۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
تهران ارتش حرفه ای سوریه را به سربازان شبه نظامی تبدیل کرد

ادعای رویترز درباره تاثیر ایران بر ارتش سوریه

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد تهران ارتش حرفه ای سوریه را به سربازان شبه نظامی تبدیل کرده است.
کد خبر : ۲۱۵۵۳۵
صراط: این خبرگزاری در ستون دیدگاه خود به قلم 'دیوید اکس' (David Axe) مدعی شد یکی از دلایل طولانی شدن جنگ داخلیِ سوریه این است که دولت 'بشار اسد' با کمک ایران، ارتش این کشور را به گروه های آماتور شبه نظامی تبدیل کرده که اداره آنها ارزان و آموزش آنها آسان است.

به نوشته رویترز، همین عامل که به دولت سوریه امکان ادامه نبرد داده، همزمان سبب شده است که نیروهای مسلح 'تمرکز قوا، توان جا به جایی و آتش سنگین' نداشته باشند و نتوانند آفندهای اساسی علیه شورشیان انجام دهند و شمال و شرق سوریه را بازپس بگیرند.

در واقع، محدودیت های ارتش و شورشیان مسلح، سبب می شود که کار به بن بست بکشد و احتمالا شاهد ادامه جنگ باشیم.

سال 2011 ارتش سوریه شامل 220 هزار سرباز، پنج هزار تانک و هزاران خودروی زرهی بود که برای مقابله احتمالی با ارتش اسراییل آماده شده بودند، اما به ادعای رویترز، پس از آنکه دولت بشار اسد به روی تظاهرکنندگان آتش گشود، بسیاری از این سربازان از ارتش جدا شدند و به 'ارتش آزاد سوریه' پیوستند که تعداد اعضایش به حدود 200 هزار نفر می رسید. در دو سال نخست جنگ، ارتش آزاد سوریه ضربه های سنگینی به دمشق وارد کرد، حدود یکهزار و هشتصد تانک و یک سوم از تجهیزات زرهی ارتش سوریه را ضبط یا منهدم کرد. همچنین دستکم 39 هزار سرباز ارتش سوریه تا ژوئیه 2014 کشته شدند.

رویترز سپس مدعی شد که در لپ تاپ شخصی 'شهیدسردارعبدالله اسکندری' که در سوریه جان خود را از دست داده است نیز به ضعف و از هم پاشیدگی ارتش سوریه اشاره شده است.

این خبرگزاری افزود به دلیل همین ضعف ها بود که سوریه با کمک ایران، گروه های شبه نظامی موسوم به 'نیروی دفاع ملی' را تشکیل داد. اکثر اعضای این گروه، داوطلبان بخش های علوی نشین هستند.

در پاییز امسال نیز سید حسن انتظامی، یکی از اعضای سپاه پاسداران ایران، در تارنمایی که با بودجه سپاه اداره می شود، چگونگی تشکیل نیروی دفاع ملی را شرح داد.

حدود 50 هزار نیروی دفاع ملی در تیپ های بالای یکهزار نفری عضویت دارند. همچنین گروه معروف به 'دیده بان حقوق بشر سوریه' می گوید 24 هزار عضو این نیرو تاکنون کشته شده اند.

نویسنده رویترز در پایان نوشت: پیش بینی می کنم تا یکسال دیگر اتفاق خاصی در سوریه رخ ندهد، جز آنکه تعداد قربانیان بیشتر و بر رنج آوارگان افزوده خواهد شد.

'دیوید اکس' نویسنده و روزنامه نگار حوزه دفاعی در آمریکاست.
منبع: ایرنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز