۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
مهدی چمران خبرداد:

محدوده شهری تهران کاهش می‌یابد؟

رییس شورای شهر تهران در خصوص طرح جامع شهر تهران و محدوده شهری آن گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص عدم گسترش شهر تهران در طرح جامع جدید شهر تهران محدوده شهر را کاهش دادیم.
کد خبر : ۲۱۶۷۰۸
صراط: مهدی چمران در برنامه ثریا که از شبکه یک سیما با موضوع نقد شیوه‌های درآمدزایی شهرداری‌ها پخش شد درخصوص کاهش محدوده شهری تهران افزود: در طرح جامع، محدوده شهری از حدود 700 هزار کیلومتر مربع به حدود 600 هزار کیلومتر مربع کاهش پیدا کرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت:مدیریت شهری موجود تنها شورا و شهرداری است و مدیریت کاملی نیست به طور مثال وقتی از اسم پارک و فضای سبز خارج می‌شویم، دیگر شورا و شهرداری کاره‌ای نیستند.

وی افزود: در سال‌های اخیر تمام تلاش‌ها چه در شورا و چه در شهرداری‌ها در این راستا بوده که به سمت رهنمودهای رهبری حرکت شود. فکر می‌کنم پس از بحث بوجود آمدن مدیریت شهری جدید شورا به عنوان پارلمان شهری و نمایندگان مستقیم مردم و در مرحله بعد شهردار به عنوان مدیر محلی همکاری خوبی دارند و در راستای رسیدن به ایده‌آل‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری، گام‌های بلندی برداشته شده است. البته مشکلات فراوانی در پیش‌رو قرار دارد.

وی با اشاره به تصویب طرح تفصیلی در سال 1391 نیز گفت: در سال 91 تهران برای اولین بار براساس طرح جامعی که در سال 86 به تصویب رسیده بود، صاحب طرح تفصیلی شد.

رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر نبود برنامه مدیریت شهر برای شهر تهران در ادوار گذشته گفت: از دوره دوم اولین ضعف شهر تهران و دیگر شهرها نداشتن برنامه و طرح جامع بود. طرح جامعی از سال 1349 داشتیم که در سال 70 برای مدت پنج سال بازنگری شد، ولی هیچ‌گاه اجرایی نشد و در نهایت هم کنار گذاشته شد. نتیجه اجرا نشدن این طرح هم این شد که در یک کوچه شش یا هشت متری ساختمان‌های 20 طبقه ساخته شد. در سال 82 و در اولین تصمیم شورا برای اداره شهر تهران و نیازی که در خصوص برنامه و طرح جامع داشت با همکاری شهرداری و بودجه شهرداری توسط وزارت مسکن و شهرسازی طرح جامع تهیه شد که در سال 86 به تصویب رسید و تهران صاحب برنامه شد.

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص ساخت برج‌های بلند در برخی مناطق تهران، گفت: بسیاری از این ساختمان‌ها در زمانی پروانه دریافت کرده‌اند که تهران طرح تفصیلی نداشت؛ بر همین اساس بسیاری از آنها مطابق طرح تفصیلی نیست و مجموعه مدیریت شهری و شورا هم نسبت به ساخت آنها انتقاد دارد.

تغییر نام تپه‌های عباس‌آباد به مرکز مصلای تهران

رییس شورای شهر تهران درخصوص ساخت‌وساز در اراضی عباس‌آباد نیز گفت: تپه‌های عباس‌آباد قرار است به مرکز مصلای تهران تغییر نام دهد و خود دارای طرح جامع مخصوص است.

وی افزود: مرحوم کازرونی وزیر مسکن و شهرسازی وقت پیشنهادی به رهبری ارائه کردند که این تپه‌ها تبدیل به فضای سبز عمومی شود و ساختمان‌های فرهنگی در مقیاس کلان فرهنگی در آن ساخته شود که با این پیشنهاد موافقت شد و به این ترتیب این اراضی نجات پیدا کرد، چون قرار بود در دهه 70 این اراضی به بازارهای بزرگ تبدیل شوند.

وی ادامه داد: همین طرح جامع را در شورا برای این اراضی استفاده کردیم و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رساندیم و در حال حاضر هم براساس همین مصوبه در آنجا کار می‌شود. در این طرح برای ورودی فضای سبز دو برج در نظر گرفته شده است و موزه جواهرات هم در آن وجود داشت.

چمران با تاکید بر ایستادگی شورای شهر تهران درخصوص جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی عباس‌آباد، گفت: قرار بود در تپه‌های عباس‌آباد وزارت نفت و خبرگزاری جمهوری اسلامی ساختمان‌های بلندی بسازند که جلوی ساخت همگی آنها گرفته شد. البته متاسفانه ساختمان‌هایی از جمله وزارت راه و شهرسازی و بانک سپه در آنها ساخته شد.


منبع: تسنیم