۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

آیت‌الله مصباح: تاسیس دانشگاه الگوبرداری از غرب بود

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت:‌ ‌اینکه برخی از بانک‌ها سودهای بانکی را اسلامی می‌دانند و سه برابر تسهیلات سود دریافت می‌کنند جای سئوال دارد.
کد خبر : ۲۱۵۶۸۸
آیت‌الله مصباح: تاسیس دانشگاه الگوبرداری از غرب بود
صراط: آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در دیدار با دانشجویان و اساتید بسیجی‌ دانشگاه‌های قم با اشاره به وحدت حوزه‌ علمیه و دانشگاه‌ اظهار کرد: با توجه به اینکه سال‌های زیادی از زمان نامگذاری روز وحدت حوزه علمیه و دانشگاه می‌گذرد با این وجود هنوز هم در بین برخی از مردم نامگذاری این روز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
وی افزود: برخی از مردم علت نام‌گذاری و علت تاکید بر روز وحدت حوزه علمیه و دانشگاه را نمی‌دانند که این گونه ابهام‌ها و سئوال‌ها نشان دهنده اهمیت وحدت حوزه علمیه و دانشگاه است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای بر وحدت حوزه علمیه و دانشگاه دارند گفت: با وجود تاکیدات فراوان از سوی رهبر معظم انقلاب آنچنان که باید در راستای وحدت بیشتر میان این دو نهاد اقدام نشده است.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی تصریح کرد:‌ در جامعه امروزی حوزه علمیه و دانشگاه نماد دو قشر عظیم و دو نهاد اجتماعی بزرگ هستند که باید برای وحدت این دو نهاد آموزشی کشور فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه علمیه برای مردم یادآور دین است گفت: دانشگاه فعالیت‌های علمی و علوم روز را در ذهن مردم تداعی می‌کند و به نوعی نسخه‌برداری از غرب بوده است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: تاسیس دانشگاه الگوبرداری از غرب بوده و اساتید نیز تربیت یافته دانشگاه‌های غرب بودند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه حوزه علمیه نماد دین و دانشگاه نماد علم است گفت: وحدت حوزه علمیه و دانشگاه به معنای وحدت علم و دین است و اگر فردی بر این ادعا که روح انقلاب روح وحدت دین و علم است و آفت‌های که به انقلاب وارد شده است از انفکاک دین و علم است سخن گزافی نزده است.
 
وی بیان کرد: انفکاک دین از علم در ادبیات به نام سکولاریسم نامگذاری شده ‌که ریشه از دوران روشنفکری در اروپا‌ست که بسیاری از کشورهای توسعه یافته از این ایدئولوژی نانوشته‌ استقبال نکرده و آن را نپذیرفتند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه دین نباید در معاوضه با علم قرار گیرد گفت: این در حالی است که آنچه از علم در جامعه امروزی وجود دارد نشات گرفته از علوم جوامع غربی است و به نوعی برخی از مسئولان بر این باور هستند که باید از جوامع غربی برای پیشرفت کشور الگو برداری کرد.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: در دو دوره گذشته مسئولان درجه اول کشور به این مطلب صحه می‌گذاشتند و در سخنرانی‌ها عنوان می‌کردند دین نباید با مواضع علم جدید برخورد کند و باید تسلیم علم جدید شود.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از اصلاح‌طلبان در انتخابات کتاب‌های با عناوین جدایی علم از دین را منتشر می‌کردند گفت: نویسندگان این کتاب‌ها معتقد بودند که اگر دین هم بخواهد در جامعه وجود داشته باشد باید دین سکولار باشد که این کتاب‌ها مورد قبول برخی از سیاست‌مداران قرار می‌گرفت.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: برخی از افراد بر این عقیده بودند که دین با فرهنگ غربی چه تناسبی دارد و اگر دین با پیشرفت علمی مخالف باشد دیگر نمی‌توان شاهد وحدت حوزه علمیه و دانشگاه بود.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه دین با علم سازگار است گفت: برخی از دانشجویان و اساتید دانشگاه این باور را نمی‌پذیرند و معتقد هستند که علم با دین سازگاری ندارد و باید یا علم یا دین را پذیرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی خواستار تسلیم شدن ایران در مقابل آمریکا هستند و دلیل این امر را پیشرفت علمی کشورهای غربی می‌دانند و رسیدن به پیشرفت علمی را نیازمند تسلیم شدن قلمداد می‌کنند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه رباخواری اعلام جنگ با خداوند است گفت: اینکه برخی از بانک‌ها سودهای بانکی را اسلامی می‌دانند و سه برابر تسهیلات سود دریافت می‌کنند جای سئوال دارد.
 
آیت الله مصباح‌یزدی بیان کرد: در هشت سال گذشته انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم بود و برخی از افراد مخالف این امر بودند اما با این حال وحدت میان حوزه علمیه و دانشگاه را باور می‌کردند.
 
وی با اشاره به اینکه هر دو نهاد آموزشی حوزه علمیه و دانشگاه مهم هستند گفت: هدف دو نهاد آموزشی حوزه و دانشگاه باید مشخص شود که از مهمترین این هدف‌ها رسیدن به رضای خدا و کسب رضایت او است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: برگزاری مراسم به مناسبت هفته وحدت حوزه علمیه و دانشگاه مشکلی از مشکلات این دو نهاد آموزشی را حل نمی‌کند.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه آفت انقلاب سکولاریسم است گفت: برخی از مسئولان که به فعالیت‌های دینی دامن می‌زنند اینگونه فعالیت‌ها را زمینه پیشرفت کشور می‌دانند.
 
وی بیان کرد: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به طور قطع زمینه پیشرفت کشور را فراهم می‌کند و این در حالی است که برخی مخالف تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هستند.
منبع: فارس