۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

قدیمی‌ترین کلیسای تهران نم کشید

کلیسای سورپگئورگ یا کلیسای گئورگ مقدس واقع در محله شاپور تهران به دلیل نم کشیدن بنا، در دست تعمیر است.
کد خبر : ۲۱۶۷۶۶
صراط: کلیسای گئورگ مقدس تهران که در محله شاپور تهران واقع شده است یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پایتخت است که تاریخ ساخت آن بین سال های 1153 تا 1169 هجری شمسی عنوان شده است و در سال 1357 نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای گئورگ مقدس یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای پایتخت است که نفوذ رطوبت به دیواره‌های بنا باعث شده است که این کلیسای قدیمی برای مدتی تعطیل و انجام اعمال مذهبی به تعویق بیفتد.

در حیاط این کلیسای قدیمی پیکر یکی از معروف‌ترین اسقف‌های ارامنه که در مبارزه حق طلبی سال‌ها تلاش کرده است دفن شده است.

جنب این کلیسا یک خانه‌ سالمندان وجود دارد که آنطور که ملک سیسان عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید 15 نفر در این سرای سالمندان زندگی می کنند که شش نفر از آن‌ها مرد و مابقی را زنان ارامنه تشکیل می‌دهند.

خسرو آبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد آخرین وضعیت این بنا گفت: در حال حاضر مرمت این بنا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام است اما قبول کنید که بنده سازمان میراث فرهنگی تهران را با 698 میلیون تن بودجه تحویل گرفتم و با آنکه عنوان شده که بودجه سه برابر افزایش یافته است اما به دلیل آنکه پایه مورد محاصبه ضعیف است باید بگویم که بودجه ما در حال حاضر حدود دو میلیارد تومان است و باید در راستای احیای بناهای تاریخی پایتخت نسبت به جذب منابع اقدام کرد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مرمت و احیای مساجد و مدارس تاریخی و قدیمی 400 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است گفت: اما برای مرمت کلیساها اعتباری در نظر گرفته نشده است و اگر از اعتبارات ملی به این بخش تزریق شود می‌توان نسبت به احیا و مرمت آن اقدام کرد.

حال این روزهای قدیمی‌ترین کلیسای پایتخت خوش نیست و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در اولین تهران گردی زمستانی سال 93 خود ضمن بازدید از این کلیسا از نزدیک در جریان احیا و مرمت این بنای تاریخی قرار گرفت و با حضور در آسایشگاه سالمندان ارامنه با این افراد به گپ و گفت پرداخت و آغاز سال نو میلادی را به آن‌ها تبریک گفت.

مسجد جامعی در بازدید از بنای در حال مرمت کلیسای کئورگ مقدس نیز ابراز امیدواری کرد که این بنای تاریخی پایتخت با توجه ویژه مسئولان امر مجدد احیا و مرمت شود و این در حالی است که عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران نیز در سخنان خود به مسجدجامعی گفت که پیش از آنکه این بنا به این میزان تخریب شود بارها به مسئولان مختلف نامه نوشته‌ایم اما متاسفانه توجهی نشد و نهایتا پس از آسیب دیدگی شدید این بنا، نسبت به مرمت آن اقدام شد.

منبع: ایسنا