۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
در آستانه سفر به خراسان جنوبی

آقای روحانی! اولویتی بالاتر از آب نداریم

در حالی که دو روز به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی باقی مانده است اغلب مردم، کارشناسان و مسئولان معتقدند در سفر هیئت دولت هیچ اولویتی بالاتر از آب نیست.
کد خبر : ۲۱۶۰۷۱
صراط: چندی پیش وقتی محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به خراسان جنوبی آمد خبرگزاری فارس استان خراسان جنوبی طی یادداشتی، مستندی از وضعیت آب در این استان را منتشر نمود.

با این مقدمه می‌خواهم ذهن رئیس جمهور محترم و هیئت همراه را به این نکته جلب کنم که در این سال‌ها بسیار شنیدیم اما دریغ از عمل.

با مروری بر آنچه مسئولان در زمینه تامین آب مورد نیاز خراسان جنوبی در سال‌های گذشته گفته‌اند باید به ریاست جمهوری بگوییم آقای رئیس جمهور اینجا هیچ اولویتی بالاتر از آب نداریم؛ زیرا خشکسالی امانمان را بریده است.

طرح انتقال آب به کویر خراسان جنوبی موضوع و خواسته جدیدی نیست که مطرح می‌شود. شاید اگر صدای مردمان کویر به مسئولان پایتخت‌نشین می‌رسید امروز در کنار دریاچه ارومیه اندکی هم به خشکسالی و استان قحطی‌زده خراسان جنوبی توجه می‌شد.

هرچند در این زمینه مسئولان استانی از جمله نمایندگان استان بارها و بارها تذکر داده‌اند و حتی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور مسئله آب را گوشزد کرده است، اما گویا گوش شنوایی نبوده و اگر هم عزیزانی گوش کرده‌اند قول‌هایی داده‌اند که عملیاتی نشده است. برای آنهایی که شاید بگویند عمق مسئله خشکسالی خراسان جنوبی را تاکنون کسی پیگیری نکرده است نمونه‌هایی از پیگیری‌ها و آنچه در رسانه‌ها و مطبوعات آمده است، در زیر منعکس می‌شود:

گوشه‌ای از پیگیری‌ها و هشدارهای نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی

(گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در تاریخ 19 تیرماه 93)

در حال حاضر 420 روستای خراسان جنوبی به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود که در کشور نیز 8 هزار روستا با مشکل کم‌آبی درگیر هستند. هم اکنون زندگی کردن در روستا‌هایی که آب آشامیدنی دارند مشکل است و زندگی کردن در روستاها بدون آب خود بحران است که این زنگ خطر استان خراسان جنوبی که 460 کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد را تهدید می‌کند.

(نطق میان دستور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفتم مهرماه 92)

کمبود شدید آب در استان خراسان جنوبی مهم‌ترین عامل باز دارنده توسعه استان است. این امر موجب مهاجرت مردم و به ویژه روستاییان و خالی شدن مرزهای شرق کشور می‌شود. توجه ویژه دولت به دریاچه ارومیه اگر چه خوب است ولی اینکه دولت توجه داشته باشد که بسیاری از مردم در حوزه انتخابیه اینجانب متاسفانه آب برای خوردن هم ندارند انتظار می‌رود دولت بر اساس عدالت و اولویت عمل کند. لذا درخواست می‌شود هیئت ویژه‌ای از طرف رئیس جمهور مسئول رسیدگی به خشکسالی و کمبود آب در خراسان جنوبی قرار گیرد.

(تذکر در صحن علنی مجلس به رئیس جمهور در تاریخ 3 اردیبهشت 93)

توسعه ایران باید متعادل باشد، نمی‌شود یک استان هم راه‌آهن و هم صنعت و هم پروژه انتقال آب خوبی داشته باشد، اما استان دیگر هیچکدام از این امکانات را نداشته باشد، از این‌رو از رئیس جمهور می‌خواهیم جلوی این ظلم را بگیرد تا مردم این استان همیشه دعاگویشان باشند.

(سخنرانی در جمع مردم روستاهای خسروآباد و کوشکک در تاریخ 25 آذرماه 92)

خراسان جنوبی بیش از هر زمان دیگری مستحق انتقال آب است و هرچند باید این کار با دقت و ظرافت خاصی پیگیری شود اما تسریع در روند کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی نیز ضرورت دارد.

معاون استاندار: وزارت نیرو در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی چاره‌اندیشی کند

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر خراسان جنوبی با وجود خشکسالی‌های اخیر با کمبود آب مواجه است، افزود: ضرورت دارد برای تامین آب استان چاره‌اندیشی شود.

همایون نخعی‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر مطالعات فاز اول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون از طرف استاندار خراسان جنوبی مکاتبات زیادی با وزارت نیرو انجام شده است، عنوان کرد: باید انتقال آب به هر طریق ممکن توسط وزارت نیرو پیگیری شود.

