۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

عملیات رهایی گروگان در رزمایش ارتش

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)، عملیات رهایی گروگان توسط تکاوران این نیرو انجام می‌شود.
کد خبر : ۲۱۶۵۴۹
صراط: امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در خصوص نقش نیروی زمینی در این رزمایش اظهار داشت: امروز کشور ما با تهدیدات ناهم‌تراز روبرو است که این تهدیدات این قابلیت را دارند که به صورت دریاپایه کشور ما را با خطر مواجه کنند و از آنجا که دفاع از مرزهای کشور چه در خشکی و چه در دریا برعهده نیروی زمینی است، به همین دلیل یکی از دلایل حضور نزاجا در این رزمایش تمرین دفاع در ساحل است.
 
پوردستان خاطرنشان کرد: از آنجا که ما در نیروی زمینی به حوزه ضد زره توجه ویژه داریم در این رزمایش برخی تسلیحات این حوزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت که از جمله آن می‌توان به موشک‌های ضد زره دهلاویه و توفان اشاره کرد.
 
* شلیک موشک توفان از روی بالگرد

 
وی افزود: موشک توفان به عنوان یک سلاح دقیق با برد 4 کیلومتر در این رزمایش هم به صورت زمین پایه و هم از روی بالگرد شلیک خواهد شد.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین به بکارگیری اسلحه منحصر به فرد و تک‌تیرانداز شاهر اشاره کرد و افزود: ‌قابلیت‌های این اسلحه ارتقاء یافته و با برد 3 کیلومتر و کالیبر 14.5 میلیمتر می‌توان آن را یکی از منحصر به فردترین تسلیحات در حوزه تک تیرانداز دانست که در این رزمایش به‌کارگیری می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سلاح 6 لول محرم و سامانه مین‌ریز از دیگر سامانه‌هایی است که در این رزمایش توسط یگان‌های نیروی زمینی به کار گرفته خواهد شد.
 
پوردستان افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این رزمایش اجرای عملیات رهایی گروگان است که طبق سناریوی دیده شده فرض را بر این می‌گیریم که یکی از مأمورین دولتی به دست تروریست‌ها ربوده شده و قرار است از مرزهای کشور خارج شود.
 
وی ادامه داد: نیروهای ویژه ما با هواپیمای سی 130 از تهران به خطوط مرزی منتقل و عملیات چتربازی را انجام داده و سپس توسط بالگرد به منطقه شناسایی شده موردنظر می‌روند و پس از درگیری اقدام به آزادی گروگان‌ها می‌کنند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به این سؤال که این نیرو برای حضور تکاوران کلاه‌سبز خود در ماموریت‌های دریایی برنامه‌ای دارد، اظهار داشت: تکاوران ما از این توانمندی برخوردارند که بتوانند برای امنیت ناوها بر روی آنها سوار شده و در صورت حمله مهاجمین اقدام به مقابله و دفاع کنند.
 
پوردستان افزود: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و البته بحمدلله ظرفیت نیروی دریایی کامل است و اگر بخواهند این توانمندی در نیروی زمینی نیز وجود دارد.
 
* ارتقای برد، قدرت تخریب و دقت موشک نازعات
 
وی با اشاره به ورود نیروی زمینی به حوزه موشکی نیز تصریح کرد: با تعامل و همکاری مناسبی که با صنعت دفاعی داشتیم، امروز موشک‌های نازعات نیروی زمینی هم به لحاظ برد، هم دقت و هم قدرت تخریب ارتقا یافته و به عنوان دست بلند نزاجا می‌تواند در صحنه میدان نبرد، عقبه دشمن را هدف قرار دهد.
 
* استفاده از پهپاد انتحاری علیه اهداف هوایی و زمینی
 
پوردستان در خصوص استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نزاجا در این رزمایش نیز گفت: امروز پهپادهای ما هم در برد و هم در دقت دوربین و هم میزان حمل بار افزایش و توان یافته‌اند و یک نمونه از این پهپادها نیز با کمک صنعت دفاعی به صورت انتحاری طراحی و تولید شده که می‌توان از آن ضد اهداف هوایی و یا زمینی استفاده کرد.
 
در دو روز اول رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش به انجام ماموریت‌های از پیش تعیین شده می‌پردازند، این رزمایش به مدت 7 روز در گستره دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع در مناطق جنوب استان‌های هرمزگان و سیستان بلوچستان، شرق تنگه هرمز و سواحل مکران تا مدار 10 درجه شمالی اقیانوس هند برگزار می‌شود.
منبع: فارس