۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹

طاهری هم از وزارت ارشاد می‌رود

پس از نقدهایی که درباره عملکرد تئاتر در دوره اخیر مطرح شده، بحث تغییر مدیریت تئاتر کشور شدت گرفته و این احتمال وجود دارد که این تغییرات در ابتدای زمستان پیش رو رخ دهد اما چه کسی قرار است جایگزین مدیر کنونی تئاتر کشور شود؟ ظاهراً مدیری که اکنون نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارد.
کد خبر : ۲۱۵۵۳۲

صراط: تئا‌تر در سال‌های گذشته، دوران خوشایندی را پشت سر نگذاشت و یکی از بخش‌هایی که در حوزه فرهنگ به شدت دستخوش آسیب بود، حوزه تئا‌تر تلقی ‌و از این منظر تصور می‌شد علی جنتی، چهره‌ای شناخته‌ شده و کاربلد را برای حوزه تئا‌تر معرفی کند که ضمن برقراری وفاق در میان اهالی تئا‌تر، برنامه‌ای اثربخش برای بهبود فضای اقتصادی تئا‌تر کشور به عنوان دغدغه اصلی داشته باشد.

در این میان، انتصاب حسین طاهری با مدرک کار‌شناسی کارگردانی سینما و کار‌شناسی ارشد پژوهش هنر و سوابق فعالیت مستمر در مقام برنامه‌ساز و مسئول در تلویزیون به عنوان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به‌‌ همان میزان عجیب بود که انتصاب‌های سینمایی از میان اهالی تئا‌تر عجیب بود؛ اما به هر حال هر دو اتفاق رخ داد و هرچند جنس دوم انتصاب با نتایج مثبتی همراه بوده، انتصاب از جنس اول یا انتصاب یک سینمایی در تئا‌تر نتوانست کارساز باشد.

وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که برخی عنوان کردند قادر آشنا آخرین مدیر مرکز هنرهای نمایشی در دولت پیشین علی‌رغم نقدهایی که به او وارد بود، عملکرد بهتری نسبت به مدیران کنونی حوزه تئاتر داشته و همین نقدها نسبت به عملکرد یک ساله مدیریت تئاتر، باعث شد تا احتمال جابجایی در تئاتر کشور قوت بگیرد و در نهایت حسین مسافر آستانه مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی در دولت پیشین که مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری را برعهده داشت، به عنوان جایگزین طاهری منصوب خواهد شد.

طاهری افزود: «در کارشناسی‌های اولیه‌ای که طی سه ماه گذشته در اداره ‌کل هنرهای نمایشی صورت گرفت، رقمی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان را برای بودجه سال ۹۴ تئا‌تر برآورد کرده بودیم، اما با توجه به محدودیت‌های بودجه کل کشور برای سال آینده، ناچار شدیم با ملاحظاتی، به ارائه بودجه ۶۰ میلیارد تومانی بسنده کنیم و نهایتاً ماه گذشته، آن را تقدیم معاونت امور هنری کردیم‌».

«تابناک» پس از این اظهارات عجیب متذکر شده بود، این آمار آنقدر غیرمنطقی و غیرطبیعی است که ‌کسی باور نمی‌کند، توسط یک مدیر ارائه شده باشد، چرا که در شرایطی که تنها ۳۰ درصد از بودجه ۹ میلیاردتومانی تئا‌تر کشور معادل ۳ میلیارد تومان تا این مقطع از سال تخصیص یافته و امسال نیز یکی از بد‌ترین سال‌ها برای تئا‌تر بوده، درخواست بودجه ۶۰ میلیاردی برای سال ۹۴ دور از تدبیر است و این پرسش را مطرح کرد که آیا وقت آن نرسیده تا در این حوزه بازنگری کرد و تئا‌تر کشور را به یکی از چهره‌های مورد وثوق اهالی تئا‌تر کشور سپرد؟

این اتفاق در حالی احتمالاً در روزهای ابتدایی زمستان پیش رو رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت و بدین ترتیب در نهایت یک چهره تئاتری با سابقه روشن در صدر تئاتر قرار خواهد گرفت که در همین حال گمانه زنی‌ها درباره تغییرات در سینما نیز شدت گرفته است؛ گمانه زنی‌هایی که با طرح نام‌های مختلف همراه می‌شود و اکثر نام‌های مطرح شده جزو گزینه‌‌هایی اخذ مسئولیت‌های تازه نیستند و بعضاً در این میان اسامی مطرح می‌شود که در زمان مدیران پیشین سازمان سینمایی نیز پس از وقایع رخ داده در آن معاونت و به خصوص برای یکی از مدیران، پست گرفته بودند!

در این میان حتی یکی از رسانه‌ها مدعی شد که پس از رفتن جعفری جلوه به تلویزیون، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما از هیات امنای فارابی استعفاء داده که روابط عمومی خانه سینما در گفت و گو با «تابناک» این موضوع را قویاً تکذیب کرد.

منبع: تابناک