۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

سريال ادامه دار شايعه مرگ هنرمندان

براي چندمين بار خبر درگذشت محمد علي كشاورز، هنرمند برجسته ايراني در فضاي غيررسمي رسانه‌اي پيچيد. متأسفانه در طول يكسال اين چندمين باري است كه خبر درگذشت اين هنرمند از سوي عده‌اي ناشناس منتشر و بعد‌از‌چند‌ساعت تكذيب مي‌شود.
کد خبر : ۲۱۵۸۷۲
صراط: چند سالي است كه ايجاد شايعه مرگ براي برخي از بازيگران، آنها و طرفداران‌شان را مكدر مي‌كند، اما باز هم عده‌اي گويا با حالتي بيمارگونه از خلق اين دست شايعات لذت مي‌برند و آن را منتشر مي‌كنند. شايعه‌سازي درباره مرگ هنرمندان و افراد سرشناس در كشورمان و دامن زدن به آن در فضاهاي گوناگون خبري و رسانه‌اي، تبديل به دستاويز برخي سايت‌هاي خبري و رسانه‌هاي به اصطلاح زرد با اهدافي از جمله بالا رفتن بازديد‌كننده شده است. شايعه پراكني كه به طريق اولي اقدامي همانند دروغ گفتن است، در شريعت اسلامي و فرهنگ ايراني امري مذموم و زشت است و احاديث و روايات زيادي در زمينه حرمت اين فعل قبيح اعلام شده است. در همين زمينه امير‌المؤمنين علي‌‌بن ابيطالب عليه‌السلام درباره دروغ‌گويي فرموده‌اند «‌زشت‌ترين بي‌وفايي، دروغ گفتن است.»
 
   مرگ‌هايي كه تكذيب شدند
 
در سال‌هاي اخير شايعه‌سازي در سطوح مختلف و راجع به افراد سرشناس به خصوص هنرمندان و بازيگران عرصه سينما و تلويزيون صورت مي‌گيرد كه به واقع حركتي بسيار بد و مشمئز‌كننده است؛ به طور مثال اكبر عبدي مدت كوتاهي را در بستر بيماري گذراند و خيلي‌ها نگران حال او بودند. اين اتفاق در سال 89 براي اين بازيگر افتاد و يك عده فرصت‌طلب از اين فرصت استفاده كردند و به منظور بالا بردن بازديد‌كننده سايت‌هايشان اين شايعه را درست كردند كه اكبر عبدي دار فاني را وداع گفت! در سال 89 يك شايعه فوت ديگر هم رسانه‌اي شد و آن شايعه مرگ علي نصيريان، بازيگر شاخص سينما و تلويزيون و تئاتر ايران بود اما نكته جالب اين بود كه گويا فرد ديگري به نام علي نصيريان در سانحه تصادف فوت مي‌كند و اين تشابه اسمي با شيطنت برخي همراه مي‌شود و آن را خبري مي‌كنند. سال 91 پس از آنكه عكسي از ابوالفضل پورعرب با ظاهري تكيده و بيمارگونه منتشر شد، شايعه مرگ او، طرفدارانش را نگران كرد و به دنبال خبري مي‌گشتند تا اين شايعه را تكذيب كنند.
 
همين اتفاق هم افتاد و پسر اين هنرمند در گفت و گو با يكي از نشريات اعلام كرد، پدرش در سلامت كامل به سر مي‌برد و اتفاقي برايش نيفتاده است. براي عزت سينماي ايران، شايعه مرگ چندين بار ساخته شد و هر بار به نوعي رد شد اما نكته جالب درباره او اين است كه اين بازيگر پس از آنكه ديد تكرار اين شايعه درباره همكارش، محمد‌علي كشاورز او را رنجيده خاطر كرده است در گفت و گويي مطرح كرد: «اين خيلي بد است كه براي شوخي با خبر درگذشت ديگران بازي مي‌كنيم. چرا بايد چنين شوخي‌هاي ناهنجاري با ديگران كنيم؟» رضا رويگري در دو، سه سال اخير و پس از سكته‌اي كه داشت به لحاظ جسماني وضعيت خوبي نداشته است و همين باعث شد كه درباره مرگ او هم شايعاتي منتشر شود.
 
اما محمدعلي كشاورز در ميان هنرمندان پيشكسوت تقريباً تنها كسي است كه چندين و چند بار خبر فوت او منتشر شده است. تيرماه سال جاري يكي از چندين باري بود كه خبر مرگ اين بازيگر و هنرمند سابقه‌دار سينما و تلويزيون منتشر شد. درج خبرهاي دروغ درباره درگذشت اين هنرمند بارها و بارها تكرار شده و گرچه استاد كشاورز تا امروز از كنار اين شايعه‌پراكني گذشته و پيگيري حقوقي نكرده است ولي خبرهاي اخير آرامش خانواده وي را نيز بر هم زده است.
 
   باز هم خبر فوت كشاورز!
 
اما روز گذشته و به رغم صحبت‌ها و خواهش‌هاي اين هنرمند پيشكسوت كشورمان، بار ديگر خبر فوت او در بين اهالي رسانه و مردم به صورت غير‌رسمي گفته مي‌شد تا اينكه باز هم خبر تكذيب اين موضوع از سوي نزديكان محمدعلي كشاورز اعلام و منتشر شد. متأسفانه پيشرفت علمي و تكنولوژيكي منجر به شكستن حريم افراد شده است و انگار ظرفيت استفاده مناسب و معقولانه از اين پيشرفته‌ها و ابزار اطلاع‌رساني در بين بسياري از كاربران و استفاده‌كنندگانش فرهنگ‌سازي نشده است.
 
انتشار شايعه مرگ افراد مشهور در زمان بيماري آنها توسط افرادي كه مسئله فرهنگ در زندگي آنها كمرنگ شده است، اقدامي غير اخلاقي و ناپسند است. عادت شايعه‌پراكني در خصوص مرگ افراد مشهور دنياي هنر و ورزش در كشور ما كه سابقه تمدني و فرهنگ بسيار قديمي چندين هزار ساله دارد، بسيار تأسفبار است. از سويي واكنش هنرمندان نسبت به اين اتفاقات و شايعات نيز تا به حال نتوانسته از چنين اقداماتي جلوگيري كند و شايعاتي از اين دست هر بار در مورد هنرمندي شنيده مي‌شود كه در بستر بيماري است.
 
منبع:روزنامه جوان