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، اظهار کرد: باید برای ثبات جمعیتی در خراسان جنوبی هرچه سریعتر انتقال آب به هر طریق ممکن توسط وزارت نیرو انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی: انتقال آب سد دوستی به خراسان جنوبی منطقی نیست

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر خراسان رضوی با مشکل کمبود آب مواجه است، افزود: با این شرایط تخصیص آب برای خراسان جنوبی از سد دوستی مشهد منطقی نیست.

محمدحسین جعفری در خصوص انتقال آب از سد دوستی به خراسان جنوبی، افزود: تخصیص آب به خراسان جنوبی کمتر از 120 میلیون متر مکعب است که با شرایط آبگیری موجود این سد، امکان انتقال وجود ندارد.

وی اظهار کرد: باید انتقال آب به خراسان جنوبی از محل منابع آبی فرا مرزی انجام شود که در این خصوص دولت برنامه دارد که برای خراسان جنوبی و رضوی و دیگر استان‌های گرفتار در مشکل کم‌آبی؛ آب را از مرزهای شرقی کشور یعنی کشور های ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان تامین کند.

وی ادامه داد: نقطه ورود آب از مرزهای شرقی کشور در مجاورت سد دوستی مشهد قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی با بحران آب مواجه هستند که اگر سد دوستی مازاد آب داشته باشد به طور قطع به شهرستان‌های کم‌آب این استان انتقال داده می‌شود.

نماینده مردم طبس: اگر دولت به بحران آب استان توجه نکند اوضاع غیر قابل کنترل می‌شود

محمدعلی عبدالله‌زاده در جمع تعدادی از مدیران، اعضای شوراهای اسلامی و معتمدین سرایان افزود: در زمینه منابع آبی بیشترین مشکل را در خراسان جنوبی داریم که اگر در زمینه انتقال آب به استان چاره‌اندیشی نشود وضعیت بسیار بحرانی و غیر قابل کنترل می‌شود.

عبدالله‌زاده همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: متأسفانه دامداران و عشایر استان خراسان جنوبی پس از سال‌ها مقاومت در مقابل خشکسالی به دلیل کمبود شدید آب و عدم پرداخت خسارات خشکسالی دام‌های خود را با قیمت بسیار پایین به فروش رسانده‌اند.

معضل کمبود آب در خراسان جنوبی بیداد می‌کند

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر استان خراسان جنوبی با بحران شدید کم آبی مواجه است به همین برای تأمین آب آشامیدنی این استان از سوی مسئولان ذی‌ربط  دارای اولویت اصلی است.

وی اظهارداشت: متأسفانه وضعیت آبرسانی در استان خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌های کشور بسیار وخیم‌تر است به همین خاطر وزیر نیرو باید هر چه سریعتر حل مشکل تأمین آب شرب این استان را در دستور کار خود قرار دهد.

هنگامی که طرح انتقال آب از سد دوستی به خراسان جنوبی مطرح شد، این سوال پیش آمد که این طرح چه اندازه کارشناسی شده است؟ آیا با وجود اینکه خراسان رضوی با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند این طرح صد درصد قابلیت اجرایی شدن را دارد؟ دور از تصور است که با وجود اینکه خراسان رضوی با کمبود شدید آب مواجه است و در برخی از شهرستان‌های این استان آب جیره‌بندی شده است به راحتی این استان سالانه 120 میلیون متر مکعب آب در اختیار خراسان جنوبی قرار دهد.

تاکنون در مورد طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد مباحث موافق و مخالف زیادی مطرح شده است. در حالی که مسئولان استان خراسان جنوبی طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد را مؤثرترین راه نجات بحران آبی این استان می‌دانند، کارشناسان بر این باور هستند به دلیل عدم واقع بینی، این طرح نه تنها مشکل خراسان جنوبی را حل نمی‌کند بلکه تنها هدر رفت هزینه است.

البته در بین مسئولان استانی هم این طرح مخالفانی داشت. از جمله حجت‌الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست.

به باور بسیاری از کارشناسان می‌توان در یک کلام مشکل اصلی این طرح را عدم شفافیت مسئولین و مدیرانی دانست که تلاش بی‌وقفه برای اجرای شتابزده این طرح دارند.

از سویی به اذعان نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در زمینه انتقال آب به خراسان جنوبی بلاتکلیفی در وزارت نیرو وجود دارد.

سخن پایانی:

آنچه گفته شد گوشه‌های از روایت غم‌انگیز بحث انتقال آب به خراسان جنوبی بود که اکنون نگاه کریمانه دولت تدبیر و امید را می‌طلبد. گویا نیاز است آقای رئیس جمهور و نمایندگان وی سری به روستاهای قحطی‌زده بزنند تا متوجه این مطلب شوند که مردمان این دیار تا چه اندازه التماس آب دارند.

آقای رئیس جمهور بسیاری از مردمان این دیار تنها و تنها به استقبال شما می‌آیند تا بگویند اینجا هیچ اولویتی بالاتر از آب نداریم و اعلام کنند خشکسالی امانمان را بریده است.
منبع: فارس