۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
عابدینی:

آیت‌الله کنی از باخت‌های فوتبال گلایه کرده بود

امیر عابدینی گفت: خدا رحمت کند آیت‌الله کنی را که در سال 1990 نامه‌آی نوشت و گفت: چرا فوتبال ما باید به عراق، عربستان ببازد کسی باورش نمی‌شد شخصی چون آیت‌الله کنی هم در مورد مسئله فوتبال اظهارنظر کند.
کد خبر : ۲۱۴۷۷۹
آیت‌الله کنی از باخت‌های فوتبال گلایه کرده بود
صراط:  باشگاه پرسپولیس یکی از دو باشگاه بزرگ و محبوب فوتبال ایران است که این روزها مثل یک دهه اخیرش در گرداب مشکلات مدیریتی و مالکیتی غوطه‌ور است.
 
باشگاه پرسپولیس را می‌توان یکی از سرمایه‌های بزرگ اجتماعی و حتی ملی دانست که می‌تواند باعث اتحاد ایرانیان در سراسر جهان با هر سلیقه‌ای شود. این سرمایه اجتماعی در یک دهه اخیر مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گرفته و اکنون در نابسامان‌ترین شرایط قرار دارد. در حالی که این باشگاه فصل آینده یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا است در وضعیت بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد.
 
در نشستی که روز گذشته (یکشنبه) انجام شد امیر عابدینی، افشین پیروانی و کریم باقری حضور داشتند. نمایندگان شبکه خبر، واحد مرکزی خبر، خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، مهر، تسنیم، ایسکانیوز، موج و روزنامه پیروزی هم در نشست حضور داشتند و نظرات خود را در مورد مشکلات باشگاه پرسپولیس بیان کردند. شرح این نشست را در زیر می‌خوانید.
 
* بررسی مشکلات پرسپولیس در سه محور
 
امیر عابدینی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس پیشنهاد کرد که مشکلات این باشگاه در سه محور مالکیت، ساختار مدیریت و هدایت سیستم مورد بحث قرار بگیرد و این نشست‌ها در هفته‌های آینده به طور مستمر در رسانه‌ها برگزار شود تا با این بحث‌ها و گفت‌وگوها راهکاری برای خروج از مشکلات این تیم محبوب و مردمی پیدا شود. مدیری که از انتقاد بترسد و باب انتقاد را به روی خود ببندد نمی‌تواند در مسیر مدیریتش رستگار شود. امیدوارم این نشست‌ها که با حضور دلسوزان پرسپولیس و اهالی رسانه برگزار می‌شود محلی برای تبادل افکار باشد و همچنین در جلسات آینده در صورت لزوم مناظره و تقابل اندیشه را هم شاهد باشیم.
 
* مدیرعامل فارس: پرسپولیس یک سرمایه اجتماعی است
 

سیدنظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس هم در این نشست برای دقایقی حاضر شد و از پرسپولیس و استقلال به عنوان دو سرمایه بزرگ اجتماعی یاد کرد. سرمایه‌هایی که در چند سال اخیر با عرق و تعصب تیمی کارشان را پیش بردند و گاهی افت و خیز هم داشته‌اند اما باید برای این دو باشگاه و به ویژه پرسپولیس بحث مدیریت و برنامه‌ریزی را هم در راس کار قرار داد تا این دو باشگاه براساس مدیریت و برنامه‌ریزی پیش بروند.
 
وی افزود: اگرچه این بحث‌ها تخصصی است و باید متخصصان استخوان‌ خردکرده در آن اظهارنظر کنند اما پرسپولیس و استقلال از یک منظر هم مربوط به عموم جامعه می‌شود که باید حرف‌هایشان را بزنند و تبادل افکار و حتی گاهی نقد و مجادله هم صورت گیرد.
 
وی با انتقاد از عملکرد بخشی از رسانه‌ها در ایجاد حاشیه‌سازی برای تیم‌ها عنوان کرد: متاسفانه حاشیه‌سازی‌هایی هم از طرف رسانه‌ها انجام شده که به این دو تیم ضربه زده است. رسانه‌ها باید بستری را فراهم کنند که ورزش بتواند راحت‌تر و بهتر به هدفش برسد و به نفع ورزش کشور باشد.
 
* پیروانی: رکوردداری کاپیتانی پرسپولیس هستم
 
افشین پیروانی در ابتدای جلسه گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها امیر عابدینی را از نزدیک می‌بینم. این را در ابتدای جلسه گفتم تا ذهنیتی پیش نیاید و نگویند صحبت‌هایم را با ایشان هماهنگ کردم. متاسفانه جو ورزشی ما منفی‌گرا شده است و زود جبهه‌گیری می‌شود. کریم‌ باقری هم که از دوستان من است و با او همسایه هستیم و رفت و آمد خانوادگی داریم. من اگر در این جلسه حضور پیدا کرده‌ام به عنوان یک پرسپولیسی‌ در جلسه حاضر شده‌ام به عنوان یکی از باسابقه‌ترین‌ها که رکورد کاپیتانی پرسپولیس را دارم و جزو قدیمی‌ها هستم و دوست دارم که این تیم مردمی همواره مقتدر باشد.
 
وی ادامه داد: در این جلسه شرکت کرده‌ام تا به عنوان یک پرسپولیسی که به آن عشق و علاقه دارد بتوانم راهکار ارائه دهم و دوستانی هم از رسانه‌ها هستند بحث و گفت‌وگو کنیم. اگر قرار است مناظره‌ای هم باشد مناظره دوستانه باشد. پرسپولیس  اکنون شرایط خوبی ندارد و من در این جلسه به عنوان یک قدیمی پرسپولیس حاضر شده‌ام نه به عنوان اپوزیسیون که اکنون دیگر در پرسپولیس حضور ندارد.
 
