۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

تخمین سن مجرم افغان ازطریق آزمایش دندان

گره کور در حل معمای پرونده یک دعوای خونین با آزمایش تخصصی روی دندان‌های پسری خشن باز شد.از آنجایی که دو پسر مهاجر هیچ شناسنامه‌ای نداشتند متخصصان پزشکی قانونی از روی دندان سن متهم را برای تعیین نوع مجازاتش روشن ساختند.
کد خبر : ۲۱۴۴۲۱
صراط: گره کور در حل معمای پرونده یک دعوای خونین با آزمایش تخصصی روی دندان‌های پسری خشن باز شد.از آنجایی که دو پسر مهاجر هیچ شناسنامه‌ای نداشتند متخصصان پزشکی قانونی از روی دندان سن متهم را برای تعیین نوع مجازاتش روشن ساختند.

دعوای خونین

بعدازظهر 25 آبان‌ماه سال جاری فریادهای چند افغانی در محله بازار پیچید و همه سراسیمه از مغازه‌هایشان بیرون ریختند.

صحنه وحشتناکی بود. دو پسر افغان به جان هم افتاده بودند که در این میان یکی از پسران که با ضربات گزن آسیب‌دیده بود غرق در خون روی زمین افتاده بود.

با مخابره این درگیری خونین به مرکز 110 و اورژانس بلافاصله تیمی از مأموران کلانتری 113 بازار و اکیپی از تکنیسین‌های امدادی در محل حادثه حاضر شدند.

باتوجه به وضعیت بحرانی پسر جوان وی برای مداوا به بیمارستان دکتر سپیر منتقل شد و مأموران نیز تجسس‌های خود را آغاز کردند و دریافتند دو کارگر افغان سر شستن ظرف‌ها با هم درگیر شده و این درگیری خونین را رقم زدند.

شاهدان چه گفتند

پسر افغان که به دلیل شدت جراحات قادر به حرف زدن نبود راهی اتاق عمل جراحی شد و شاهدان به بیان جزئیات روز حادثه پرداختند یکی از آنان به پلیس گفت: عصر بود که صدای فریادهای دو پسر افغان از کیف‌سازی در محله بازار بلند شد. خیلی ترسیدم و سریع به محل رفتم که در آن لحظه دیدم «سرور» با درفش آهنی به کمر «امین» زده و او غرق در خون روی زمین افتاده است.

یک معما

کارآگاهان پلیس در همان ابتدای تحقیقات پسر افغان را در محل حادثه دستگیر کردند اما از آنجایی که متهم، مهاجر غیرقانونی بود هیچ مدرک شناسایی نداشت به همین خاطر سن و سال او مشخص نبود تا از لحاظ حوزه قضایی رسیدگی‌ کننده به این جرمش دسته‌بندی شود.

از آنجایی که مجرمان بالای 18 سال در محاکم و دادسرای عمومی تحت تعقیب قرار می‌گیرند و زیر 18 ساله‌ها باید در دادسرای کودک و نوجوان - در شرایط خاصی بازجویی شده و مجازات جداگانه‌ای دارند - مقام قضایی دستور داد تا سن و سال سرور مشخص شود.

این پسر مهاجر تناقض‌گویی زیادی داشت تا اینکه قرار شد متخصصان پزشکی قانونی این گره کور را باز کنند.

دندان‌شناسی

کارشناسان پزشکی قانونی تهران بلافاصله دست به کار شدند و از روی آزمایش دندان‌های سرور سن وی را تخمین زدند.

مشاور دندانپزشکی اعلام کرد سرور 5/17 سال دارد و همین کافی بود تا این پسر طبق قانون در دادسرای کودک و نوجوانان تحت پیگرد قرار گیرد.

دعوای کودکانه

سرور وقتی در برابر بازپرس مشفق از شعبه اول دادسرای کودک و نوجوان قرار گرفت، گفت: در کیف‌سازی با امین و یکی دو نفر دیگر از هموطنانم کار می‌کردیم، آن روز نوبت شستن ظرف‌ها شد به امین گفتم او باید ظرف‌ها را بشوید اما نه تنها نپذیرفت بلکه شروع به ناسزاگویی کرد که درگیری‌هایمان بالا گرفت. من هم که گزن کیف‌سازی نزدیکم بود در یک لحظه اختیارم را از دست دادم و به دوستم حمله کردم که او بشدت آسیب دید.

وی در ادامه گفت: من پشیمانم و نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد.

بنابر اعلام نظریه پزشکی قانونی، امین به دلیل ارش جراحت (دامیه) خلف کتف چپ یک درصد دیه کامل انسان و ارش جراحت (دامیه) قسمت فوقانی سمت راست قفسه سینه معادل یک درصد دیه کامل انسان طبق مشاوره به عمل آمده در نظر گرفته شد. همچنین به دلیل جراحت خلف ناحیه زیر بغل چپ و ارش تخلیه لوله ریه معادل دو درصد دیه کامل انسان برای متهم صادر شد.

بنابر این گزارش، از آنجایی که سرور برای آزادی کفیل و ضمانت نداشت به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد و رسیدگی به این پرونده همچنان در دستور کار قضایی قرار دارد.
 
توصیه بازپرس
 
بازپرس مشفق در این باره گفت: نیروی انتظامی باید در برخورد با مهاجرانی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند، برخوردی جدی کند چرا که در بروز چنین حوادثی مشکلاتی نیز غیر از خود حادثه پیش روی مأموران قرار می‌گیرد. همچنین افرادی که افغان‌ها را بدون مجوز کار تحت حمایت قرار می‌دهند مرتکب جرم می‌شوند که در صورت بروز حوادث در چنین پرونده‌هایی هم صاحبکار ایرانی و هم مهاجر غیرقانونی به دلیل نداشتن مجوز کار مجرم شناخته می‌شوند.

بازپرس شعبه اول دادسرای جرایم اطفال و نوجوانان در ادامه گفت: متأسفانه بیشتر پرونده‌های پیش روی ما مربوط به افغان‌های غیرمجاز است که دردسرهای زیادی را برای ما به وجود آورده‌اند و میزان جرایم از سوی آنان رو به افزایش است مانند اقامت و ورود غیرمجاز، درگیری‌ها و... همچنین نداشتن مشخصات هویتی دردسرهایی را علاوه بر جرم مرتکب شده پیش روی ما می‌گذارند که در این زمینه مسئولان باید رسیدگی کنند.

منبع: ایران