۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲

تشریح قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست

رئیس شعبه 45 دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ضمن تشریح مزایای قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست گفت: سازمان بهزیستی تنگ‌نظری خود را در امر فرزندخواندگی کنار بگذارد و در این زمینه سلیقه‌ای رفتار نکند.
کد خبر : ۲۱۴۶۳۵
صراط:  حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی بعدازظهر امروز در نشست حقوقی قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست که در سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست، تأمین منافع مادی و معنوی کودکان بی‌سرپرست است و این قانون در 29 اسفند 1353 (یعنی شب عید) تصویب شد.
 
وی ادامه داد: قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست سابقه طولانی دارد و در 17 ماده به تصویب رسید که البته قانون جدید، توسعه قانون قبلی است.
 
رئیس شعبه 45 دادگاه‌های عمومی انقلاب تهران با بیان این که می‌گویند ما در اسلام فرزندخواندگی نداریم، تصریح کرد: این سخن اشتباه است چرا که اسلام هیچ مخالفتی با فرزندخواندگی ندارد، اما باید مسلمات فرزندخواندگی که محرم نبودن و ارث نبردن است در آن رعایت شود.
 
حجت الاسلام موسوی در تشریح این مطلب گفت: فرزندخواندگی موجب محرمیت نمی‌شود و مرجع تقلید باید در این زمینه نظر دهد و از طرفی از نظر حقوقی فرزندخوانده بعد از فوت والدین ارث نمی‌برد.
 
وی ادامه داد: روان‌شناسان معتقدند که فرزندان بی‌سرپرست باید هرچه زودتر به دامان خانواده بروند لذا در قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست، درخواست کننده فرزند توسعه داده شده است، یعنی اگر والدینی فرزند هم داشته باشند، می‌توانند تقاضای فرزندخوانده بدهند.
 
رئیس شعبه 45 دادگاه‌های عمومی انقلاب تهران افزود: همچنین در قانون جدید، دختران و زنانی که به سن 30 سال رسیده باشند و ازدواج نکرده باشند می‌توانند کودک دختر را به فرزندخواندگی بگیرند.
 
حجت الاسلام موسوی امکان تقاضای فرزندخواندگی را از سوی زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور را یکی دیگر از مزایای قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست دانست و اظهار داشت: زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند از طریق سفارتخانه تقاضای فرزندخوانده بدهند و در صورت وجود شرایط و صلاحیت، صاحب فرزندخوانده شوند و همچنین در قانون پیشین فرزندانی که تحت عنوان فرزندخوانده پذیرش می‌شدند، 12 سال داشتند اما در قانون فعلی این سن به 16 افزایش یافته است.
 
رئیس شعبه 45 دادگاه‌های عمومی انقلاب تهران تصریح کرد: قانون جدید حمایت مادی فرزندان را توسعه داده است و دست قضات را در این زمینه باز گذاشته است و این در حالی است که حتی برای والدینی که به فرزندخوانده رسیدگی نمی‌کنند، مجازات‌هایی درنظر گرفته شده است.
 
حجت الاسلام موسوی در ارتباط با علت سخت‌گیری بهزیستی در امر فرزندخواندگی گفت: بنده خود منتقد این مسئله هستم و انتظار دارم در این زمینه تسهیل صورت بگیرد، چرا که حقیقت این امر این است که سازمان بهزیستی مؤسسه‌ای دولتی است و ما می‌خواهیم این مسئله را قانونی پیگیری کنیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی باید تنگ‌نظری خود را در امر فرزندخواندگی مبنی بر این که هر کس تمکن مالی دارد کودک را به فرزندخواندگی بگیرد، کنار بگذارد، چرا که قانون با این امر موافق نیست و نباید در این زمینه‌ای سلیقه‌ای رفتار شود.