۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
شیرزاد: از این چاه (هسته‌ای) آبی درنمی‌آید

به‌ هیچ دستاورد هسته‌ای نرسیده‌ایم!

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم با بیان این که ایران نه منابع اولیه فعالیت هسته ای داشته و نه به علوم آن احاطه دارد، گفت:هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً‌ مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر است.
کد خبر : ۲۱۵۴۱۳
صراط: احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در میزگرد درباره یک توافق با موضوع 10 سال مذاکره هسته‌ای  که امروز -چهاشنبه- در دانشگاه تهران برگزار شد، با طرح این ادعا که هر فرد و هر دولتی که تصمیم گرفته که جمهوری اسلامی ایران به سمت هسته‌ای شدن برود شاید تصمیم اشتباهی گرفته است، گفت: از مسئولان سازمان انرژی اتمی در زمان مجلس ششم سؤال می‌کردم که استراتژی هسته‌ای ما چیست که هیچکس پاسخ روشنی در این باره به من نمی‌داد.
 
ویکه به سبک نمایندگان مجلس جنجال‌برانگیز ششم سخن می‌گفت، با بیان اینکه از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، افزود: از سال 82 تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور.
 
نماینده اسبق مجلس اظهار داشت: هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً‌ به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود در حالیکه برخی افراد شعارهایی مانند راه قدس از کربلا می‌گذرد را بیان می‌کردند.
 
شیرزاد در ادامه ادعاهایش اظهار داشت: وقتی در ایران 10 نفر در یک اتاق تصمیم‌گیری می‌کنند وضعیت کشور همین می‌شود.
 
وی بدون اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای کشور خاطرنشان کرد: در زمینه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نه منابع اولیه دارد و نه احاطه به علوم آن را.
 
این نماینده اسبق باز هم ادعا کرد:‌ از سال 82 که مسئله پرونده هسته‌ای مطرح شده است به هیچ دستاوردی در این زمینه نرسیده‌ایم و اگر قرار بوده که مسئله هسته‌ای ما را به سمت رشد علمی برساند هیچ سند و کار تحقیقاتی این امر را ثابت نمی‌کند.
 
نماینده مجلس ششم افزود: چشمه‌های ضعیف اورانیومی در ایران برای تحقیقات پزشکی و کشاورزی کافی است و نیازی به غنی‌سازی بیشتر وجود ندارد. هرچند که اگر تحریم‌ها لغو شود می‌توانیم از طریق بازارهای دنیا آن را خریداری کنیم.
 
وی اظهار داشت: تهیه اورانیوم با غنای بالا فقط برای نیروگاه‌های برق است یا برای استفاده در سلاح‌های نظامی.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اعلام می‌شود که صنعت هسته‌ای باعث رشد صنایع دیگر شده است. در حالیکه هیچ کارگاه و حلقه‌ای در این صنعت به بدنه فناوری کشور هیچگونه تکانی نداده است.
 
وی با اشاره به اینکه 50هزار نفر در سازمان انرژی اتمی حقوق دریافت می‌کنند،‌ گفت: بودجه فراوان برای صنایع هسته‌ای منجر به هیچگونه تکانی به علم کشور نشده است، ضمن اینکه این سازمان نیز هیچگونه نظارتی را بر نمی‌تابد.
 
شیرزاد افزود: سازمان انرژی اتمی در حلقه‌ بسته‌ای خود را قرار داده و حتی هیچگونه نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد و البته ممکن است که هر اتفاقی در آنجا رخ دهد.
 
این نماینده اسبق مجلس افزود: تولید اورانیوم در جمهوری اسلامی ایران 10 برابر قیمت جهانی تمام می‌شود. ضمن اینکه هیچگونه برداشتی نیز از معدن ساغند یزد تا کنون به دست نیامده و فقط فعلاً از معدن گچین بندرعباس برداشت می‌کنیم.
 
وی اظهار داشت: خداوند متعال به کشورمان منابع اورانیوم زیادی اعطاء نکرده است درحالیکه منابع نفت فراوانی داریم.
 
شیرزاد خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه‌های جدید هسته‌ای برای کشورمان وابستگی مطلق را به روسیه به بار خواهد آورد.
 
وی افزود: در اوایل انقلاب افراد انقلابی با مارکسیست‌ها مشکلات اساسی داشتند و مشخص نیست که چرا هم‌اکنون روس‌ها عزیز و خوب شده‌اند؟  
 
این نماینده مجلس ششم گفت: نظام ایران صادقانه از ابتدای کارش اعلام کرده که سلاح هسته‌ای را نخواسته و نخواهد داشت، ضمن اینکه برخی افراد پیشنهاد خروج از NPT را مطرح می‌کنند و این امر معنایش این است که ما می‌خواهیم راه کره شمالی را برویم و این امر برای ما به هیچ وجه به صلاح نیست.
 
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با ورود به صنعت هسته‌ای به خط قرمز برخی قدرت‌های بزرگ وارد شده است و هم‌اکنون باید در میز مذاکرات به آنها بگوییم که اگر ایران پای خود را از خطوط و دایره قرمز آنها عقب‌تر بگذارد چه چیزی را به ایران می‌دهند و این موضوع تنها در میز مذاکرات مشخص می‌شود.
 
شیرزاد با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی افراد خصوصاً دلواپسان مسئله هسته‌ای را به ناموس یا ایدئولوژی نظام تبدیل کرده‌اند، افزود: وقتی چیزی به ناموس تبدیل شود نمی‌توان برای آن چانه‌زنی کرد.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی به مسئله هسته‌ای نگاه منافع ملی دارد و دیگر به هیچ وجه به این موضوع نگاه ناموسی ندارد.
 
وی در پایان اظهارنظر فنی هم نمود و ابراز داشت: رآکتور آب سنگین اراک بسیار مضر است و حادثه چرنوبیل از این دست رآکتورها را در خود داشت و حالا در طرف غربی در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آب سنگین این نیروگاه را با آب سبک عوض کند و این برای ما نیز بهتر است.
 
احمد شیرزاد که در مجلس ششم عضو فراکسیون مشارکت بود طی سخنانی در آن مجلس، ایران را به 19 سال دروغگویی درباره فعالیت های هسته ای خود متهم کرد. در واکنش به این سخنان شیرزاد، رئیس مجلس وقت اظهارات وی را از رادیو اسراییل بدتر دانست.سخنان شیرزاد در آن مقطع با استقبال گسترده رسانه های غربی مواجه شد و برای تحت فشار قرار دادن ایران به این سخنان استناد شد.
منبع: فارس