۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
برده‌داری در آمریکا همچنان جاری است

چامسکی: جامعه آمریکا نژادپرست است

اندیشمند مشهور آمریکایی در مصاحبه با یک شبکه تصویری، جامعه آمریکا را بسیار نژادپرست خواند و گفت سیاهان اکنون به شکلی دیگر به عنوان برده به کار گرفته می‌شوند.
کد خبر : ۲۱۴۴۰۱
صراط: «نوام چامسکی» اندیشمند، محقق و تحلیلگر برجسته آمریکایی در واکنش به کشته شدن مداوم سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا، جامعه این کشور را «بسیار نژادپرست» توصیف کرد.

آقای چامسکی که با شبکه تصویری «گریت تی‌وی» (GRIT TV) مصاحبه می‌کرد، گفت: «این جامعه‌ای بسیار نژادپرست است. واقعا تکان‌دهنده است. آنچه که در 30 سال گذشته به سر آفریقایی-آمریکایی‌ها آمده، مشابه چیزی است که «ادوارد باپتیست» (نویسنده و تاریخدان) در مورد رخدادهای اواخر قرن 19 تعریف می‌کند.»

وی با بیان اینکه متمم‌های لغو برده‌داری تنها توانست به مدت یک دهه برای سیاهان آزادی به همراه داشته باشد، گفت اختیاراتی که بعدها به ایالات داده شده، آن‌ها را قادر ساخت تا هرآنچه می‌خواهند با سیاه‌پوستان انجام دهند. چامسکی افزود: «آنچه که آن‌ها انجام دادند، مجرمانه کردن زندگی سیاه‌پوستان بود که نوعی نیروی کار اجباری به وجود آورد. این قوانین مردان سیاه‌پوست را به زندان می‌افکند و آن‌ها از این طریق به یک نیروی کار کامل، بهتر از برده‌ها، تبدیل می‌شدند.»

در ماه‌های اخیر کشته شدن چند سیاه‌پوست از جمله «مایکل براون»، «اریک گارنر» و «تمیر رایس» به دست افسران سفید‌پوست پلیس، به بروز اعتراضات کم‌سابقه در ایالات متعدد آمریکا منجر شده است. معترضان می‌گویند با وجود تغییر قوانین، همچنان نهادهای آمریکایی رفتاری نژادپرستانه با سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی دارند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط چامسکی