۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
رییس دستگاه قضا:

این چه قانونی است که پلیس آمریکا را که فردی تسلیم شده را کشته تبرئه می‌کند

رییس قوه قضائیه گفت: افتضاح اخیر در آمریکا و گزارش سنا مبنی بر انجام شکنجه توسط سیا یک هبوط اخلاقی است.
کد خبر : ۲۱۵۰۹۷
صراط: رئیس قوه قضائیه با اشاره به سقوط اخلاق در عصر کنونی گفت: افتضاحی که در آمریکا رخ داد و گزارش شکنجه‌هایی که در آمریکا به سنا داده شد، نشانه هبوط و سقوط اخلاق است.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قضایی ضمن عرض تسلیت به مناسبت دهه آخر ماه صفر و گرامیداشت مراسم راهپیمایی عظیم اربعین در کربلا، گفت: این پیاده‌روی پیام روشنی برای کشورهای استکباری داشت که اسلام و حب اهل‌بیت یک نیروی بی‌پایانی است که به مردم ما قدرت می‌دهد برای مقابله با نیروهای سلطه‌طلب و نیروهای تروریست و تکفیری که با اسم اسلام ضربه به ریشه اسلام می‌زنند.

وی درباره دانشگاه علوم قضایی افزود: آنطور که شایسته بود نتوانستیم خدماتی را که برای ارتقای این دانشگاه لازم بود انجام دهیم، ولی می‌توان با تلاش و تدبیر از لحاظ فیزیکی و بار علمی دانشگاه، این مرکز آموزشی را ارتقاء دهیم.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: ما به تحول در ساحت‌های مختلف در قوه قضائیه نیاز داریم و شناخت و مسرهای تحول برای کارکنان قوه قضائیه ضروری است و باید تحول را در قوه قضائیه مورد مطالعه قرار دهیم.

وی بیان داشت: تحول در فهم‌ها، انگیزه‌ها، ساختارهای قوه و مدیریت اجرایی بسیار ضروری است و این تحولات محورهای مختلفی دارد.

آملی لاریجانی ادامه داد: یکی از این اموری که در این تحولات نقش دارد، تحول اخلاقی است و اینکه اخلاق در روزگار ما بسیار حساس و مهم است و در همه ساحت‌ها چه در قوه قضائیه و چه در خارج از آن نقش دارد و در خیلی از جاها نقش اصلی را بازی می‌کند.

وی با بیان اینکه یک سقوط و حبوط اخلاقی در اصل خود احساس می‌کنیم، گفت: افتضاحی که در آمریکا رخ داده است و گزارشی که به سنا دادند درباره شکنجه ها و اینکه مسئولین آمریکایی اعلام کردند که ما به آن افتخار می‌کنیم، یک هبوط اخلاقی را نشان می‌دهد. ما از این موارد از کشورهای آمریکا و انگلیس زیاد دیده‌ایم مانند جنگ عراق که هزاران نفر از مردم بی‌گناه به بهانه سلاح‌های هسته‌ای کشته شدند یا شخصی که در آمریکا تسلیم پلیس شده بود، ولی پلیس او را زد و وی کشته شد و در آخر هم آن پلیس تبرئه شد. این چه قانونی است که پلیس را تبرئه می‌کند.

وی اظهار داشت: وقتی هبوط اخلاقی در همه جا به چشم می‌خورد و حتی در حیطه زندگی ما هم همین‌گونه است، بحث اخلاق یک بحث ریشه‌ای و وجودی است و با تمام وجود ما درگیر می‌شود و ما باید برای آن بابی باز کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه انسان باید تعادل داشته باشد، گفت: اگر انسان از یک بعد فقط رشد کند مانند پرنده‌ای است که یک بال دارد و نمی‌تواند پرواز کند، لذا باید در کنار تحصیل علم به ساحت‌های اخلاقی هم بپردازد.

وی با بیان اینکه بعثت پیامبر برای اکمال و اتمام اخلاق بوده است، گفت: اگر بدانیم که عاقبت انسان چیست و چه مسیری در پیش دارد به جایگاه اخلاق پی می‌بریم.

اخلاق در علم، رأی عادلانه و رفتار قاضی دخیل است

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جایگاه اخلاق در امور قضایی، گفت: اخلاق در علم، رأی عادلانه و عدالت و رفتار قاضی با مراجعین دخیل است.
خبرگزاری فارس: اخلاق در علم، رأی عادلانه و رفتار قاضی دخیل است

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه سقراط مسئله ما کیستیم، از کجا آمدیم  و به کجا می‌رویم را سه مسئله اساسی می‌دانست، گفت:‌ما در مسیر بی‌پایانی حرکت می‌کنیم و خدای متعال گفته است که ای انسان تو به سوی حق تعالی داری به سرعت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد.

وی با بیان اینکه در عوامل مختلف اعمال ما حاضر می‌شوند اظهار داشت: وقتی انسان موت پیدا می‌کند و در عالم دیگر حاضر می‌شود اعمال ما هم در آن عالم حاضر خواهند شد، لذا نقش اساسی اخلاق را در همه ساحت‌ها نباید فراموش کنیم.

وی افزود: اخلاق در علم قاضی هم دخالت می‌کند. اخلاق در رأی عادلانه و عدالت و رفتار قاضی با مراجعین هم دخیل است. ما وقتی اهمیت اخلاق را در همه ساحت‌های زندگی قبول کردیم باید ببینیم نقش دولت‌ها و قوانین جزایی مربوط با اخلاق چه چیزی است؟

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مسئله این است که آیا امور اخلاقی را از طریق تقنین می‌توان تحمیل کرد و با قرار دادن مجازات برای امور غیراخلاقی می‌توان کاری کرد که اخلاق اشاعه پیدا کند و آیا حاکمیت می‌تواند در امور اخلاقی دخالت کند یا خیر.

وی تصریح کرد: در انگلیس یک گزارشی داده شد درباره همجنس‌بازی و گفته شد که اگر با رضایت افراد بالغ انجام شد مجازاتی نداشته باشد حتی اگر امر غیراخلاقی قلمداد شود.

سپس یک قاضی نقد محکمی بر آن کرد و ادعا کرد که در امور اخلاقی چه کسی گفته است که نباید دخالت کنیم زیرا امور اخلاقی حلقه‌های اتصال جامعه است.

وی ادامه داد: امور اخلاقی به هستی جامعه بر می‌گردد و اگر امور اخلاقی از بین برود اجزای جامعه از هم می‌گسلند به دلیل اینکه ما برای نگه داشتن یک جامعه حکومت لازم داریم به امور اخلاقی هم نیازمندیم.

آملی لاریجانی اظهار داشت: یک دانشمند غربی گفته است که ما در باب تقنین و اعمال قدرت حاکمیتی تنها مجوز برای اعمال قدرت بر روی یک شهروند فقط در صورتی است که موجب اضرار به غیر شود و اگر شخصی می‌خواهد به تکامل اخلاقی و خیر برسد ما حق التزام وی را نداریم. این تفکر دانشمند غربی مبنایی شده برای یک رشته افکار لیبرالیسم.

وی ادامه داد: یعنی اگر اضرار به غیر برسد فقط قانون می‌تواند جلوی آن را بگیرد و جلوی اضرار به خود نباید گرفته شود که البته بعضی از فیلسوفان غربی هم آن را قبول کردند. هارت و دیگران تولیت قانونی را در شرایط اضرار به دیگران می‌پذیرند.

رئیس قوه قضائیه با ادامه بحث علمی و فلسفی درباره لزوم اخلاق در جامعه، گفت: این بحث‌ها خیلی در قوه قضائیه کاربرد دارد به خصوص برای تهیه لوایح قضایی ما نگاهمان به انسان و عالم تأثیر بسیار مهمی در سرنوشت این بحث‌ها دارد.

وی ادامه داد: اگر ما انسان را بدن بدانیم اضرار محدود می‌شود به اضرار فیزیکی اما اگر ما انسان را حقیقتی بی‌پایان دانستیم اضرار دیگر فیزیکی نیست.

وی در خاتمه گفت: در آیات قرآن تصاویر انسانی بسیاری وجود دارد.
منبع: فارس