۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

پیامدهای ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

تک فرزندی 19 درصد خانواده های ایرانی، پیامدهای ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، کمک دو میلیاری بهزیستی به ۴ میلیون مراجعه کننده و ... ازجمله اخبار حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی در این هفته بوده است.
کد خبر : ۲۱۵۵۹۷
صراط: حوزه رفاه و بهزیستی در این هفته شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که گزیده ای از مهمترین آنها در گزارش پایان هفته مرور می شود.
 
تک فرزندی 19 درصد خانواده های ایرانی
 
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این هفته با اشاره به اینکه 23.5 درصد ( کمتر از یک چهارم) خانواده های نسل جدید بچه ندارند ، گفت: حدود 19 درصد خانواده های کل کشور نیز یک فرزند دارند.
 
علی اکبر محزون با اشاره به اینکه دو نسل در کشور ما به متولدین قبل و بعد از 50 تقسیم می شوند، افزود: براساس آخرین سرشماری انجام شده در کشور، متولدین قبل و بعد از 50 مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که 79 درصد خانواده ها در نسل قدیم حداقل 3 فرزند و 82 درصد نسل جدید نیز حداکثر دو فرزند دارا هستند.
 
وی گفت:بررسی ها نشان می دهد که تفاوت قابل توجه و چشم گیری در فرزند آوری میان نسلها در کشور بوجود آمده است که باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی درست و همچنین ارائه تسهیلات به جوانان در آستانه ازدواج زمینه فرزند آوری در کشور فراهم شود.
 
پیامدهای ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی
 
مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور نیز در هفته جاری سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: ازدواج زنان ایرانی با تبعه خارجی بدون رعایت ماده 1060 قانون مدنی و اخذ پروانه زناشویی ممنوع است.
 
احسان پورمنتی با اشاره به اینکه ثبت ازدواج برای زوجین و فرزندان آنان آثار حقوقی، مالی و اجتماعی به همراه دارد گفت: به همبن دلیل است قانون‌گذار بر ثبت ازدواج تاکید کرده و حتی در قانون مجازات اسلامی برای عدم ثبت ازدواج دائم مجازات در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: در صورت عدم ثبت ازدواج و بروز اختلاف، معمولا زنان از لحاظ نفقه، مهریه، ارث و نسب فرزندان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.
 
کمک دو میلیاری بهزیستی به ۴ میلیون مراجعه کننده

 
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طی این هفته گفت:بهزیستی در شش ماهه نخست امسال با پذیرش بیش از 4 میلیون نفر بالغ بر 2 میلیارد تومان کمک موردی ارائه کرده است.
 
سید ابوالحسن فیروزآبادی با تببین فعالیت‌های 404 مرکز ارتباطات مردمی در سراسر کشور، افزود: این مراکز به صورت همزمان با مراجعه ارباب رجوع و دریافت درخواست‌ها به صورت همزمان و متمرکز اطلاعات را سیستماتیک ثبت می‌کنند که سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمات مستمری پس از استعلام از تأمین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشور، ارتش و کمیته امداد تشکیل پرونده می‌دهد.
 
وی در ادامه به ارائه خدمات غیرمستمر به افراد مضطر اشاره کرد و یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور با ایجاد بستری یکپارچه درباره کمکم به نیازمندان مطلوب عمل کرده است؛ چنانچه مراجعه‌کنندگانی که نیازمند خدمات غیرمستمری همچون کمک هزینه‌های درمان، اسکان، جهیزیه و معیشت باشند، از خدمات سازمان بهزیستی کشور بهره‌مند می‌شوند به طوری که در سال جاری 420 میلیون تومان در این ستاد برای تهیه بلیط و اسکان هزینه شده است و خوزستان، ایلام و لرستان آمار بیشترین متقاضیان را از آن خود کرده است.
 
توسعه اورژانس اجتماعی در استانهای آسیب خیز
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از ورود خدمات و نیروها و مددکاران متخصص به اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: بزودی تعداد خودروهای اورژانس در استانها افزایش پیدا می کند.
 
حبیب‌الله مسعودی فرید افزود: در حال حاضر ۳۰۰ خودرو ویژه اجرای عملیات اورژانس اجتماعی و رسیدگی به آسیب دیدگان در استانهای مختلف کشور فعال هستند و براساس برنامه ریزیهای انجام شده قصدداریم تا پایان سال تعداد دیگری خودرو به ناوگان اورژانس اضافه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد خودروهای اورژانس باعث افزایش ماموریتهای اورژانس خواهد شد، گفت:هم اکنون بدلیل کمبود امکانات، توان رسیدگی به تمامی تماسهای گرفته شده با خط ۱۲۳ را نداریم اما در آینده ای نزدیک پوشش خود را افزایش خواهیم داد.
 
اعلام جزئیات تشکیل کارگروه اجرای دستور رئیس جمهور برای رفع مشکلات معلولان
 
رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در روزهای میانی هفته از تشکیل کارگروهی برای اجرایی شدن مفاد اولین پیام رئیس جمهور برای معلولان با همکاری سازمان بهزیستی خبر دادو گفت: دستورالعمل رفع مشکلات معلولان به وزرا ارسال می شود.
 
علی همت محمودنژاد افزود: در پی درخواست رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان از رئیس جمهور به منظور صدور پیام به مناسبت روز جهانی معلولان ، دکتر روحانی برای اولین بار در تاریخ کشور برای این روز و رفع مشکلات 3 میلیون نفر از  مردم جامعه، پیامی صادر کرد.
 
کاهش سالانه حداقل هزار میلیارد تومان از هزینه های تامین اجتماعی
 
معاون روابط کار وزارت تعاون و رفاه اجتماعی نیز از استقرار مدل جدید سیستم خودبازرسی کار برای اولین بار در کشور خبر دادو گفت: این مدل سالانه حداقل هزار میلیارد تومان از هزینه های تامین اجتماعی کاهش می دهد.
 
مهندس سید حسن هفده تن گفت : بومی سازی و بیماریهای شغلی و حوادث ناشی از کار هم اکنون سالیانه بیش از 2% GDP کشور را می بلعد. "مدل جدید خودبازرسی کار" با هدف صیانت از نیروی کار ، کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار خصوصاً حوادث مرگ آفرین و کمک به کاهش هزینه های صندوق تأمین اجتماعی در رابطه با پرداخت غرامت و هزینه های حوادث ناشی از کار که صندوق بین النسلی کارگران کشور است تدوین شده و هم اکنون در فرآیند عملیاتی سازی است .

منبع: مهر