۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳

حاشیه‌های مراسم تشییع مرحوم ارجمند

پیکر زنده یاد انوشیروان ارجمند از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.
کد خبر : ۲۱۵۱۰۶
صراط: پیکر زنده یاد انوشیروان ارجمند صبح امروز طی مراسمی از مقابل تالار وحدت بدرقه و برای تدفین به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.
 
بنا بر این گزارش، در این مراسم که زیر باران آخرین روزهای پاییزی برگزار شد، افرادی چون علی مراد خانی معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حسین پاکدل به نمایندگی از اهالی تئاتر،‌ دکتر محمد پورحسین به نمایندگی از سازمان صدا و سیما، ایرج راد رئیس خانه تئاتر، حجت اله ایوبی معاونت سینمایی،‌داریوش ارجمند برادر، بهار و برزو ارجمند دختر و پسر این هنرمند به بیان سخنانی درباره خصایص و ویژگی های اخلاقی این هنرمند پرداختند.
 
بهار ارجمند: ‌پدرم ممنونم که اجازه دختر بودن را به من دادی
 
بهار ارجمند دختر این هنرمند تازه گذشته صحبت‌های خود را با نقالی همیشگی پدر روی صحنه نمایش آغاز کرد و گفت:‌مرشد من وقتی دهان به نقل باز می کرد معرکه و افسون می کرد. یادته مرشد؟‌ من ۳۴ سال فرزند دو مرشد بودم. مرشد اولم مادرم کیهانم و مرشد دومم، همه چیزم، پدر و رفیق و استادم، پدرم بود. پدرم ممنونم که اجازه دادی دخترت باشم.
 
وی ادامه داد:‌ از همین جا به مادرم هم قول می دهم که راه پدر را در صحنه ها ادامه دهم.
 
برزو ارجمند:‌ خواهش می کنم درباره پدرم شایعه درست نکنید
 
برزو ارجمند در حالی که بغض کرده بود و اشک امانش را بریده بود، در سخنانی گفت:‌نقالی که بهار در اوایل صحبت هایش بیان کرد مربوط به نمایش «سایه ماه» بود که پدر کار می کردند.
 
وی افزود:‌ پدرم عاشق خانواده اش بود و من هم همین جا در حضور این همه هنرمند و مردم می خواهم به او قول دهم تا مواظب خانواده اش، مادر، خواهر، همسر و فرزندم باشم. قول می دهم سرم پایین باشد و مثل خودت بدون حاشیه کارم را انجام دهم.
 
بازیگر سریال «صاحبدلان» ادامه داد:‌ در این چند روز شایعاتی را در مورد پدرم شنیدم که از مردم می خواهم و خواهش می کنم که این حرف ها را تکرار نکنند.
 
این بازیگر افزود: قصد شلوغ کاری ندارم، اما پدرم همیشه می گفت وقتی نمایشی تمام می شود از صدای تشویق مردم می فهمی که چه کردی ای و چقدر موفق بوده ای و در ادامه از مردم خواست تا پدرش را تشویق کنند.
 
بروز ارجمند در پایان نیز گفت:‌ پدرم از بی نظمی متنفر بود از شما می خواهم و التماس می کنم تا اجازه دهید نماز میت با نظم تمام برگزار شود.
 
علی مرادخانی:‌همیشه از صداقت ارجمند سخن می گفتند
 
در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی ضمن تسلیت به جامعه هنری و خانواده این عزیز درباره انوشیروان ارجمند گفت:‌ حدود سی سال باایشان دوست و آشنا بودم. او فردی زلال بود که همیشه اطرافیانش از صداقت او صحبت می کردند.
 
وی با اشاره به خاطره‌ای مشترک از سفرش با ارجمند به شهر مقدس مشهد ادامه داد: سالها پیش به همراه او و عثمان محمدپرست کاری را می ساختیم که خاطرات خوبی از این اثر در ذهنم هست.
 
مسجدجامعی:‌هیچ وقت برای خودش جایگاه ویژه ای قائل نبود
 
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و عضو اسبق وزارت ارشاد اسلامی نیز یکی دیگر از افرادی بود که در ادامه درمورد این هنرمند بیان داشت:‌ انوشیروان ارجمند ویژگی های بارزی داشت که شاید همه شما به تمام آنها واقف نباشید. او بی ادعا بود و به هیچ وجه برای خود جایگاه ویژه ای قائل نبود.
 
وی ادامه داد:‌ این هنرمند به طور معمول و رسم همیشگی همه ما ایرانیان به فعالیت های خیر خواهانه و نذری برای سیدالشهدا (ع) می پرداخت و در برخی از کارهایش هم به خاطر اعتلا بخشیدن به روح هنر و خود شرکت می کرد.
 
مسجد جامعی افزود:‌خوشحالم که خانواده وی همگی از هنرمندان سینما و تلویزیون هستند و در این ایام که متعلق به سیدالشهدا (ع)، امام رضا(ع) و پیامبر اکرم (ص) است از خداوند متعال برای شادی او دعا می کنیم به خصوص اینکه خواستگاه ایشان حرم امام رضا (ع) بود.
 
حسین پاکدل:‌ارجمند در نقش هایش غرق می شد
 
حسین پاکدل که به نمایندگی از جامعه هنری در ایم مراسم حاضر شده بود در ادامه گفت:‌کم کم اجرای نمایش تراژیک بیرون از صحنه واقعی نمایش بیشتر می شود.
 
این کارگردان تئاتر افزود:‌ارجمند در آثار بسیاری چون سریال امام علی(ع)،‌تفنگ سرپر، روزی روزگاری و ... نقش آفرینی های متفاوتی داشت که در همه آنها آنقدر به خوبی ظاهر شده بود که مخاطب به سرعت نقشهایش را باور می کرد و غرق در نقش هایش بود.
 
پاکدل بیان داشت:‌موسسه حمایت از پیشکسوتان به تازگی آغاز به کار کرده است که کارهای مثمر ثمری را نیز برای هنرمندان انجام می دهد. خوب است که همه شما هم این موسسه را بشناسید.
 
پورحسین:‌ انوشیروان ارجمنددر بهترین سریال های تلویزیون حضور داشت
 

رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما به نمایندگی از مسئولان سازمان صدا و سیما در ادامه عرض تسلیت به خانواده داغدار ارجمند گفت:‌ آنچه از ارجمند در ذهن همه ما نقش بسته مردی نجیب و هنرمندی باسواد است که هیچ گاه برای هنر خود به مردم فخر فروشی نمی کرد و همیشه هم در بهترین سریال های تلویزیون حضور داشت.
 
ایرج راد:‌ هنرمندان نمایشی روی صحنه زندگی می‌کنند
 
ایرج راد رئیس خانه تئاتر درتوصیف انوشیروان ارجمند ادامه داد:‌ او هنرمندی بود که علاقه عجیبی به فرهنگ و هنر و به بازگو کردن واقعیات داشت، هنرمندان عرصه نمایش روی صحنه زندگی می کنند تا تا آنچه حقیقت و پاکی است را عیان کنند.
 
وی افزود:‌ او به دور از هرگونه حاشیه ای زندگی کرد و با آرامشی که داشت به ما درس داد تا از هیاهو بپرهیزیم و همواره با انسانیت زندگی کنیم.
 
ایوبی: نام انوشیروان ارجمند فراموش ناشدنی است
 
حجت الله ایوبی معاون سازمان سینمایی نیز با اشاره به تسلی به بازماندگان این مرحوم گفت:‌ امروز برای همه ما روز دردناک و تلخی است چراکه یکی از گوهرهای ناب هنر را به خاک می سپاریم که نامش هرگز فراموش شدنی نیست.
 
داریوش ارجمند برادر کوچکتر انوشیروان ارجمند با بیان اینکه کل نفس ذائقه الموت سخنان خود را آغاز کرد و ادامه داد:‌حرف هایی که می زنم نه به واسطه نسبت خونی است که با انوشیروان دارم بلکه او برایم به مثابه رفیق و شاگرد بود.هفته گذشته قرار بود تا در برنامه بعضی ها با اجرای سید علی ضیا حضور داشته باشم که به خاطر بیماری برادرم به این هفته موکول شد و دقیقا در شبی که می بایست در ایسن برنامه باشم و درست چهار ساعت قبل از شروع برنامه برادرم مرحوم شد و دوستان در این برنامه فرصت جا به جایی میهمان را نداشتند که این موضوع برای بسیاری از افراد جای تعجب داشت.
 
وی ادامه داد:‌علی دهکردی به من گفت انوشیروان ارجمند با حضور تو در این برنامه پاسخ تمام بی حاشیه بودن هایش را گرفت چراکه برای کمتر کسی این اتفاق می افتد که بلافاصله پس از مرگش یک ساعت و نیم برنامه روی آنتن رسانه ملی رود و این نتیجه صبری بود که او در این سالها داشت.
 
بازیگر سریال امام علی (ع) بیان داشت:‌ بندگی خدا و نوکری مردم از شعارهای زندگیم است که برادرم هم از این موارد دور نبود.
 
این بازیگر ضمن خواندن شعری که در برنامه بعضی ها خواند، افزود:‌همان شب در برنامه بعضی ها شعری را خواندم که خیلی ها از شنیدن آن لذت بردند و بارها از من خواشتند که آن را دوباره بخوانم، حتی بهار فرزند برادرم نیز از من خواست تا نسخه دستنویس این شعر را به او تقدیم کنم. بر بلندای صخره ای ساده، سایه ات بر آب می نشیند...
 
محمدرضا ورزی، حبیب دهقان نسب، سیامک اطلسی،‌ شکر خدا گودرزی، رضا کیانیان، فخرالدین صدیق شریف، داریوش فرهنگ، ایرج راد، محمود پاک نیت، حسن پورشیرازی،‌ پرویز پورحسینی و ... نیز برا بدرقه دوست  هنرمند خود در این مکان حضور داشتند.
منبع: فارس