 
* پرسپولیس می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد
 
پیروانی ادامه داد: باشگاه پرسپولیس می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد وقتی با 100 هزار رای می‌توان عضو شورای شهر شد و با 500 هزار رای می‌توان نماینده مجلس شد و با 5 میلیون رای می توان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار بود بنابراین پرسپولیس هم می تواند در همه عرصه‌ها تاثیرگذار باشد و باید این تیم دست اشخاص خاصی باشد و مسئولان هم باید به آن رسیدگی بیشتری کنند و بدانند که پرسپولیس در یک دهه اخیر اصلا شرایط خوبی ندارد و اگر قرار است تیمی موفق شود باید چند فرد در کنار هم کار کنند چند گروه قوی باید با هم باشند تا یک تیم به موفقیت برسد.
 
* کریم باقری: امیدوارم بحث‌ها به نفع پرسپولیس و فوتبال ملی باشد
 
کریم باقری هم در ابتدای جلسه گفت: خوشحالم که در این جلسه حضور دارم و امیدوارم بحث‌هایی که در این نشست انجام می‌شود به نفع پرسپولیس و فوتبال ملی باشد. امروز قرعه به نام من و پیروانی افتاده است که در این جلسه حاضر شویم اما بهتر است که این نشست‌ها حداقل ماهی یکبار برگزار شود و افراد دیگر هم در نشست حاضر شوند. اکنون کسانی که در این جلسه نیستند هم بیایند و در این جلسه حضور پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: این جمع برای اولین بار است که دور هم جمع می شود و دوستانی که دراین جلسه نیستند ناراحت نشوند. کسانی که پیشکسوت‌تر از ما هستند و در پرسپولیس بالاتر از ما قرار دارند هم در جلسات بعدی بیایند و صحبت‌های خود را مطرح کنند.
 
* پرسپولیس دولتی است یا خصوصی؟

 
اولین سوال این جلسه در مورد بحث مالکیت باشگاه پرسپولیس بود. اینکه بالاخره باشگاه پرسپولیس خصوصی است یا دولتی؟ اگر دولتی است چرا دولت هزینه‌هایش را نمی‌دهد یا اگر غیردولتی است چرا وزارت ورزش می‌خواهد این باشگاه را اکنون خصوصی کند؟
 
امیر عابدینی در پاسخ به این سوال مروری بر گذشته‌ها کرد و قضیه را از دهه‌های قبل‌تر شرح داد و گفت: در سال 1379 پرسپولیس وارد دعوا شد دلیل عمده این دعوا هم گزارش 132 صفحه‌ای بازرسی کل کشور بود که در آن عنوان شده بود 314 میلیون تومان از کمک‌های دولتی به پرسپولیس داده شده است. از شرکت سهامی معادن، فولاد ایران و مس کرمان و همچنین دانشگاه صنعتی هم 4 میلیون تومان به پرسپولیس کمک کرده بود و در آن گزارش عنوان شده بود که چرا پرسپولیس که یک شرکت خصوصی است از بخش دولتی کمک گرفته است. قاضی آن پرونده به من گفت که در حسن نیت محلوجی و عابدینی تردیدی نیست و آنها گفته‌اند که ما امانت‌دار هستیم و هر زمان که نظام جمهوری اسلامی بخواهد این باشگاه را تحویل می‌دهیم اما این باشگاه در سطح شرکت‌ها به نام شرکت خصوصی ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل هم من محکوم شده‌ام که تمام آن پول‌هایی را که از بخش دولتی گرفتیم پس دهیم که این کار را هم انجام دادیم البته من یک شب هم در زندان بودم. جالب است برایتان بگویم 15 دلار که آقای موسویان به استانکو کمک کرده بود و به او به عنوان خرد داده بود تا پول تاکسی‌اش را بدهد را هم در صورت طلبکاران آوردند و ما آن 15 دلار را هم دادیم. این یعنی اینکه ما عملا مالک بودیم یعنی محلوجی مالک بود و من هم به عنوان مدیر سهم کمی در پرسپولیس داشتم. آن زمان دکتر غفوری‌فرد نامه‌ای به محلوجی نوشت و از او خواسته بود که باشگاه را اداره کنید زیرا دولت منابعی نداشت تا هزینه‌های آن را تامین کند.

 
* آیت‌الله کنی از باخت‌های فوتبال گلایه کرد
 
عابدینی افزود: خدا رحمت کند آیت‌الله کنی را که در سال 1990 نامه‌آی نوشت و گفت: چرا فوتبال ما باید به عراق، عربستان ببازد کسی باورش نمی‌شد شخصی چون آیت‌الله کنی هم در مورد مسئله فوتبال اظهارنظر کند. همان نامه باعث شد که هاشمی رفسنجانی هم برای رسیدگی به شرایط دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دستور بدهد البته من بررسی کردم و دیدم که پرسپولیس مالک دارد و نمی‌تواند به سازمان تربیت بدنی تعلق داشته باشد. این پرسپولیس اساسنامه داشت و در ثبت شرکت‌ها هم به عنوان شرکت خصوصی ثبت شده بود. مالک آن منتظرالموعود و عباس انصاری‌فرد بودند. طبق اساسنامه اول رئیس سازمان تربیت بدنی حق داشت که در مجمع باشگاه دخالت کند اما در اساسنامه دوم این اختیار هم گرفته شده بود.
 
مدیرعامل سابق پرسپولیس تصریح کرد: در همان زمان گفته شد پرسپولیس چگونه دولتی است که وقتی یک میلیون تومان به آن کمک می‌شود دیوان محاسبات اداری از ما پاسخ می‌خواهد؟ در سال 72 پرسپولیس در جدول 12 تیمی نهم بود و استقلال هم در لیگ دسته 3 حضور داشت که من گزارشی به کمیسیون 5 نفره نوشتم تا این پرسپولیس توسط بخش خصوصی اداره شود.
 
* عابدینی: باشگاه پرسپولیس را با 800 هزار مارک و بدون بدهی تحویل دادم

 
امیر عابدینی با اشاره به خاطره‌اش از ترانسفر کریم باقری و افشین پیروانی به تیم‌های خارجی گفت: تیم هایدوک کرواسی افشین پیروانی را می‌خواست اما من به افشین گفتم که اینها به ما می‌خواهند کم پول بدهند و من دفاع وسط تیم ملی ایران را با 400 هزار مارک ترانسفر نمی‌کنم زیرا برند فوتبال ایران را نمی‌خواهم پایین بیاورم. از آن 400 هزار مارک 200 هزار مارک برای افشین پیروانی بود هرچند این انتقال برای 6 ماه تا یک سال بود اما من به پیروانی گفتم 100 هزار مارک به تو می‌دهم و با منم به ایران برگرد.
 
وی ادامه داد: رضا شاهرودی هم همراه ما بود. او در همان تمرین اول تکلی زد که ایوویچ گفت: شاهرودی را نمی خواهم چون او با این شیوه بازی‌اش یکی در میان می‌تواند بازی کند. در نهایت من شاهرودی را با 400 هزار مارک ترانسفر کردم اما چون می‌دانستم او نمی‌تواند بماند در نهایت چک‌ها را دادم و شاهرودی را هم برگرداندم. اینها را گفتم تا نوع برخورد و رفتار در بخش خصوصی فوتبال را بدانید.
 
عابدینی با اشاره به انتقال کریم باقری به اروپا گفت: من می‌خواستم از بیله‌فلد آلمان 2.5 میلیون مارک پول بگیرم که کریم باقری گفت: با همین یک میلیون و 600 هزار مارک موافقت کن و در نهایت باقری با یک میلیون 600 تا 700 هزار مارک به بیله‌فلد رفت که یک میلیون 100 هزار مارک سهم کریم باقری بود و 600 هزار مارک هم به باشگاه رسید. آن زمان مارک 120تا 150 تومان قیمت داشت. ما اروپا را دانشگاه فوتبال می‌دانستیم و خودمان را در دبیرستان فوتبال تصور می‌کردیم. در نهایت با این ترانسفرها به شهادت فائقی و پروین ما 800 هزار مارک در باشگاه پول گذاشتیم. بدون آنکه بدهی مالیاتی داشته باشیم یا به بازیکنی بدهکار باشیم. حتی به کریم باقری بعد از آنکه از بیله‌فلد به چارلتون انگلیس رفت گفتم من ماهی یک میلیون تومان به تو دستمزد می‌دهم و قرارداد سه ساله با او بستم و 36 میلیون تومان با او قرارداد بستم که به او گفتم هر وقت از اروپا پیشنهاد داشتی برو. هم کریم باقری و هم افشین پیروانی به مدیریت اعتماد داشتند در بخش خصوصی اعتماد و ارتباط حرف اول را می‌زند.
 
* وزارت ورزش طبق قانون نمی‌تواند باشگاه‌داری کند
 
امیر عابدینی با اشاره به دعوای حقوقی مهرعلیزاده و زم و محلوجی عنوان کرد: از آن روز تا امروز چه تغییراتی انجام شده است؟ پرسپولیس در عرض 12 سال 15 مدیرعامل عوض کرده است. نظام دولتی آن را تحویل گرفته در حالی که طبق قانون تصدی‌گری دولت باید کاهش پیدا کند نه آنکه افزایش داشته باشد. دولت در هیچ ماده‌ای از قانون در وزارت ورزش نیامده می‌تواند باشگاه‌داری کند. نتیجه این باشگاه‌داری این می‌شود که دولت باید پول را به حساب فدراسیون بریزد تا فدراسیون به باشگاه پول بدهد چون پول باید به خزانه برود.
 
* فکر می‌کردند با حمایت استقلال و پرسپولیس در انتخابات ریاست جمهوری رای می‌آورند
 
امیر عابدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: این دو باشگاه باید نیمه دولتی می‌شدند و به سبک باشگاه‌های خصوصی اداره می‌شدند اما این دو باشگاه دولتی ماندند و حتی روسای سازمان تربیت بدنی فکر می‌کردند اگر پرسپولیس و استقلال پشت آنها باشند آنها می‌‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری هم موفق شوند و رای بیاورند. مهرعلیزاده هم برای همین نامزد ریاست جمهوری شد.
 
وی ادامه داد: در حالی که هرکسی باید در یک بخش کار کند. من اگر در راه‌سازی موفق هستم نمی‌توانم در دانشگاه موفق باشم اگر چه همان درس را خوانده باشم اما چون نمی‌توانم به خوبی یک استاد دانشگاه درس بدهم استاد خوبی نخواهم شد همانطوری که آن استاد هم نمی‌تواند در محیط‌های تکنیسینی و کارگری خوب عمل کند. در هر حال پرسپولیس عملا دولتی بوده است.
 

* سه روش برای خصوصی‌سازی پرسپولیس
 
عابدینی در مورد شیوه واگذاری و خصوصی‌سازی پرسپولیس عنوان کرد: به سه شیوه می‌توان پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کرد. یک برگزاری مزایده. دوم ترک تشریفات مزایده و تشکیل کمیسیون صرف و صلاح و سوم پذیره‌نویسی با یکی از این سه حالت می‌توان پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کرد. البته شرکت‌های زیان‌ده در بورس پذیرفته نمی‌شوند و می‌توانند به فرا بورس بروند.
 
وی ادامه داد: می‌گویند دولت باید اهلیت را تشخیص بدهد سوال من این است در کجای صنعت اهلیت تشخیص داده می‌شود و فقط با موافقت اصولی به آورده می‌دهند. اگر اهلیت وجود نداشته باشد 100 سیستم نظارتی در کشور داریم که می‌توانند در این مورد قضاوت کنند. نباید قصاص قبل از جنایت کرد. این دو باشگاه دولتی هستند اما در ردیف بودجه و لوایح مجلس دیده نمی‌شوند پس چگونه دولتی هستند؟
 
وی ادامه داد: اکنون هم برای واگذاری اما و اگر آورده‌اند. آن هم در حالی که گفتند پایان آذر ماه ضرب‌العجل برای واگذاری استقلال و پرسپولیس است اما می‌گویند ابهام وجود دارد و شرایط برای واگذاری مهیا نیست.
 
* پرسپولیس الماس ارزشمندی است که تبدیل به ذغال می‌شود
 
عابدینی پرسپولیس را به الماسی ارزشمند تعبیر کرد و گفت: پرسپولیس مانند الماسی است که در دست مدیران قرار دارد اما اگر به آن رسیدگی نشود تبدیل به ذغال می‌شود پس تا قبل از آنکه این الماس ذغال بشود باید به آن رسیدگی کرد. خاتمی به خواسته مهرعلیزاده از خودش خیلی برای پرسپولیس و استقلال هزینه کرد.
 
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در پاسخ به این سوال که پس دولت در گذشته مرتکب تخلف شده که این دو باشگاه اکنون خصوصی نیستند گفت: پس از عبدو باشگاه همواره مشکلات داشت. بنیاد مستضعفان آن را مصادره کرد و سپس یک برگه را به عنوان حق امتیاز به سازمان تربیت بدنی داد. سازمان تربیت بدنی و دولت دیدند نمی‌توانند برای باشگاه هزینه کنند تصمیم گرفتند آن را واگذار کنند و به منتظرالموعود و انصاری‌فرد دادند.
 
* با 5 میلیون تومان 12 بازیکن با پرسپولیس قرارداد امضا کردند
 
وی ادامه داد: در سال 72 مبلغ قرارداد مجتبی محرمی و فرشاد پیوس 400 هزار تومان بود و با 5 میلیون تومانی که من دادم 12 بازیکن با پرسپولیس قرارداد امضا کردند هزینه یک سال پرسپولیس 30 تا 35 میلیون تومان بود که دولت این رقم‌ها را هم نمی‌توانست بدهد و به همین خاطر هاشمی تبار نامه‌ای نوشت و خواستار واگذاری آن به بخش خصوصی شد.
 
عابدینی تصریح کرد: مگر امکان دارد که اموال دولتی 10 سال در اختیار شخصی باشد و کسی به آن کاری نداشته باشد. بعد از آنکه وکالت زم از سوی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی لغو شد زم شکایت کرد و خواستار تجدید نظر شد. این دعواها در شرایط مالکیت باشگاه پرسپولیس تاثیرگذار بود.
 
* پیروانی: مدیران بدهی‌های وحشتناک به جا گذاشتند
 
افشین پیروانی هم با اشاره به صحبت‌های امیر عابدینی گفت: قرار است بیشتر در مورد یک دهه اخیر صحبت کنیم اما صحبت‌هایی که ایشان مطرح کردند شاید به 14 سال گذشته مربوط می‌شود که بخشی از آنها را ایشان مطرح کردند. واقعیت آن است که با همه احترامی که برای مدیران پرسپولیس در یک دهه اخیر قائل هستم باید بگویم که تمامی این دوستان مدیریت هزینه داشته‌اند یعنی اینکه پول گرفته‌اند و مدیریت کرده‌اند و آخر سر هم بدهی‌هایی با ارقام وحشتناک از خود برجای گذاشتند.
 
وی افزود: هیچ کدام از این دوستان از خودشان هزینه نکردند. در یک دهه اخیر اوضاع این گونه بوده است شما رئیس کل بانک مرکزی را هم به پرسپولیس بیاورید آیا او می‌تواند بدون اجازه ریالی برای پرسپولیس خرج کند. همانطور که عابدینی گفت 15 دلار را هم در ارقام بدهی‌های باشگاه ذکر کردند. رقمی که در مقیاس اقتصاد کنونی خنده‌دار است و فقط هم شعار می‌دهند که به خاطر مردم و پشت سر مردم پنهان می‌شوند.
 
* پیروانی: پرسپولیس ورشکسته است/ دولتی‌ها به خاطر شهرت و پول به ورزش آمدند
 
پیروانی تصریح کرد: واقعیت آن است که اگر پرسپولیس تماشاگر نداشت اکنون باید این باشگاه را وررشکسته اعلام می‌کردند. تمام سرمایه پرسپولیس همین تماشاگرانش است. پرسپولیس به عالم و آدم بدهکار است. حتی من و کریم باقری هم که اینجا نشسته‌ایم از پرسپولیس طلبکاریم. بیشتر افرادی که به باشگاه آمدند افراد سیاسی بودند که با حضور در هیات مدیره باشگاه به دنبال سکوی پرتابی برای خودشان بودند به دنبال این بودند که به شورای شهر بروند یا نماینده مجلس شوند.
 
وی ادامه داد: ورزش نمی‌تواند دولتی باشد اما خیلی از دولتی‌ها به ورزش آمدند چون ورزش پول و شهرت دارد و همه آدم‌ها از پول و شهرت خوششان می‌آید و بهترین راه برای رسیدن به اینها ورزش و به خصوص فوتبال است.
 
