۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
حجت السلام والمسلمین ناصری پور در نشست اندیشکده اسوه مطرح کرد

ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی جهان خواهد داشت

تمامی مکاتب مدیریت در غرب و شرق عالم مبتنی بر نظریه سودمندی ارسطو می باشد و همه تکنولوژی های مدیریت بر همین پایه استوار شده است
کد خبر : ۲۱۶۰۶۶
"گروه فرهنگی صراط" - حجت الاسلام و المسلمین ناصری پور دبیر اندیشکده اسوه در نشستی که در هفته پژوهش به مناسبت پژوهش در حوزه های علوم انسانی اسلامی و کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی برگزار شده بود با اشاره به عملکرد اندیشکده مدیریت اسوه عنوان داشت: در گام اول این نظریه به عنوان یک متد تحقیقاتی با رویکرد عملی در استان خراسان رضوی به صورت آزمایشی در سطح مدیران با محوریت آموزش اقدامات فراوانی از جمله انتشار نشریه اسوه و ... انجام شد که نتایج آن از نظر تحلیلگران پژوهشگر مثبت ارزیابی شد تا جایی که در نتایج میدانی شاهد تغییر گفتمان مدیران استان طی سالهای 88 تا 91 بودیم .

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»

وی خاطر نشان کرد: در گام دوم بررسی دیدگاه ها و نظریات مدیریت از نگاه علما و صاحبان اندیشه در جهان در دستور کار قرار گرفت که در این مرحله از بسیاری از کسانی که در حوزه های مختلف مدیریت صاحب نظر و یا دارای رتبه های مختلف علمی بودند دعوت شد و جلسات متعددی بیش از 8 ماه  برگزار شد .
در مرحله سوم جمعی از پژوهشگران اقدام به بررسی کتب متون مدیریت اسلامی نمودند . در این مرحله شاهد نوعی ابهامات در روند انتشار نظرات با عنوان مدیریت اسلامی بودیم.  به طوری که بسیاری از اصول و مبانی مدیریت غربی با اضافه شدن آیه و حدیث و آوردن یک حادثه تاریخی در صدر اسلام با عنوان مدیریت اسلامی عرضه شده بود.

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»

دبیر اندیشکده اسوه اضافه کرد: در نهایت پس از بررسی های بسیار فراوان ، نشستهای علمی مختلف و البته جلسات علمی گفتمان پژوهی و جلسات مختلف نقد و بررسی کتب های مختلف مدیریتی  نظریه مدیریت اسوه شکل گرفت و آن عبارت از این است که « تمامی مکاتب مدیریت در غرب و شرق عالم مبتنی بر نظریه سودمندی ارسطو می باشد و همه تکنولوژی های مدیریت  بر همین پایه استوار شده است . یعنی گاهی شاهد اختلاف فاحش در دیدگاه های تکنولوژی مدیریت بین یک یا چند نظریه هستیم . اما پایه و اساس همان سود و زیان  است و بر محور سودمندی استوار می باشد.  مدیریت اسوه  مدیریتی است که پایه و اساس آن " حب " می باشد یعنی "مدیریت حب بنیان" بر اساس این مدیریت تکنولوژی های مختلف در این حوزه شکل انسانی غیر سودمند گرایانه به خود خواهد گرفت . »

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»

در مرحله بعد تمامی یافته ها چه در حوزه مدیریت غرب و چه در حوزه مدیریت اسلامی بدون  هیچگونه اظهار نظر ، تائید و رد در دو فصل مدیریت اسوه گنجانده شد.در فصول بعد  اشاراتی به نامه امیر المومنین علی (ع) به مالک اشتر به عنوان الگوی تمام عیار مدیریت در عالم امکان شد و سپسبر پایه مدیریت علوی به اصل مترقی ولایت فقیه از نگاه امام  خمینی (ره) با محوریت "حکمت" در بخشهایی از کتاب پرداخته شده است . و در فصل پایانی مدیریت اسوه و شاخص های آن به صورت کامل آمده است .

