۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
صمد حسن نیا

آقای نوبخت؛ فردا دیر است

کد خبر : ۲۱۵۱۷۵
صراط: این روزها شاهد یک جنگ تمام عیار سیاسی برخی کشورهای عربی منطقه و آمریکا و احتمالاً برخی کشورهای اروپایی با ایران هستیم که از آن به جنگ قیمت نفت یاد می شود. جنگی که از چند ماه پیش آغاز شده و با کاهش قیمت نفت از 107 دلار به سطح کنونی 58 دلار همراه شده است و درآمد صادرات نفت ایران را حدود 8 میلیارد دلار تا پایان سال کاهش می دهد.
 
بگذریم از اینکه دیپلماسی ضعیف مسئولان به ویژه در وزارت نفت هم به این کاهش قیمت دامن زده و در نشست اخیر اوپک که تصمیم به تثبیت سطح تولید گرفته شد، منافع ملی ایران چندان مورد حمایت و دفاع قرار نگرفت. اضافه کنیم به این دیپلماسی ضعیف داخلی، شگرد جدید دشمنی آمریکا و غرب با ایران را که سعی می کنند کاهش برخی تحریم‌ها و آزادسازی دلارهای نفتی را با کاهش 8 میلیارد دلاری درآمد نفت جبران کنند که دشمنی دیرینه و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را برای مسئولان ایرانی پیش از پیش روشن می کند.
 
اما سخن اصلی اینکه، کاهش قیمت نفت یک فرصت طلایی در اختیار دولت ایران قرار داده تا در این جنگ سیاسی برنده شود و اهداف دشمنان دیرینه کشور را ناکام گذارد.
 
امام خامنه ای 13 اردیبشهت ماه 1373 از بستن چاه‌های نفت و شکل‌گیری اقتصاد کشور براساس تولیدات غیرنفتی به‌عنوان «آرزوی واقعی» خود نام برده و همگان را به تلاش در مسیر تحقق این مهم فراخوانده و تصریح کردند: «آرزوی واقعی من- که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقق نباشد- این است که ما در چاه‌های نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتی بنیاد نهیم. یعنی فرض کنیم این کشور، کالایی به نام نفت ندارد.»
 
امروز آقای نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در واکنش به جنگی که برای کاهش قیمت نفت به راه افتاده است، گفت که "قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم ، هر چند سختیهای خاص خود را دارد اما کشور قابل اداره است."

 
نگارنده در واکنش به اظهارات آقای سخنگو، ضمن حمایت از این رویکرد بیان می کند که " آقای نوبخت، فردا دیر است، دولت تدبیر و امید از همین امروز سختی های اقتصاد بدون نفت را به جان بخرد و برای حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفت در لایجه بودجه 94 جایگزین پیدا کند که راهکار آن در 24 بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به روشنی بیان شده است".
 
این روزها انتقادات زیادی از سوی برخی کارشناسان از قیمت نفت 72 دلاری بودجه 94 و کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت به 20 درصد مطرح می شود. پیش بینی‌ها حکایت از نفت 50 تا 60 دلاری در سال 94 دارد که لازم است دولت گام اول "قطع وابستگی بودجه به نفت" را از کاهش قیمت نفت در بودجه 94 "شروع" کند و گام دوم را با رعایت قانون برنامه پنجم توسعه و افزایش سهم واریز درآمدهای فروش نفت به صندوق توسعه ملی به 32 درصد بردارد.
 
حال که "عدو سبب خیر شده" ، دولت یازدهم از این فرصت طلایی استفاده کند و با توقف فرار مالیاتی و رشد پایه مالیاتی، حمایت از تولید صادرات محور و رشد صادرات غیرنفتی، رونق گردشگری، صرفه جویی در هزینه‌های زائد و حذف تجملات، تبدیل نفت خام به فرآورده‌ با ارزش افزوده بالا و ده‌ها درآمد جایگزین دیگر از هم اکنون به فکر حذف 70 هزار میلیارد تومان درآمد فروش نفت خام در بودجه 94 باشد و "افتخار برآورده کردن آرزوی واقعی امام خامنه ای" را به نام خود ثبت کند.


منبع: تسنیم