۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

افزایش ۲۰۰ میلیونی کمک آمریکا به اسراییل

با امضای لایحه همکاری راهبردی آمریکا و اسرائیل، میزان بودجه کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و به ۱.۸ میلیارد دلار رسید.
کد خبر : ۲۱۶۰۱۶
صراط: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه لایحه‌ای را به امضا رساند که بر اساس یکی از بندهای آن، میزان بودجه کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل، 200 میلیون دلار دیگر افزایش می‌یابد.

این لایحه تحت عنوان «قانون همکاری راهبردی اسرائیل-آمریکا» شامل فروش تانکرهای پیشرفته سوختگیری هوایی می‌شود که جت‌های جنگنده را حین پرواز سوختگیری می‌کند و در واقع این یک امر ضروری برای رسیدن جت‌های جنگنده رژیم صهیونیستی به اهدافی در ایران است.

پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور گزارش کرد که فروش تانکرهای سوخت‌گیری بعد از فروش تسلیحات سال 2013 به رژیم صهیونیستی می‌شود که شامل بالگردها «وی 22 اوسپیری» می‌شد.

«کنت پولاک» از اندیشکده بروکینگز درست بعد از فروش اوسپیری به رژیم صهیونیستی گفت «سکوی ایده‌آل برای ارسال نیروهای ویژه اسرائیل به ایران».

طبق این گزارش، این لایحه که اوایل سال جاری میلادی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد، ذخایر تسلیحات آمریکا در سرزمین اشغالی را تا ارزش 200 میلیون دلار افزایش داده است و به 1.8 میلیارد دلار رسانده است.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی در حملات اخیر خود به نوار غزه تحت عنوان عملیات «صخره سخت»، اکثر این بخش از ذخایر تسلیحاتی خود را مورد استفاده قرار داد و همچنین بخشی از این ذخایر را در حین حمله 2006 به لبنان استفاده کرد.

این لایحه نگرانی‌هایی را نیز در بین برخی کارشناسان به همراه داشته است، «مایک کوگان» هماهنگ کننده کمپین آمریکا برای پایان دادن به اشغال اسرائیل می‌گوید که قابلیت سوختگیری در هوا، همکاری ماهواره‌ای را افزایش می‌دهد و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای که طبق این لایحه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد، «تقریباً خطرناک است و ظاهراً فرمولی برای حمله به ایران است».

این گزارش همچنین می‌افزاید که این لایحه احتمالاً نقض «قانون کمک‌های خارجی» است زیرا این قانون صادرات تسلیحات آمریکا به واحدهای نظامی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند را منع می‌کند. عملیات اخیر «صخره سخت» رژیم صهیونیستی، حقوق ابتدایی مردم فلسطین را نقض کرده است.
منبع: فارس