۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

مرکل روسیه را به مداخله متهم کرد

صدراعظم آلمان روسیه را متهم کرد که در امور داخلی کشورهایی که به دنبال برقراری روابط نزدیک با اتحادیه اروپا هستند، مداخله می‌کند.
کد خبر : ۲۱۳۱۸۰
صراط: صدراعظم آلمان روسیه را متهم کرد که در امور داخلی کشورهایی که به دنبال برقراری روابط نزدیک با اتحادیه اروپا هستند، مداخله می‌کند.
 
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی دیولت گفت: سه کشور مولداوی، گرجستان و اوکراین از جمله کشورهای همسایه شرقی ما هستند که با گرفتن تصمیمی مستقل به دنبال امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا بودند.
 
مرکل تصریح کرد: با این حال روسیه برای هر سه کشور دردسر ایجاد می‌کند. وی در این زمینه به جنگ‌های روسیه در مناطق جدایی طلبی نظیر ترانس نیستریا، آبخازیا و اوستیای جنوبی و همچنین مداخله روسیه در شرق اوکراین اشاره کرد.
 
این در حالی است که مسکو پیشتر نارضایتی خود از مسیر مولداوی برای نزدیک شدن به اروپا را اعلام کرده است. مسیری که چند روز پیش در جریان انتخابات پارلمانی مولداوی و باجلوگیری کردن از کاندیداتوری یکی از چهره‌های حامی روسیه در این انتخابات، تایید شد.
 
مرکل در عین حال مسکو را به تلاش برای وابسته کردن کشورهای مناطق غرب حوزه بالکان به لحاظ اقتصادی و سیاسی به روسیه متهم کرد تا بتواند در این کشورها اعمال نفوذ کند.
 
صدراعظم آلمان همچنین از تصمیمش در جریان نشست ناتو در سال 2008 برای آنکه اوکراین و گرجستان را در مسیر عضویت در این ائتلاف نظامی قرار ندهد، دفاع کرد.
 
وی در عین حال برتعهد ناتو به دفاع از کشورهای شرق اروپا نظیر لهستان و کشورهای حوزه بالتیک که عضو این ائتلاف هستند، تاکید کرد.
 
مرکل گفت: دلیلی برای صحبت از جنگ در حوزه بالتیک وجود ندارد با این حال صرف نظر از این قضیه بند پنج معاهده ناتو می‌گوید که حمله به یکی از اعضای این ائتلاف به معنای حمله به کل این ائتلاف است و چنین بندی تاثیر خود را حفظ کرده است.
منبع: ایسنا