۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
حاشیه‌‌های سفر لاریجانی به عراق

شوخی لاریجانی با مترجم عراقی

دومین روز سفر رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به عراق که در جریان سفرهای منطقه‌ای وی انجام شده، با حاشیه‌هایی همراه بود.
کد خبر : ۲۱۶۶۰۵
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته (چهارشنبه) در دومین روز از سفر خود به عراق ،پس از اقامه نماز صبح و زیارت حرم امام علی (ع) راهی بغداد شد.
 
در طول پرواز 30 دقیقه‌ای نجف تا بغداد برخی از اعضای تشریفات و چند خبرنگار عراقی نیز حضور داشتند.
 
«حاج قاسم» نامی بود که خبرنگاران عراقی با دقت خاصی از آن یاد می‌کردند و می‌گفتند «اگر او نبود امروز عراق هم نبود.» البته مشابه این حرف‌ها را شب گذشته برخی از مردم نجف از جمله یکی از پرسنل هتلی که در آن اقامت داشتیم نیز بیان کرد.
 
سوز و سرمای شدید و فشردگی برنامه‌ها اعضای هیات ایرانی را با مشکل مواجهه کرده اما با وجود این مشکل همچنان دیدار و رایزنی‌های پارلمانی ادامه دارد.
 
لاریجانی پس از ورود به بغداد در پاویون فرودگاه گفت: امروز عراق درگیر مسئله تروریسم است که در نهایت با کمک ایران تا حدودی این مورد رفع شده است.
 
با وجود تدابیر امنیتی در سه کشور منطقه به دلیل سفر رئیس مجلس به این کشورها اما هیچ کدام از این تدابیر باعث مختل شدن زندگی مردم نشده است.
 
لاریجانی پس از ورود به بغداد به دیدار رئیس پارلمان عراق رفت و پس از دیداری خصوصی با وی در جمع برخی از اعضای پارلمان عراق و سلیم جبوری گفت: ما برای مبارزه با تروریسم اقدامات عملی داشته‌ایم و اگر کشورهای دیگر هم در این زمینه اقداماتی انجام دهند ما از آن حمایت می‌کنیم.
 
رییس مجلس عراق نیز در کنفراس خبری مشترک با لاریجانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در منطقه قدردانی کرد.
 
لاریجانی نیز در این نشست گفت: اراده‌ای که من در سه منطقه سوریه، لبنان و عراق برای مبارزه با تروریست دیدم امر مبارکی است. اما مترجم اظهارات واژه اراده را به اشتباه وحدت ترجمه کرد. البته لاریجانی به سرعت اشتباه مترجم را اصلاح کرد و گفت من از واژه «اراده» استفاده کردم نه «وحدت». رئیس مجلس کشورمان بعد از این اشتباه مترجم برای برای تلطیف فضا شوخی ای هم با مترجم داشت.
 
لاریجانی در این نشست خبری همچنین از سفر به کردستان عراق در طول اقامتش در این کشور خبر داد.
 
دیدار بعدی لاریجانی در عراق با فواد معصوم رئیس جمهور عراق بود. وی در دیدار با معصوم به ائتلاف آمریکایی ضد داعش اشاره کرد و گفت: ما از این ائتلاف معجزه ندیدیم مگر شما دیده باشید؛ سوریه و لبنان در راه مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته و جدیت کاری دارند که ما در این زمینه هم کنار شما هستیم.
 
ریس جمهور عراق نیز با بیان اینکه من ایران را کشور دوم خود می‌دانم و دوره‌ای از زندگی خود را آنجا سپری کرده‌ام، گفت: به‌طور حتم، رابطه ایران و عراق به‌دلیل مشترکات دینی فرهنگی و مرزی باید بیش از پیش مستحکم شود.
 
لاریجانی در ادامه سفر خود به بغداد به هتلی رفت که برای نه تنها ما ایرانی ها بلکه برای خود عراقی ها نیز با نام شهید عباس دوران شناخته می‌شود. شهید عباس دوران در جریان جنگ تحمیلی و زمانی که صدام می خواست با برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در بغداد امنیت این شهر را به رخ ایران بکشد، با هواپیمای خود در حالی که کنترل کاملی بر روی آن نداشت، خود را به ساختمان هتل الرشید بغداد (محل برگزاری اجلاس) کوبید و باعث لغو این اجلاس در بغداد شد.
 