* پیروانی: دولتی‌ها نمی‌توانند بی‌اجازه یک لیوان آب به پرسپولیس کمک کنند
 
پیروانی افزود: باید باشگاه پرسپولیس را به مردم واگذار کنند و به بخش خصوصی بدهند آن هم با قیمتی عادلانه همانطور که گفتم پرسپولیس می‌تواند در انتخابات مجلس، شورای شهر و حتی ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد. بنابراین این باشگاه را با قیمت عادلانه واگذار کنند. چرا هوادار معمولی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نشود. آیا دوستان دولتی که عضو هیات مدیره می‌شوند می‌توانند بدون اجازه حتی یک لیوان آب به پرسپولیس کمک کنند؟ پس چرا بازرگانان افراد فرهنگی و دانشگاهی و ... به عضویت هیات مدیره درنیایند. اولویت برای واگذاری پرسپولیس با چه کسی است.
 
* مصوبات هیات‌مدیره‌های قبل در پرسپولیس اجرا نمی‌شود

 
پیروانی تصریح کرد: برای موفقیت همانطور که گفتم باید گروه های بزرگ به هم کمک کنند. اتاق فکر تشکیل بدهیم. در باشگاه پرسپولیس هیچ وقت عطف به ماسبق نمی‌شود هیچ کدام از مصوبات هیات مدیره قبلی در هیات مدیره جدید به اجرا گذاشته نمی‌شود و همگی آنها به دست فراموشی سپرده می‌شود و هرکس می‌آید ساز خودش را می‌زند و این به شرایط پرسپولیس ضربه می‌زند.
 
* کریم‌ باقری: رسانه‌ها مشکلات پرسپولیس را بیشتر بازتاب بدهند

 
کریم باقری هم در مورد مشکلات پرسپولیس گفت: هرچه بگویم تکراری می‌شود پیروانی حرف‌ها را زد. عابدینی هم همان حرف‌ها را گفت اما من می‌خواهم این را بگویم که بهتر است از این جلسات بیشتر گذاشته شود. صدا و سیما و رسانه‌ها نیز به این بحث‌ها بیشتر بپردازند. همه ما می‌دانیم که مشکلات چیست اما با پرداختن بیشتر رسانه‌ها باعث می‌شود که مسئولان به خودشان بیایند و ببینند چه بلایی بر سر این دو باشگاه آمده است. هر مدیری که آمد بدهی گذاشت و رفت فقط من از شما رسانه‌ها می‌خواهم که مشکلات را بیشتر انعکاس بدهید تا به این باشگاه توجه بیشتری شود.
 
* تصمیم‌گیران می‌خواهند از آب گل‌آلود پرسپولیس ماهی بگیرند
 
رضا نیک‌قدم منش خبرنگار واحد مرکزی خبر در واکنش به صحبت‌های باقری گفت: آقای باقری چقدر بگوییم، چه بگوییم؟ بارها به مشکلات پرسپولیس پرداخته‌ایم اینکه هر کسی ساز خودش را می‌زند. اینکه پرسپولیس چقدر بدهی دارد و ... آنقدر گفته‌ایم که خسته شده‌ایم.
 
افشین پیروانی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند هم از من و شما مشکلات پرسپولیس را بهتر می‌دانند اما چون می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند به نفعشان است که وضعیت این گونه باشد. آن کسی که در راس کار است و باید فعل خواستن را انجام بدهد بهتر از همه می‌داند که پرسپولیس بدهکار است و چه مشکلاتی دارد اما واقعیت آن است که سیاست به ورزش آمده است.
 
وی ادامه داد: من بارها وسوسه شده‌ام که در انتخابات شورای شهر و یا انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنم اگر از تهران رای نیاورم از شیراز که رای می‌آورم با اینکه تحصیل‌کرده هم هستم اما به خودم اجازه ندادم که وارد سیاست شوم. چون من یک ورزشی‌ام و باید ورزشی بمانم اما یک سیاسی به راحتی به روزش می‌آید و یک دولتی و مجلسی خیلی راحت وارد ورزش می‌شوند.
 
* فوتبال صنعت سوم پردرآمد جهان است
 
افشین پیروانی در واکنش به این حرف که ورزشی‌ها با هم اختلاف زیاد دارند و همچنین برخی می‌گویند که در ورزش بیشتر ورزشی‌ها لمپن هستند و به همین خاطر از سیاست‌مداران و دولتی‌ها در مدیریت ورزش استفاده می‌شود گفت: ورزش به اندازه خودش آدم کاربلد و کاردان دارد. این چه حرفی است که گفته می‌شود. ورزش مدیران توانمندی دارد که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. این تفکر اشتباه است. من از جامعه ورزشی دفاع می‌کنم. فوتبال سومین صنعت پردرآمد دنیاست. اولین صنعت توریست است. دومی نفت است و سومی فوتبال که در آن داد و ستد می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال یک کشور دهمین شخصیت آن کشور از نظر شهرت است.
 
* پیروانی: در هیات مدیره باشگاه نان و پنیر می‌خورند و حرف مفیدی نمی‌زنند
 
پیروانی در مورد اینکه اما ورزشی‌ها با هم اختلاف‌های زیادی دارند گفت: در مجلس هم اختلاف سلیقه و اختلاف نظر وجود دارد. آیا بحث‌های آزاد مجلس را گوش داده‌اید اما در نهایت همه اختلاف‌نظرها و بحث‌ ها به نفع کشور است. در ورزش ما آدم‌هایی که حرف برای گفتن داشته باشند زیاد هستند اما چرا فقط سیاسیون عضو هیات مدیره پرسپولیس می‌شوند. مگر در هیات مدیره چه کاری انجام می‌شود. زمانی که من سرمربی پرسپولیس بودم مرا به هیات مدیره باشگاه دعوت کردند. در جلسه عصر هیات مدیره نان سنگک و پنیر می‌خوردند و هیچ بحث فنی و مثبتی هم انجام نشد. من تا آخر جلسه هیچ حرف مفیدی نشنیدم.
 
وی ادامه داد: چرا مردم و هواداران دلسوز نتوانند عضو هیات مدیره باشگاه شوند. افراد تاجر، فرهنگی و .... هرکسی در جایگاه خودش باید کار کند. مگر رئیس بانک مرکزی اگر به پرسپولیس بیاید می‌تواند از خودش و بدون اجازه کمکی انجام دهد.
 
* بی‌حساب و کتاب 20-30 میلیارد تومان خرج نمی‌کنند
 
اردلان بزرگ‌نیا خبرنگار روزنامه پیروزی در واکنش به صحبت‌های پیروانی گفت: مگر خادم ورزشی نیست یا اعضای هیات‌مدیره‌ها که پیشکسوتان باشگاه‌ هستند چه کاری کرده‌اند. مگر کریم باقری قدم جلو نگذاشت تا پرسپولیس را بخرد پس ورزشی‌ها هم باید خودشان نشان بدهند که می‌توانند ورزش را اداره کنند.
 
پیروانی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: خادم فقط یک نفر است همانطور که گفتم برای موفقیت باید یک گروه کنار هم فعالیت کنند. اتاق فکر داشته باشند. امیررضا خادم که خودش از بزرگان ورزش است و قهرمان بوده به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. من هم نمی‌توانم تنهایی کاری انجام دهم. چند فرد قوی باید در کنار هم باشند.
 
وی ادامه داد: فردی هم که می‌آید اسپانسر می‌شود و می‌خواهد 20-30 میلیارد تومان خرج کند حساب و کتاب پولش را دارد و این گونه نیست که فقط به خاطر عشقش 30 میلیارد پول بدهد. عشق و تعصب به جای خود اما باید حساب و کتابش را هم داشته باشد. کسی هم که عاشق تیمش است و پیشکسوت است باید تجربه مدیریتی هم داشته باشد. من نمی‌گویم که مدیرعامل باید حتما ورزشی باشد بلکه می‌گویم که باید تجربه مدیریتی داشته باشد.
 
* مجلس برای واگذاری پرسپولیس مصمم است
 
امیر عابدینی با اشاره به صحبت‌های خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: بله صدا و سیما و رسانه‌ها بارها تکرار مکررات کرده‌اند اما نباید از گفتن خسته‌ شد آنقدر گفته‌ایم که گاهی احساس می‌کنیم که گوش‌ها ناشنوا شده‌اند بنابراین باید برای دل‌ها صحبت کرد و باید با دلشان سخن بگوییم. من قبل از جلسه با خادم با دو سه نماینده مجلس جلسه داشتم و به آنها گفتم آیا برای واگذاری استقلال و پرسپولیس مصمم هستید؟ که آنها گفتند بله باید این کار انجام شود.
 
وی ادامه داد: وقتی دیدم مجلس برای واگذاری مصمم است وارد گود شدیم. من و کریم باقری امضای 50 نفر را جمع کردیم و خواستیم که پرسپولیس را 5 سال به ما بفروشند. دایی، باقری، پیروانی و ... همه در کنار هم هستیم تا تیم را بخریم اگر تیم هویت دارد به خاطر بازی این بچه‌هاست و حضور هواداران. کریم باقری خیلی سالم کار کرد و گفت که پرسپولیس باید سهامی عام شود.
 
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم پرسپولیس را سهامی عام کنیم و هر سهم را هزار تومان بفروشیم تا حتی دانش‌آموزان بتوانند سهام پرسپولیس را بخرند البته تعداد سهام را بالا می‌بریم. باید پرسپولیس خصوصی شود اگر به روش ترک تشریفات هم هست یا مزایده باید این کار انجام شود. من معتقدم دولت به 150 میلیارد تومان نیاز ندارد. اگر پرسپولیس 30 میلیون هوادار داشته باشد آنها حاضرند که سه هزار تومان از سرانه آنها کاسته شود و باشگاه مجانی به صاحبانش واگذار شود. مجمع عمومی باشگاه هم همه هواداران باشند. با این حال قیمت 150 یا 160 یا 200 میلیارد تومان بر روی پرسپولیس قیمت گذاشتند.
 
عابدینی تصریح کرد: 5 میلیارد از بدهی پرسپولیس مربوط به قدیمی‌هاست. 7 میلیارد آن به بازیکنان است.
 
* چرا طرح درآمدزای رویانیان پیگیری نشد
 
عابدینی با اشاره به یکی از طرح‌های رویانیان گفت: یک یاز طرح‌های مدیرعامل سابق پرسپولیس درآمدزا بود چرا آن طرح را اجرا نکردند. طرحی با همکاری بانک، صدا و سیما و پرسپولیس در این طرح هر کارت هواداری 25 هزار تومان فروخته می‌شد و بانک هم تضمین می‌داد که هر زمان هوادار می‌خواهد 25 هزار تومانش را پرداخت می‌کرد. چرا این طرح پیگیری نشد. علی پروینی که کار تجارت نکرده است. او 12 میلیارد تومان اسپانسر روی پیراهن پرسپولی را واگذار کرد. به عقیده من حداقل درآمد پرسپولیس از تبلیغات محیطی 10 تا 12 میلیارد تومان و از تبلیغات روی پیراهن 10 میلیارد تومان و از بلیت‌فروشی 2 تا 3 میلیارد تومان است. کسی که به پرسپولیس 30 میلیارد تومان پول می‌دهد چه آورده‌ای داشته؟
 
وی ادامه داد: مشکل ما ورزشی‌ها لابی‌هایی است که انجام می‌شود. اینکه برخی افراد نوظهور می‌آیند و هزینه می‌کنند و با لابی حتی می‌توانند رای یک شورا را هم بخرند. ما فوتبالی‌ها نمی‌توانیم این کارها را انجام دهیم. خیلی این کارها را بلد نیستیم اما برخی در ستاد انتخاباتی فلان شخص هستند و خودشان را بیمه می‌کنند در حالی که ورزشی‌ها اگر در زمین ورزش هم پیراهن هم را پاره کنند بر روی هم خطا کنند در آخر سر آن پیراهن را با هم به یادگار عوض می‌کنند. این مسائل را یک دلال ارتفاع نمی‌فهمد. این عاطفههای ورزشی است.
 
عابدینی افزود: من در جلسه‌ای که با برخی از این آقایان داشتم بر علیه مدیران و تیمی که سر کار بودند صحبت کردند و من منقلب شدم و گفتم این رفتار درست نیست. شما تازه به فوتبال آمده‌اید اجازه بدهید ببینید آغوش فوتبال شما را می‌پذیرد یا نه؟
 
* کل بدهی‌های پرسپولیس 45 میلیارد و 200 میلیون تومان است
 

وی با اشاره به میزان بدهی‌های اعلام شده باشگاه پرسپولیس عنوان کرد: طبق لیست رسمی میزان بدهی‌های باشگاه پرسپولیس در قبل از ورود رویانیان 13 میلیارد و 600 میلیون بود و بعد از آن 31 میلیارد و 600 میلیون شد و کل مجموع بدهی‌های اعلام شده به طور رسمی 45 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است چرا میزان بدهی‌های پرسپولیس بزرگنمایی می‌شود؟
 
*قراردادی پر از اشکال
 
نورشیده یکی از کارکنان سابق باشگاه پرسپولیس نیز در این جلسه ضمن ایراد به برخی از بندهای قرادادهای پرسپولیس حکایت‌های جالبی از زمان حضورش در این باشگاه عنوان کرد و اینکه مدیر مالی باشگاه حتی 20 هزار تومان از حقوق او را به عمد کم داده است و همچنین اینکه در این قراردادها مشکلاتی وجود دارد.
 
امیر عابدینی هم ضمن قرائت بخش‌هایی از قرارداد اسپانسر پرسپولیس عنوان کرد: مگر می‌شود یک قرارداد هم داخلی باشد هم بین‌المللی در ضمن اگر تیم پرسپولیس به دسته یک سقوط کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ جریمه‌اش چه می‌شود؟ تیمی که اکنون 150 میلیارد تومان ارزش دارد اگر سقوط کرد چه اتفاقی برایش می‌افتد. نتیجه این قراردادها همین است که اکنون مدیرعامل باشگاه در زندان است.
 
* کسی حاضر بود 7 میلیارد به پروین بدهد و کنارش راه برود بزرگ شود
 
افشین پیروانی هم به اشاره به مشکلات پرسپولیس عنوان کرد:‌روز 27 اسفند جلسه‌ای با حضور پیشکسوتان در کمیته ملی المپیک با خادم داشتیم. در آن زمان هم گفتم که کسی که 100 یا 200 میلیارد تومان پول می‌دهد کاسب است نه عاشق و حساب و کتابش را دارد بنابراین باید بدهی‌های پرسپولیس شفاف شود و اینکه شرایط این باشگاه چگونه است.
 
امیر عابدینی هم با اشاره به جلسه وزیر ورزش با علی پروین هم گفت:‌ وزیر ورزش به علی پروین نامه می‌نویسد و می‌گوید 20 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را به تو می‌دهیم  این چه واگذاری است که وزیر می‌تواند 20 درصد آن را اینگونه واگذار کند مگر کریم باقری اعلام نکرد که ما هم می‌خواهیم باشگاه پرسپولیس را بخریم میزان بدهی‌ها را مشخص کنید 100 میلیارد ، 150 میلیارد و آن را از مبلغ کم کنید یا اصلاً بگویید 280 میلیارد با بدهی‌ها قیمت دارد و سهام را به مردم عرضه کنید اما اکنون یک کلمه ابهام آورده‌اند می‌گویند از واگذاری معذوریم.
 
وی ادامه داد: هدایتی حتی پا را از این هم فراتر گذشت و گفت هر رقمی که پرسپولیس را می‌فروشید می‌خریم فقط قیمت‌ها اعلام کنید به شرط  آن که پاکت‌ها را مقابل مردم باز کنید. یا اینکه در ترک تشریفات که بهترین روش برای واگذاری است پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کنید. اگر اراده‌ای برای واگذاری باشد پرسپولیس واگذار می‌شود این بحث ابهام را خیلی قبول ندارم من همچنان معتقدم که روحانی همانطور که در جمع ملی‌پوشان گفت مشکلی وجود ندارد نظام جمهوری اسلامی مشکلش 150 میلیارد تومان نیست خیلی از افراد هستند که این پول، پول خردشان حساب می‌شود. هرچند سفره ورزش فقیر  است و اگر کسی بیاید بگوید در سفر من به جای نان پنیر چلوکباب می‌دهند همه از آن استقبال می‌کنند.
 
وی افزود:  خیلی‌ها به ورزش می‌آیند تا سروصدا داشته باشند و برای سفر خود هم می‌آیند به یک استان هزینه‌های زیادی می‌کنند پس به پیر و پیغمبر قسم می‌خورم که می‌توان پرسپولیس را واگذار کرد یک زمانی شخصی به خانه پروین رفت و پروین به سراغ من آمد و گفت این شخص حاضر است 7 میلیارد بدهد و کنار ما راه برود و بزرگ شود.
 
* مدیران عامل ما خودبرتربینی دارند
 
افشین پیروانی با اشاره به شرایط باشگاه پرسپولیس گفت:‌ ایکس و ایگرد مهم نیستند مهم منافع باشگاه است در بایرمونیخ بکن بائر و رومینگه و اولی‌هاینس بر سر انتخاب گورادیولا اختلاف نظر داشتند اما وقتی که گورادیولا انتخاب شد همه از او حمایت کردند در حالی که در باشگاه‌های ما مدیران خود برتربینی دارند و هنگامی برچسب مدیرعاملی می‌خورند فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند و در این شرایط دلالانی که به باشگاه نفوذ کرده‌اند خود را به مدیرعامل نزدیک می‌کنند و آنها تصمیم‌گیرنده می‌شوند و مدیران عامل ما هیچ کس را قبول ندارند.
 
وی ادامه داد: در اینجا با تغییر دولت نفرات هیئت مدیره و مدیرعامل هم عوض می‌شوند و هرکس کار خودش را می‌کند و دیگر به مصوبات هیئت مدیره قبل کاری ندارند.
 
* عابدینی: پرسپولیس را به عمد تضعیف می‌کنند

افشین پیروانی با اشاره به خاطره‌ای از زمان سرمربیگری خودش در پرسپولیس گفت: افشین قطبی خیلی زود لقب امپراتور گرفت چون ما مردمی احساسی هستیم و هوادار هم فقط برد می‌خواهد و به چیز دیگری فکر نمی‌کند اما مدیران ما تجربه مدیریتی قوی ندارند زمانی که من سرمربی بودم ابراهیم توره را به پرسپولیس آوردم اما مدیرعامل وقت می‌گفت آرفی بهتر از توره است و حتی برگه‌ای را جلوی من گذاشتند و گفتند امضا کن که آرفی بهتر از توره است اما من این کار را نکردم و آن برگه را امضا نکردم در نتیجه در حالی که از 12 مسابقه 9 بازی را برده بودم برکنارم کردند و آن طور که شنیدم با آرفی قرارداد 900 میلیونی امضا کردند 600 میلیون به آرفی دادند 170 میلیون دلال برداشت و 130 میلیون تومان هم به مدیر رسید و من را هم برکنار کردند به همین دلیل است که می‌گویم مدیران عامل ما خودبرتربینی دارند و هواداران ما هم فقط برد می‌خواهند و به نتیجه فکر می‌کنند.
 
عابدینی در مورد اینکه مدیران نتیجه‌گرا بهتر هستند یا غیر نتیجه‌گرا، گفت: این بحث مربوط به مدیریت باشگاه است و بگذارید در جلسه بعد این صحبت‌ها را مطرح کنیم اینکه مربیان چگونه انتخاب می‌شوند و سیستم انتخاب مربیان چگونه است به بحث هدایت و اداره سیستماتیک باشگاه مربوط می‌شود اما واقعیت آن است که مدیر با نتیجه جمع است اصلاً شرینی فوتبال به نتیجه است و اگر هوادار را جمع می‌کنیم به این خاطر است که نتیجه بگیرند و از پیروزی‌ها شادمان شوند.
 
وی در مورد اینکه برخی از هواداران معتقدند که پرسپولیس را به عمد تضعیف می‌کنند و نمی‌خواهند این تیم قدرتمند باشد، گفت: من هم معتقدم که پرسپولیس را به عمد تضعیف می‌کنند و نمی‌خواهند پرسپولیس مقتدر و در اوج باشد و دوست دارند در همین شرایط بماند. متأسفم که بگوم گودرزی ضعیف‌ترین وزیر کابینه است.
 
وی در مورد اینکه افراد دیگر که به عنوان وزیر ورزش معرفی شدند را چطور می‌بینند، گفت: سجادی یکی از بهترین گزینه‌ها بود اما او محتاط است و وضعیت بهتر از این نمی‌شود ورزش و فوتبال به قشر عظیم جوان وابسته است و پرسپولیس و استقلال هم به ورزش عمومی، قهرمانی و حرفه‌ای وابسته هستند نمی‌توان در این دو باشگاه تجربه کسب کرد. پرسپولیس مثل الماسی می‌ماند که اکنون در حال زغال شدن است و باید وضعیت این باشگاه رسیدگی کرد. فوتبال مدیر جسور می‌خواهد مدیری که جسارت داشته باشد نه محتاط.
 
*کریم باقری: پرسپولیس را هم یک سال به ما بدهند تا اداره‌اش کنیم/ از این بدتر که نمی‌شود
 
افشین پیروانی در پایان نشست گفت: واقعیت آن است که یک پیشکسوت به تنهایی‌ توان خرید پرسپولیس را ندارد بلکه یک جمع می‌خواهند باشگاه را بخرند کریم باقری هم گفت من بارها اعلام کرده‌ام که من به تنهایی نمی‌خواهم پرسپولیس را بخرم من نیستم ما هستیم.
 
باقری ادامه داد: 13 سال است که پرسپولیس را افراد دیگر اداره کردند و خراب کردند یک سال هم بدهند ما آن را اداره کنیم از این که خرابتر نمی‌کنیم و وضع پرسپولیس از این بدتر نمی‌شود شاید هزار هوادار کمتر یا بیشتر شود یک بار هم مدیریت ما را امتحان کنند چه اشکالی پیش می‌آید.

* پیروانی: گفتند همه جوره از تو حمایت می‌کنیم به غیر از حمایت مالی
 
پیروانی در مورد اینکه گزینه مدیرعاملی پرسپولیس هم بود، گفت: من دو دوره گزینه مدیرعاملی پرسپولیس بودم در یک دوره به من گفتند ما همه جوره از تو حمایت می‌کنیم فقط حمایت مالی نمی‌کنیم که من گفتم به من پول بدهید و هیچ حمایت دیگری نمی‌خواهم. بازیکن وقتی به باشگاه می‌آید برای قراردادش پول می‌خواهد.
منبع: فارس