حجت الاسلام ناصری پور در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در این مرحله این اندیشکده بر آن است با عرضه کامل تحقیقات به عمل آمده در حوزه مدیریت  در دانشگاه ها ، مجامع علمی ، پژوهشکده ها این کتاب را  به نقد صاحبان قلم و اندیشه بسپارد و به همین منظور تا پایان سال 3 جلسه گفتمان پژوهی  با محوریت نقد کتاب مدیریت اسوه  برگزار خواهد شد .
عزیزان ما بر این باورند که  ارائه و اعلام نظریه مدیریت اسوه در جامعه امروز علمی جهان می تواند اثرات و ثمرات بسیار مفیدی داشته باشد .

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»

در ادامه صلاحی رئیس اندیشکده اسوه به سخنرانی پرئاخت و اظهار داشت : در کنار مدیریت غرب و شرق ما ادعای مدیریت اسلامی داشته و داریم .  آنها عنوان مدیریت مسیحی و یهودی مطرح نکرده بودند. ما نیز مدیریت اسوه که عنوان اسلام در آن مستتر است را اعلان کردیم  لذا تصمیم گرفتیم  سندی در این خصوص انتشار بدهیم که با استفاده از تعدادی از کتب دانشمندان  داخلی و خارجی ، مسلمان یا غیر مسلمان با محوریت  نظم اجتماعی و با رویکرد  مدینه  فاضله  طی 4 سال  تهیه ، تدوین و انتشار دادیم . ایشان  در ادامه برخی از موضوعات و مباحث  مدیریت اسوه را به تفصیل  شرح دادند . مانند شرح صدر – مشورت و ....

با عنایت به رویدادهای عصر حاضر در نهایت  با همه ادعاهای  دانشمندان  غربی ، ماحصل علم مدیریت، متاسفانه منجر به  کشت و کشتار انسانهای بی گناه شده است . البته  اگر بشریت معاصر  مدیریت انسانی اسلامی  در پیش نگیرد عاقبتی بدتر از این زمان فعلی بر سر آن  خواهد آمد . همانگونه که مدیریت کمونیستی شرق که رسماً نابود شد ، مدیریت  سرمایه داری هم در حال زوال است و اصول آن یکی پس از دیگری با تمسک به خشونت با  همنوع خود در حال از بین رفتن است.

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»

ولی با کمی دقت در سر فصلهای مکتب اسلامی  متوجه می شویم عالی ترین شرایط سلامت برای حفظ بشر و محیط زیست پیرامون آن توصیه شده است. امروزه  هم هر آنچه از خشونت به نام اسلام در دنیا توسط استکبار سامان داده شده است. بازهم می بینیم مردم کاملاً آگاهانه  بهترین را انتخاب می کنند  و بدیهی است خشونت طلب محکوم به شکست است.
ایشان ضمن برشمردن برخی از بخشهای نامه حضرت امیر به مالک اشتر عنوان داشت امروز بزرگترین علمای علم مدیریت در دنیا آیا  می توانند مانند این منشور ، مطلبی را به جامعه بشری تحویل دهند !؟؟.
در پایان  وی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی از مسئولین خواست به گروه های مردم نهاد (NGO) این فرصت داده شود تا بتوانند  ایده ها و نگاه های خود را در یک فضای باز علمی و خارج از هرگونه شائبه سیاسی ارائه دهند تا به سمتی پیش رویم که ضمن تحمل همدیگر شرایط پذیرش نقد را در حوزه های مختلف علمی و اجتماعی دارا باشیم.
ایشان ادامه داد باید با ارائه و تربیت و آموزش مدیران در جایگاه های مختلف به منزلتی برسیم که بخش مهمی از معضلات  اجتماعی حل شده و سبک زندگی ترقی پیدا کند .

«ارائه نظریه مدیریت اسوه تحولی بزرگ در جامعه علمی  جهان خواهد داشت.»