۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
درباره یک اظهارنظر تاییدنشده

کناره‌گیری مشایی از سیاست چقدر حقیقت دارد؟

جمله معروف احمدی‌نژاد در هنگام ثبت نام مشایی در انتخابات 92، کناره‌گیری "واقعی" مشایی را کمرنگ‌تر نشان می‌دهد مگر آنکه خود احمدی‌نژاد نیز قصد بازگشت به سیاست را نداشته باشد.
کد خبر : ۲۱۵۰۸۶
گروه سیاسی صراط - اسفندیار رحیم مشایی اخیرا اعلام کرده است "در یکسال اخیر برای ایجاد انسجام میان احمدی‌نژادی‌ها برای همیشه از سیاست کنار کشیدم."

به گزارش گروه سیاسی صراط، اظهارات تاییدنشده مشایی در حالی منتشر شده است که بعد از شروع به کار دولت یازدهم، کمتر خبر و اظهارنظری از او در رسانه ها، منتشر شده بود.

مشایی در این اظهارات، علت کنار کشیدن خود را رفع "تفرق و سرخوردگی های ایجاد شده در اردوگاه حامیان احمدی نژاد" دانسته است. با در نظر گرفتن این موضوع، اولین تحلیلی که به ذهن خطور می کند این است که اعلام کناره گیری مشایی نیز نوعی تاکتیک سیاسی برای ورود مجدد جریان حامیان احمدی نژاد به عرصه سیاست است.

بر این اساس، کناره گیری مشایی از نوع سکوت طولانی مدت او بعد از آعاز به کار دولت جدید و حتی در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد به شمار می رود.

مشایی در دو سال مورد اشاره، به چند ماه پایانی منتهی به انتخابات 92، از اظهارنظر در مورد مسائل مختلف کشور خودداری کرده و حتی قید حضور در بسیاری از مراسم های رسمی را نیز زده بود. با این نگاه، کناره گیری مشایی موضوع جدیدی نیست که بتواند از "تفرق و سرخوردگی حامیان احمدی نژاد" جلوگیری کند.

کناره‌گیری مشایی از سیاست چقدر حقیقت دارد؟

از سوی دیگر، جمله معروف احمدی نژاد در هنگام ثبت نام مشایی در انتخابات 92، - احمدی‌نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد – هم کناره گیری "واقعی" مشایی از طیف حامیان احمدی نژاد را کمرنگ تر نشان می دهد مگر آنکه خود احمدی نژاد نیز قصد بازگشت به سیاست را نداشته باشد.

با این توصیف، بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست، همان بازگشت مشایی است؛ چه مشایی در کنار او سمت رسمی داشته باشد و چه نداشته باشد. این نتیجه گیری تنها در شرایطی خدشه دار خواهد شد که اتفاق جدید میان این رخ دهد و راه آنها از اساس با یکدیگر جدا شود که این فرض بسیار بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر، حیات هر جریان سیاسی خواه ناخواه با انتخابات گره خورده است. بر این اساس، بازگشت جریان احمدی نژاد را باید در دو انتخابات آتی – مجلس دهم در سال 94 و ریاست جمهوری یازدهم در سال 96 – جستجو کرد.

این ظهور و بروز می تواند با حضور فعال حامیان احمدی نژاد در انتخابات مجلس در سال 94 یا کاندیداتوری او یا مشایی در انتخابات ریاست جمهوری 96 رقم بخورد. اگر جریان احمدی نژاد در یکی از این فرآیندهای سیاسی پیش رو، دوباره ظهور نکند، احتمالا عمر سیاسی آن رو به پایان خواهد گذاشت.

به این ترتیب، باید اندکی منتظر ماند و واقعی یا غیرواقعی بودن کناره گیری مشایی از سیاست را در فرآیندهای سیاسی پیش‌رو – به ویژه انتخابات - جستجو کرد نه با یک اظهارنظر تاییدنشده.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳
۷۱
۲۵
بهار می آید
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
United States of America
|
۱۲:۳۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳
۷۳
۱۸
.
محمود احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری :
در پاسخ به این سوال که آیا در نگاه شما نسبت به "مشایی" تغییری به وجود آمده یا خیر؟ گفته است:

" این را که خودتان می‌دانید، من یعنی مشایی و مشایی یعنی من."
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
United States of America
|
۱۲:۳۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳
۶۸
۱۹
.
پیام محمود احمدی نژاد به اسفندیار رحیم مشایی :

«اينجانب جنابعالي را انساني موحد، مؤمن، پاك، صبور و داراي قلب و انديشه اي زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهاي الهي و آحاد مردم جهان و عميقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوي، حاكميت جهاني توحيد، عدالت، عشق و آزادي و مديريت مشترك ملت ها و فردي شايسته، مدير، مدبر و امين و از جهات گوناگون توانمند مي شناسم و آشنايي و همكاري با شما را براي خود هديه اي الهي و افتخاري بزرگ مي شمارم»