۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

اقدام اردن برای آزادی خلبان اسیرشده

یک مقام سابق اردنی گفت که احتمال دارد، اردن برای آزادی خلبانی که داعش به اسارت گرفته با این گروه وارد گفت وگو شود و توسل به گزینه نظامی بعید است.
کد خبر : ۲۱۶۷۰۲
صراط: نبیل الشریف وزیر سابق اطلاع رسانی اردن با اشاره به احتمال گفت وگو با داعش برای آزادی خلبان به اسارت گرفته شده، توسل به گزینه نظامی را در این خصوص بعید دانست.

به نقل از شبکه اسکای نیوز، این در حالی است که محمود الخرابشه عضو پارلمان اردن با  اشاره به اینکه بلافاصله پس از اسارت الکساسبه، یک تیم بحران برای پیگیری موضوع تشکیل شد، گفت: تمام گزینه ها برای اردن در واکنش به اسارت خلبان خود مطرح است.

اما الشریف افزود: اردن پیش از اینکه تمام راه حل های دیپلماتیک مسدود شود به گزینه نظامی متوسل نخواهد شد، زیرا راه حل نظامی زندگی الکساسبه را به خطر می اندازد.

وی در توضیح این مطلب افزود: گفت وگو با داعش می تواند در چند محور صورت بگیرد:

اول اینکه اردن ممکن است از کسانی که از نظر فکری با این گروه نزدیک هستند، استفاده کند و آنان را مامور گفت وگو کند یا اینکه از برخی کشورهایی که با این گروه رابطه دارند و یا به آن نزدیک هستند، کمک بگیرد.

محور دوم اینکه اردن با عشایر اهل تسنن در الانبار واقع در غرب عراق روابط مستحکمی دارد و چه بسا از آنان برای گفت وگو با داعش استفاده کند.

الشریف محور سوم را نیز شامل مبادله احتمالی زندانیان داعش در زندان های اردن در مقابل آزادی الکساسبه عنوان کرد و یادآور شد که اردن پیش از این نیز به گزینه مشابه متوسل شد به این معنی که با آزادی زندانیان در مقابل آزادی فواز العیطان سفیر خود در لیبی که به دست افراد مسلح ربوده شده بود، موافقت کرد.

الشریف در مورد گزینه نظامی گفت: چنانچه تمام تلاش های سیاسی برای آزادی الکساسبه بی نتیجه بماند، چه بسا اردن به فکر راه حل نظامی بیفتد.

وی در عین حال حملات هوایی را بعید دانسته و گفت این اقدام برای خلبان به اسارت گرفته شده خطرناک است.

اما مامون ابونوار کارشناس نظامی و راهبردی اردنی نیز گفت: داعش تلاش خواهد کرد با اردن وارد گفت وگو شده و مجموعه ای از درخواست های خود را مطرح کند زیرا می داند اردن تمام تلاش خود را برای آزادی خلبانش به کار خواهد گرفت و جامعه اردن نیز برای آزادی این خلبان یکپارچه شده و بر آزادی او پافشاری دارند.

به گفته وی چنانچه گفت وگوها به نتیجه نرسد و داعش الکساسبه را به قتل برساند اردن با قاطعیت واکنش نشان خواهد داد و صرف نظر از حملات ائتلاف، مواضع داعش را هدف حملات هوایی قرار خواهد داد

اما الخراشنه گفت: برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای نیروهای ائتلاف باید برنامه دقیق و مشخصی را در پیش بگیرند زیرا باید تجهیزات فنی و آمادگی لازم را برای رسیدن الکساسبه به منطقه ای امن دور از محل استقرار داعشی ها فراهم می کردند.

منبع: تسنیم