۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵

انتقاد نماینده روحانی از سریال پرده‌نشین

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است بازیگرانی که در سریال پرده نشین در نقش روحانی و طلبه بازی می‌کنند باید افرادی باشند که در این حوزه حداقل سابقه‌ای در این جهت داشته باشند که این مساله باید مورد توجه تولیدکنندگان فیلم و سریال باشد.
کد خبر : ۲۱۴۰۶۷
صراط: حجت الاسلام احمد سالک کاشانی  گفت: سریال «پرده نشین» نقاط مثبت فراوانی دارد و بعضا نقاط منفی. نقاط مثبت پرده نشین این است که بیانگر موضوعی است که جوانی از موقعیت دینی و جایگاه اجتماعی پدر روحانی‌اش استفاده می‌کند و گرفتار دوستان نارفیق می‌شود و پا در معاملات نادرست اقتصادی می‌گذارد و به این ورشکستگی که در سریال دیدیم می‌افتد.
 
وی تصریح کرد: این سوژه‌ای است که در جامعه شاید مشابه فراوانی داشته باشد که فقط هم مربوط فرزندان علما و روحانیت هم نباشد ولی اصل چنین موضوعی متاسفانه در جامعه وجود دارد.
 
او تاکید کرد: الان بسیاری از کسانی که گوشه زندان هستند، به دلیل همین برخوردهای نپخته و کلاهبرداری‌های اقتصادی است.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است بازیگرانی که در سریال پرده نشین در نقش روحانی و طلبه بازی می‌کنند باید افرادی باشند که در این حوزه حداقل سابقه‌ای در این جهت داشته باشند که این مساله باید مورد توجه تولیدکنندگان فیلم و سریال باشد.
 
او افزود: این سریال ممکن است در نگاه مردم و مخاطبان در جامعه تعمیم داده شود و این جای نگرانی دارد که «همه کسانی که در کسوت روحانیت هستند، اینگونه‌اند» درحالی که این تفکر ظلمی است به همه کسانی که هستی خودشان را در راه ترویج اسلام دادند. این هم نکته ای است که باید به آن توجه داشت.
 
به گفته رییس کمیسیون فرهنگی مجلس سریال «پرده نشین» حاوی نکات آموزشی مثبت دینی فراوانی است. بطور مثال در سکانسی که حاج آقا شهیدی نیمه شب به بالای سر طلبه‌ای می‌آید و او را به تهجد نیمه شب و خلوت کردن با خدای خود دعوت می‌کند که این از آموزه‌های دینی بسیار خوب این سریال است. بعبارتی یکسری موضوعات دینی در این سریال مطرح می‌شود که آموزش دادن آن ضرورت دارد و بهترین روش ارائه این آموزش رسانه ملی است که شبکه یک سیما در قالب سریال پرده‌نشین این کار را کرد.
 
حجت الاسلام احمد سالک کاشانی افزود: ما در این سریال برخورد خوب و اخلاقی حاج آقا شهیدی را مشاهده می کنیم که برای اینکه زیر دین مردم نباشد درصدد فروش اموال شخصی‌اش است و در دیالوگ‌هایش این را می‌گوید که اگر انسان یک روز هم مدیون کسی باشد عاقبت خوشی در انتظارش نخواهد بود. ما در این سریال می‌بینیم که آقای شهیدی مساله حق الناس و حق الله را به خوبی به فرزندش که در معامله متضرر شده متذکر می شود و می گوید هرطوری که شده باید این حق را ادا بکنی. از نکات اخلاقی دیگر این سریال اطاعت از قانون و حرمت نهادن به قانونگذار است که حاج آقا شهیدی در کلانتری به صراحت با رفتار و گفتارش اعلام می‌کند. تشویق به کارهای خیر و خیرات هم از دیگر نکات مثبت اخلاقی پرده نشین است که باید اینجا از عوامل ساخت آن تشکر کنم.
 
نماینده مردم اصفهان  ادامه داد: از نکات دیگری که ای کاش بیشتر و بهتر در سریال به آن پرداخته می شد، مساله ترویج فرهنگ وقف است. اینکه در طول داستان می بینیم که هدی که قصد فروش اموال وقفی پدرش را دارد وقتی با منش دینی و اخلاق پسندیده و آرامش حاج آقای شهیدی مواجه می‌شود آرامتر شده و به این واقعیت می رسد که کار پدرش در وقف اموال درست بوده و آقای شهیدی با سلامت بر موقوفات پدرش نظارت می کرده. به نظر من این تعلیمات برای فرهنگ پسندیده وقف کار بسیار خوبی است و درجامعه موثر خواهد بود.
 
او در پایان تصریح کرد: تبیین مفاهیم دینی در مسایل تربیتی، اجتماعی و اخلاقی در سریال پرده نشین مشهود است و این از رسالت های اصلی صدا و سیما و سازندگان فیلم ها و سریال هاست که در تولید آثارشان به آن توجه کنند. این سریال ممکن است ایراداتی داشته باشد اما کار کار شایسته و درخوری است.
منبع: فارس