۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

نظر ایوبی درباره حذف آسیایی‌ها از اسکار

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به عدم ورود دو فیلم نماینده ایران در اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان گفت: در انتخاب این فیلم‌ها برای هیات داوران احترام قائل بودیم ولی اینکه انتظار داشته باشیم که فیلم‌های ما در اسکار شرکت کند شاید توقع درستی نباشد، چراکه اسکار مسئله سینمای ایران نیست.
کد خبر : ۲۱۵۸۹۹
صراط: حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی حضور داشت در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییرات در بنیاد سینمایی فارابی گفت: تغییر در ساختارها در این دنیای شتابان به ویژه در سینما بسیار امر طبیعی است و مقاومت در برابر تغییر هم امری طبیعی است.
 
وی افزود: در جریان دیجیتال شدن سالن‌های سینما شاهد بودیم که برخی استودیوها توانستند خود را با این موضوع تطبیق دهند و برخی هم نتوانستند پس به روز شدن نیز امر طبیعی است و این ضرورتی است که من از روز اول احساس می‌کردم که ما سینمایی با یک بودجه مختصر داریم و این بودجه مختصر قابل بیان نیست. آن وقت با همین بودجه بیش از 500 نفر در سینما کارمند داریم.
 
ایوبی گفت: در یک دورانی فارابی تنها جایی بود که می‌توانست دوربین و لوازم جانبی را به سینمای کشور بدهد اما الان بخش تجهیزات فارابی بی‌معنی است و مقاومت نیز بی‌فایده است.
 
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: فارابی جایی مثل بقیه ارگان‌هاست و من از اول هم با واگذاری سینما فرهنگ به فارابی مخالف بودم و الان هم هستم. بنیاد فارابی می‌خواهد از فیلم‌ها حمایت کند ولی ناخوداگاه درگیر جشنواره‌های زیادی از جمله جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک و چندین جشنواره دیگر می‌شود و چه انتظاری می‌توان از این موضوع داشت که بنیاد فارابی بتواند در بحث حمایت خوب ظاهر شود و اگر ما این موضوع را بازنگری نمی‌کردیم مثل همان استودیوهایی بودیم که نتوانستند خود را با نظام دیجیتالی سینما تطبیق دهند.
 
ایوبی خاطرنشان کرد: در خصوص تولید فیلم آنچه که اتفاق افتاد پیگیری بنده بود و من مخالف این بودم که بودجه اندک فارابی صرفا صرف ساخت دو فیلم شود البته امسال تمام فیلم‌نامه‌های مطرحی که در حال تولید است را خوانده‌ام.
 
ایوبی در پاسخ به این سوال که با تغییر در مدیریت فارابی چه اتفاقی برای دفترچه سیاست‌گذاری سینما خواهد افتاد گفت: بنیاد فارابی در تولید و حمایت از فیلم متمرکز می‌شود و هر ماموریت دیگری که به این مسئله ضربه بزند از روی دوش فارابی برداشته خواهد شد. فارابی به عنوان رصدخانه سینمای ایران باید در بخش تولید و نظارت ماموریت اصلی را ایفا کند.
 
ایوبی عنوان کرد: سینما شهر را به عنوان یک الگوی مناسب تجهیز سینمای ایران قبول دارم و بخش صنعت سینمای ایران و به روز رسانی سالن‌های سینمایی به سینما شهر محول می‌شود. همچنین درباره اداره سینما فرهنگ نیز باید تصمیم‌گیری شود و بخش بین‌الملل سینمای ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بخشی از بین‌الملل سینمای ایران نیز در موسسه رسانه‌های تصویری متمرکز خواهد شد.
 
ایوبی تصریح کرد: حمایت از فیلم‌های اول و دوم، خرید رایت برای رایت فیلم به بنیاد سینمای فارابی برخواهد گشت و همچنین جشنواره فیلم  کودک نیز به موسسه رسانه‌های تصویری محول خواهد شد.
 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اعمال تغییرات ناگهانی در بنیاد فارابی خاطرنشان کرد: معمولا ایجاد تغییرات در بین اهالی سینما اضطراب ایجاد می‌کند ولی به نظرم خیلی سریع اهالی سینما درمی‌یابند که برند فارابی در این تغییرات تضعیف نخواهد شد.
 
ایوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص بودجه سازمان سینمایی و اقتصاد صندوق بیمه بیکاری به اهالی سینما گفت: بنده در سال‌های قبل از ورود به عرصه سینما سیاست‌های فرهنگی را پیگیری می‌کردند و آرزو داشتم تا این صندوق هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا اهالی سینما در مدت زمان بیکاری خود به مشکل برنخورند. البته انجام این کار نیازمند یک اراده ملی است.
 
وی تاکید کرد: بودجه سینمای ایران امسال 106 میلیارد بوده است و 6 میلیارد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به عدم ورود دو فیلم نماینده ایران در اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان گفت: در انتخاب این فیلم‌ها برای هیات داوران احترام قائل بودیم ولی اینکه انتظار داشته باشیم که فیلم‌های ما در اسکار شرکت کند شاید توقع درستی نباشد، چراکه اسکار مسئله سینمای ایران نیست.
منبع: فارس