۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
آخوندی:

خرید هواپیمای بالای ۱۵سال ممنوع می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داد و گفت: از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر ۱۵ سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود.
کد خبر : ۲۱۵۹۰۱
صراط: عباس آخوندی در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جاییکه هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند.
 
وی با تأکید بر اینکه این مسئله باعث شده بود ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد از بازسازی ساختار ایران‌ایر خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و ارزی استفاده کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در جهت افزایش کارایی صنعت حمل و نقل هوایی باید گام برداریم، بیان کرد: آنچه در پیروزی انقلاب اسلامی به دست آوردیم، محصول روزگاران سخت بوده، بنابراین نمی‌خواهیم فضایی فراهم شود که صنعت حمل و نقل هوایی در پشت تحریم‌ها به ناکارآمدی خودش بی‌توجه باشد.
 
* صنعت حمل‌ونقل هوایی از درون دچار گسست‌های جدی شده است
 
وی با بیان اینکه زمان آن رسیده ارزیابی جدی درباره صنعت حمل و نقل هوایی داشته باشیم، افزود: اولین بحث در این زمینه مباحث مربوط به راهبری این صنعت است به نظرم صنعت حمل و نقل هوایی از درون خودش دچار گسست‌های جدی شده است.
 
آخوندی با یادآوری اینکه یک زمانی سیستم 100 درصد دولتی در این بخش داشتیم، گفت: در آن زمان شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی و ایران‌ایر یک مجموعه بودند و به همین دلیل تمرکز بسیار شدیدی داشتیم که البته در 2 مرحله شکسته و جدا شد.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در یک مرحله شرکت فرودگاه‌ها از این مجموعه‌ها جدا شد و در مرحله بعدی ایران ایر نیز منفک شد.
 
وی با بیان اینکه برنامه تعریف نشده‌ای برای ورود به بخش خصوصی به حوزه هوانوردی داشتیم، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان لیدر صنعت حمل و نقل هوایی تضعیف شده که باید تقویت شود. مشکل گسست‌ها در صنعت هوانوردی بحث بسیار مهمی علاوه بر این نحوه ورود بخش خصوصی به این صنعت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
آخوندی با طرح این پرسش که آیا بخش خصوصی با ورود به حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های خود را جبران کند به جدولی اشاره کرد و گفت: در این جدول می‌بینیم که شرکت ایران‌ایر تور در حال محو شدن است، ایران‌ایر رشد جدی نداشته و آسمان نیز به رو به تنزل است.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ورود بخش خصوصی به حوزه صنعت حمل و نقل هوایی باعث افزایش بهره‌وری نشده است یادآور شد: در خردادماه امسال متنوع‌سازی قیمت بلیط هواپیما اجرا شد که این مساله باعث فعالیت بهتر شرکت‌های هواپیمایی شد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید قواعد بازی را در صنعت حمل و نقل هوایی رعایت کنیم به حمایت از بخش خصوصی و حقوق مصرف‌کنندگان در صنعت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی نباید از محل یارانه سود دریافت کنند بلکه باید درآمدزایی آنها از محل فعالیت‌ها باشد.
 
آخوندی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد یک صنعت حمل و نقل هوایی در تراز بین‌المللی هستیم لازمه این کار را ارائه خدمات توسط شرکت فرودگاه‌ها در سطح بین‌المللی دانست و گفت: شرکت فرودگاه‌ها باید هزینه این خدمات را دریافت کنند. از سوی دیگر باید به مردم هم بگوییم که اگر خدماتی در سطح بین‌المللی می‌خواهید باید هزینه آن را پرداخت کنید.
 
* شرکت‌های هواپیمایی پیر متولد شده‌اند

 
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اولین استراتژی ما به عنوان دولت به شرکت های بخش خصوصی این است که باید به قاعده بازی برگردیم افزود: شرکت‌های هواپیمایی در بدو تولد پیر متولد شده‌اند. هم‌اکنون متوسط سن هواپیماهای 18 ایرلاین داخلی حدود 22.5 سال است که این مساله نشان می‌دهد تمام ایرلاین‌ها پیر متولد شده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به این موضوع حساس شویم، افزود: می‌دانم خرید هواپیمای نو چقدر سخت است و سهم بلیط آن با قیمت بلیط‌ هواپیماهای 20 ساله متفاوت است.
 
آخوندی با بیان اینکه باید با مردم صحبت کنیم و بگوییم که قیمت بلیط یک هواپیمای 10 ساله بیش از قیمت بلیط یک هواپیمای 20 ساله است، گفت: احیای سازمان هواپیمایی و تشکیل مرتب جلسات شورای عالی هواپیمایی کشوری از جمله برنامه‌های ما در بخش حمل و نقل هوایی است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختار شرکت‌های هواپیمایی امکان ارائه سرویس بهتری ندارند، گفت: برای سرویس‌دهی بهتر باید ساختار را تغییر دهیم، در این رابطه چند تصمیم گرفته‌ایم که یکی از آنها حداقل سرمایه ایرلاین‌ها به لحاظ فنی و مالی خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی مورد بازنگری قرار می‌گیرد بیان کرد: شرکت های هواپیمایی ایران باید به کفایت سرمایه برسند تا بتوانند مجوز پرواز دریافت کنند.
 
آخوندی با اشاره به اینکه پروانه بهره‌برداری در دستورالعمل جدید سطح‌بندی شده، خاطرنشان کرد: براین اساس پروانه بهره‌برداری مسافر و پست هوایی به صورت برنامه‌ای در سطح ملی، برنامه‌ای در سطح داخلی، برنامه‌ای در سطح بین‌المللی، چارتری در سطح محلی، داخلی و بین‌المللی و همچنین پروانه بهره‌برداری بار و پست هوایی به صورت چارتری در سطح بین‌المللی برای ایرلاین‌ها صادر می‌شود.
 
* مدیران باصلاحیت می‌خواهیم
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران صنعت حمل و نقل هوایی باید صلاحیت داشته باشند، گفت: در ناوگان هوایی نباید هواپیمای پیر داشته باشیم، در دستورالعمل قبلی محدودیتی در این زمینه نداشتیم و هواپیماهایی تا سن 40 سال وارد کشور می‌شدند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز