۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰

11 لژيونر براي شکستن رکورد در جام ملت‎ها

11 ملي‌پوش فوتبال ايران، لژيونر هستند و به احتمال زياد جزو نفرات تيم در جام ملت هاي 2015 آسيا خواهند بود.
کد خبر : ۲۱۶۲۵۵
صراط: این 11 نفر بیشترین تعداد لژیونر ایرانی را در تمام ادوار جام ملت ها آسیا تشکیل می‌دهند. علیرضا حقیقی (پنافیل پرتغال)، اشکان دژاگه (العربی قطر)، رضا قوچان نژاد(الکویت کویت)، جلال حسینی (الاهلی قطر)، مسعود شجاعی (الشحانیه قطر)، سردار آزمون (روبین کازان روسیه)، علیرضا جهانبخش(ان.ای.سی هلند)، پژمان منتظری (ام صلال قطر)، جواد نکونام (اوساسونای اسپانیا)، کریم انصاری‌فرد(اوساسونا اسپانیا) و بالاخره مهرداد پولادی در صورت رفع مشکل (الشحانیه)، گروه مورد اشاره هستند. لژیونرهای ایرانی در سایر ادوار عبارت بوده اند از:

1980: هیچ ملی‌پوشی به عنوان لژیونر در ترکیب تیم نبود اما حسن روشن و ایرج دانایی فرد بلافاصله بعد از این بازی ها به امارات و سپس آمریکا رفتند، ناصر حجازی هم در این مقطع فرصت حضور در تیم منچستریونایتد انگلستان را داشت.

1984: در این دوره هم ملی‌پوش لژیونر نداشتیم اما بلافاصله رضا احدی به تیم روت وایس است و علیدوستی به تیم زالمور پیوستند.

1988: در این مقطع، ناصر محمدخانی، درخشان، محمدحسین ضیایی، شاهرخ و شاهین بیانی، حسین فرکی و قاسمپور لژیونر بودند اما مرحوم دهداری از هیچکدام از این مردان بهره نبرد و تیم اعزامی همه در فوتبال داخلی بودند هر چند بلافاصله بعد از جام، فرشاد پیوس و سیروس قایقران به قطر رفتند.

1992: در این تیم قایقران، کرمانی، پیوس و نامجومطلق سابقه لژیونر بودن را داشتند اما رسما کرمانی تنها لژیونری بود که پیراهن تیم الاتحاد قطر را برتن داشت.

1996: دایی و پیروانی در تیم السد قطر و خاکپور و استیلی در گیلانگ یونایتد سنگاپور توپ می‌ زدند بلافاصله بعد از ین بازی ها، باقری و دایی به بیلدفیلد آلمان، خداداد به کلن آلمان و خاکپور به تیم «وان اسپور» ترکیه پیوستند.

2000: 7 ملی‌پوش فهرست بهترین و ارزنده‎ترین لژیونرهای تاریخ فوتبال را در جام ملت های آسیا می‌ ساختند. مهدوی کیا و هاشمیان در تیم هامبورگ آلمان بودند. کریم باقری در آستانه سفر به انگلستان و بازی در تیم چارلتون بود، او در این مقطع به صورت موقت بازیکن النصر امارات بود. علی دایی برای هرتابرلین توپ می‌ زد، داریوش یزدانی در تیم شارلروای بلژیک و خداداد عزیزی برای سن خوزه اردکوئیک آمریکا توپ می‌ زدند و بالاخره میناوند یار تیم اشتورم گراتس اتریش شد. بعد از ین رقابت ها و در فاصله ای کوتاه امامی‌فر و مهدوی به شارلروای بلژیک و کریمی به الاهلی امارات پیوستند.

2004: جمعیت ملی‌پوشان، روند معکوس را طی کرد. از جمع لژیونرها، وحید هاشمیان و فریدون زندی در تیم‌ملی نبودند و تنها علی کریمی، مهدوی کیا و رحمان رضایی بودند که به ترتیب در تیم الاهلی امارات، هامبورگ آلمان و تیم مسینا ایتالیا توپ می‌ زدند ...

2007: در سال 2007 رکورد بازیکن های لژیونر شکسته و به 10 نفر رسید، البته اگر معدنچی را که بعد از جام ملت ها از پرسپولیس به الشعب امارات رفت را محاسبه می‌ کردیم این تعداد به 11 نفر می‌ رسید. فریدون زندی در آپولون قبرس، وحید هاشمیان در فاصله هانوفر و بوخوم، علی کریمی در فاصله حضور در تیم های القطر و السیلیه، مهدوی کیا در هامبورگ، نکونام در اوساسونا، کاظمیان در فاصله الشعب و الشباب، رحمان رضایی در لیورنور، آندرانیک تیموریان در بولتون، رسول خطیبی فاصله الشعب و الشباب امارات و بالاخره شجاعی در الشارجه امارات بودند.

2011: در تیم افشین قطبی تنها نکونام و مسعود شجاعی لژیونر بوده و بازیکنان تیم‌ملی از حیث اعتبار بین المللی در پایین ترین اندازه بودند.

منبع: ورزش سه