۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
نظرات سه کارشناس در روزنامه اصلاح طلب

دولت در ازدواج سفید دخالت نکند!

دخالت دولت و تعيين حد يا حتي مجازات براي چنين پديده‌يي مي‌تواند نسل جوان ما را نسبت به اين موضوع حريص‌تر كند!
کد خبر : ۲۱۲۴۳۰
صراط: روزنامه اعتماد در بخش "يك خبر، سه چهره" خود با موضوع "نگاهي به ازدواج سفيد" نوشت:

يك تب گذرا را تبديل به يك معضل نكنيم

اشرف بروجردي ٭

مشكلات مادي و بسياري از مشكلات ديگري كه پيش روي جوانان ما قرار دارد باعث شده تا بخشي از جوانان با استفاده از همين پديده به رفع نيازهاي عاطفي خود بپردازند. بسياري بر اين باورند كه دولت بايد جلوي چنين پديده‌يي را بگيرد ولي  تجربه نشان داده دخالت دولت در امور خصوصي  اوضاع را بدتر خواهد كرد چرا كه اجبار، نوعي واكنش مقاومتي به همراه دارد و دخالت دولت و تعيين حد يا حتي مجازات براي چنين پديده‌يي مي‌تواند نسل جوان ما را نسبت به اين موضوع حريص‌تر كند. من معتقدم پديده ازدواج سفيد يك تب گذرا در جامعه ايران است و اگر از كنار آن بگذريم به مرور فروكش خواهد كرد.
٭ نماينده سابق مجلس


سختگيري درباره ازدواج موقت به ازدواج سفيد منجر شد

حسن موسوي چالك ٭

در برخي كشور‌ها جهان از «ازدواج سفيد» به عنوان «هم‌باشي سياه» ياد مي‌كنند و بر اساس اين نوع ارتباط خانواده‌هايي شكل مي‌گيرند كه افراد ارتباط حقوقي با يكديگر ندارند اما به عنوان زن و شوهر با هم زندگي‌ مي‌كنند. رواج اين دست روابط تشكيل خانواده را با چالش روبه‌رو مي‌كند و عملا فرصتي را براي فرار از مسووليت تشكيل خانواده فراهم مي‌آورد. علاوه بر اينها زن‌ها در اين زمينه بسيار آسيب مي‌بينند. شرايط اقتصادي هم در رواج اين دست روابط موثر است. ظهور و بروز و گسترش چنين روابطي تهديدي جدي براي بنيان خانواده است و از طرفي سبب مي‌شود، مساله افزايش نرخ رشد جمعيت جدي گرفته نشود و اجراي صحيح سياست‌هاي جمعيتي را با مشكل روبه‌رو خواهد كرد. معتقدم اگر نسبت به ازدواج موقت كه امري شرعي است اين‌گونه سختگيري نمي‌شد شايد اصلا شاهد چنين رفتار‌هايي نبوديم.
٭ رييس انجمن مشاوران و مددكاران اجتماعي خردگرايي باعث مي‌شود تا راه سومي پيدا شود

خردگرايي باعث مي‌شود تا راه سومي پيدا شود

سيدعلي آذين ٭
كشور ما به لحاظ جامعه‌شناسي در يك مرحله گذار به سر مي‌برد. تسهيل ارتباطات در دنياي ماهواره و فضاي مجازي شيوه‌هاي جديدي از رفتار و سبك زندگي را به سرعت در معرض ديد همه نسل‌ها به ويژه نسل‌هاي جوان‌تر قرار مي‌دهد. برخوردهاي متفاوتي با اين شرايط محتمل است. مثلاً حاكميت مي‌تواند صرفا نظاره‌گر باشد و تحولات را تعقيب كند يا از همه ابزارهاي ممكن براي كنترل اين تغييرات و رفتار مردم به هرقيمتي استفاده كند. در اغلب كشورهاي پيشرفته، خردگرايي باعث مي‌شود تا راه سومي انتخاب شود؛ يعني مسوولان امور مختلف در برابر اين تغييرات نه تسليم محض هستند و اجازه مي‌دهند هر آنچه كه مي‌خواهد پيش آيد و نه از هر راهكاري براي كنترل مطلق تغييرات اجتماعي استفاده مي‌كنند. به عبارتي با مداخلات علمي و مبتني بر بهترين شواهد تلاش مي‌كنند كه تغييرات، سمت‌گيري بهتري داشته باشند و آنجا نيز كه مداخلات با حقوق شهروندي منافات پيدا مي‌كند حداقل احتمال پيامدهاي با آسيب بيشتر را تقليل دهند. متاسفانه در كشور ما كمتر تلاش شده تا به اين شكل با تحولات اجتماعي برخورد شود. كاستن از اين ميزان مستلزم اصلاحات اساسي در شرايط اقتصادي، فرهنگي، اشتغال و شايد از همه مهم‌تر استانداردهاي اخلاقي در كشور است. در غياب چنين مسيري يا در شرايط كند بودن حركت كشور به اين سمت، لازم است در كوتاه‌مدت با فرهنگ‌سازي و آموزش، كاري كرد تا جوانان با ديدي حساب شده‌تر و نقاد به اين موضوع و پيامدهاي آن بنگرند و در اين خصوص دستگاه‌هاي مختلفي بايد به وظيفه خود عمل كنند. مهم اينجاست كه توجه داشته باشيم هرگونه برخورد احساسي و غيركارشناسي با اين مساله علاوه بر آنكه استقبال از اين شيوه زندگي را كم نمي‌كند تنها به بي‌اعتمادي بيشتر جوانان به نهادهاي فرهنگي و قانوني منجر خواهد شد. شخصاً معتقد هستم كه پدران و مادران در اين خصوص مي‌توانند تاثيرگذاري بهتري بر جوانان داشته باشند به شرط آنكه بتوانند خودشان از مشاورين خبره بهره‌مند شوند.
٭متخصص پزشك اجتماعي و سلامت جنسي