خارجی مناسب داشت. مجیدی نکته مهم درباره سرمایه‌گذاری برای این اثر را بازگشت سرمایه دانست و تاکید کرد: این فیلم با توجه به استاندارد موردنظر و گستردگی مخاطبان می‌تواند سطحی از سرمایه‌گذاری را منطقی کند و از بهترین مصادیق همسویی دغدغه‌‌های فرهنگی – اعتقادی با توجیه اقتصادی باشد. برای تامین چنین بودجه‌ای در کنار رایزنی‌های بین‌المللی در داخل هم باید ارگانی خاص عهده‌دار پروژه می‌شد. برهمین مبنا در پروانه ساخت پروژه در مقابل نام تهیه‌کننده عنوان موسسه سینمایی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درج شد. موسسه‌ای که بعدها با افتتاح و ثبت رسمی شرکت سینمایی «نور تابان» هویت روشن‌تری پیدا کرد. این شرکت به‌عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، تولید فیلم سینمایی «محمد(ص)» ساخته مجید مجیدی را برعهده دارد. شهرک سینمایی نور وابسته به این شرکت که مکان ساخت دکورهای این فیلم سینمایی است، در نزدیکی شهر مقدس قم واقع شده و با بیش از 100 هکتار وسعت به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک سینمایی مربوط به دوران زندگی پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) در جهان شناخته خواهد شد.