۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

مثال عجیب رفسنجانی از یک اغتشاش

آقای هاشمی رفسنجانی اخیراً در دیدار دبیران کل هفت حزب سیاسی کشور با تأکید بر این که به دلیل آگاهی، دانش و رشد افکار عمومی، دیگر هیچ حکومت مستبدی در حاشیه امنیت نیست، افزود: مردم جهان به چنان درک سیاسی رسیده‌اند که برای احقاق خواسته‌های خویش باید وحدت نظر داشته باشند.
کد خبر : ۲۱۵۱۳۲
صراط: آقای هاشمی رفسنجانی اخیراً در دیدار دبیران کل هفت حزب سیاسی کشور با تأکید بر این که به دلیل آگاهی، دانش و رشد افکار عمومی، دیگر هیچ حکومت مستبدی در حاشیه امنیت نیست، افزود: مردم جهان به چنان درک سیاسی رسیده‌اند که برای احقاق خواسته‌های خویش باید وحدت نظر داشته باشند.
 
وی اتفاقات این روزهای هنگ‌کنگ و اعتراضات سیاه‌پوستان در آمریکا را مصداقی برای سخنان خویش خواند و گفت: حکومت‌های مستبد شاید بتوانند مردم را به صورت مقطعی خاموش کنند، ولی این فرق دارد با اینکه مردم بلند مدت برای موضوعی قانع شوند.
 
در همین زمینه ارگان اینترنتی حزب تازه تأسیس ندای ایرانیان نیز در گزارشی کوتاه پیرامون اغتشاشات هنگ‌کنگ با تأکید بر اینکه «معترضان هنگ‌کنگی حاضر به عقب‌نشینی نیستند» می‌نویسد: اعتصاب‌کنندگان در هنگ‌کنگ از حدود دو ماه گذشته با به‌راه انداختن راهپیمایی و اشغال مراکز مهم تجاری در این شبه‌جزیره تلاش کردند تا اعتراض خود را نسبت به فقدان دموکراسی در قانون‌اساسی و محدودیت‌های ایجاد شده در انتخابات آینده انجمن‌های دانشجویی نشان دهند.
 
*اغتشاشات هنگ‌کنگ موسوم به «خیزش چتر» که از چند ماه قبل آغاز شده است، اگرچه در رسانه‌های خارجی و بویژه آمریکایی؛ اعتراضاتی با رویکرد دموکراسی‌خواهی! عنوان می‌شود اما بر طبق آنچه که همین رسانه‌ها در لابه‌لای گزارش‌های خود بر آن تأکید دارند، هدف این اغتشاشات، خارج کردن هنگ‌کنگ از نظارت چین و براندازی مدیریت اجرایی این منطقه است.
 
رسانه‌های خارجی در قبال اغتشاشات هنگ‌کنگ با شدت هرچه تمام‌تر بر این مسئله تأکید دارند که عموم اغتشاش‌کنندگان، دانشجویانی هستند که بوسیله تبلِت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و هم‌اکنون نیز به دلیل خواست زندگی بهتر و برخورداری از میزان بیشتری از امکانات! خواستار تغییر شیوه حکومت در هنگ‌کنگ و مقابله با چین هستند.
 
اغتشاشگران در خواسته‌های خود صریحاً بر برکناری «لئونگ چون ینگ» رئیس اجرایی هنگ‌کنگ (منصوب از طرف کشور چین) تأکید کرده‌اند.
 
شبکه خبری الجزیره نیز در یکی از گزارش‌های خود در رابطه با این اغتشاشات تأکید کرده است که دانشجویان هنگ‌کنگی قرار است با تبلِت‌های هوشمند خود، آینده کشور چین را تغییر دهند!
 
در همین رابطه یکی از مقامات حزب کمونیست چین آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده؛ اذعان می‌کند که اغتشاشات هنگ‌کنگ چیزی غیر از یک انقلاب مخملی طراحی شده توسط آمریکا نیست.
 
رسانه‌های برخی کشورهای جنوب شرق آسیا نیز گزارش‌های متعددی را در زمینه دست داشتن نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد آمریکایی در اغتشاشات هنگ‌کنگ منتشر کرده‌اند.
 
اغتشاشات هنگ‌کنگ بویژه در رسانه‌های آمریکایی بصورت کاملاً ویژه و با رویکرد حمایت از اغتشاشگران انعکاس می‌یابد.
 
با عنایت به حقائق اشاره شده به نظر می‌رسد موضع‌گیری برخی احزاب و چهره‌های داخل کشور از اغتشاشات هنگ‌کنگ نباید به‌گونه‌ای باشد که سرنوشت حمایت از اغتشاشات در سوریه و اوکراین نیز برای این جریانات تکرار شود.
 
زیرا ممکن است توطئه‌بودن این حرکات بصورتی واضح‌تری مکشوف شود و افراد و جریان‌های حمایت کننده در موضع مؤاخذه افکار عمومی قرار بگیرند که چرا موضع صحیحی نسبت به این رخدادها نداشته‌اند.
 
شایان ذکر است برخی در داخل تا آن اندازه به عمیق بودن اغتشاشات سوریه و اوکراین باور داشتند که حتی همین اواخر نیز دولت سوریه را متهم به استفاده از بمب شیمیایی علیه مردم این کشور کردند و برای سران اغتشاشگر اوکراینی نیز نامه‌های حمایت‌آمیز سرگشاده منتشر کردند.
منبع: فارس