لاریجانی در همین هتل در مراسم ضیافت ناهار رئیس مجلس عراق حاضر شد.
 
از کارکنان هتل که می‌پرسیدی همه می‌گفتند این‌ منطقه از قدیم یکی از مناطق امنینی بود که صدام خیال نمی‌کرد پای ایرانی ها به آن باز شود اما امروز این هتل که روزی محل توطئه های جنگ افروزانه بود، به محلی برای ایجاد صلح و دوستی تبدیل شده. «شاید اگر آن خلبان ایرانی به اینجا حمله نمی‌کرد امروز شرایط این طور نبود.» اینها صحبت های یکی از مسن ترین کارگران هتل الرشید بغداد است.
 
اسامه نجیفی معاون رییس جمهور عراق نیز با حصور در محل اقامت رییس مجلس شورای اسلامی با علی لاریجانی دیدار کرد و در این دیدار به وضعیت بحران افراطی‌گری در منطقه به ویژه عراق اشاره کرد و با بیان اینکه قطعا ما برای مبارزه با داعش به کمک ایران نیاز داریم، گفت: العبادی به دنبال تفاهم سیاسی در عراق است.
 
لاریجانی نیز با بیان اینکه امیدوارم تمامی گروه‌های سیاسی عراق با هم متحد شوند، گفت تروریسم موضوع مهمی است و همه باید به آن توجه ویره‌ای داشته باشند.
 
لاریجانی در ادامه دیدارهای خود به دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق رفت.
 
رئیس مجلس در این دیدار گفت: موضوع بحران منطقه در شرایط کنونی داری اهمیت بسیاری است و این معضل تنها با همگرایی کشورهای منطقه حل خواهد شد.
 
نخست وزیر عراق نیز از ایران به خاطر حمایت‌هایی که در تمام مراحل سخت و دشواری که در کنار ملت عراق بوده، تشکر کرد و با اشاره به وضعیت اخیر عراق گفت: در این جریان هم باز دیدم ایران خالصانه وارد میدان شد و ما این ایثار ایران را فراموش نمی‌کنیم و این از خودگذشتگی و پشتیبانی ملت ایران را به یاد خواهیم داشت.
 
دیدار بعدی رئیس مجلس کشورمان با ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق بود. لاریجانی در این دیدار گفت: کشورهای عربی و برخی از کشورهای منطقه به دنبال از بین بردن آرامش و دمکراسی در عراق هستند. بحران تروریسم در عراق دارای اهمیت بسیاری است و باید نگاه واقع بینانه‌ای دز خصوص مسائل عراق داشته باشیم.
 
جعفری هم گفت: با بیان اینکه عراق به دنبال بسیج منطقه‌ای برای مبارزه با داعش است، گفت: این موضوع نیازمند زمان بیشتری است، از طرفی وضعیت عراق روز به روز در حال بهتر شدن است. ایران از اقتصاد و رتبه علمی خوبی برخوردار است و بدون شک ایستادگی ایران در کنار عراق دارای اهمیت است و آنچه وظیفه ما در شرایط کنونی است تقویت اقتصاد، امنیت و وحدت سیاسی در عراق است.
 
جعفری هچنین با اشاره به عدم پذیرش ضیافت شام از سوی لاریجانی گفت: من اگر عازم ترکیه نبودم حتما برنامه دیگری برای شما در نظر می‌گرفتم.
 
پس از این دیدار لاریجانی باحضور در دارالضیافه محل اقامتش با احمد چلبی دبیرکل کنگره ملی عراق نیز دیدار کرد.
 
ساعت حدود 23:30 شب است که هیات ایرانی وارد کاظمین شد تا حرم‌ امامان موسی کاظم(ع) و جواد(ع) را زیارت کند.
 
رئیس مجلس کشورمان پس از زیارت حرمین کاظمین در مراسم ضیافت تولیت حرم شرکت کرد.
 
تلاش برخی از اعضای هیات ایرانی برای داشتن عکس یادگاری با حرم باعث شد تا صدای برخی از خدام حرم دربیاید.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز