۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

وقتی وهابیت از اقدامات یزید دفاع می‌کند

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: آلوسی از مفسران اهل تسنن می‌گوید: یک عده یزید را لعنت نمی‌کنند اما من یزید را لعنت می‌کنم لذا کسی که نخواهد بر یزید لعن بفرستد، ضلالت او کمتر از یزید نیست.
کد خبر : ۲۱۶۷۹۷
صراط: حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به واقعه سنگ باران کردن و سوزاندن کعبه به دستور یزید در روز سوم ربیع‌الاول سال 64 هجری قمری گفت: برای کفر یزید چند چیز کافی است؛ یکی  قتل ذریه پیغمبر خدا(ص)، ماجرای آتش زدن کعبه، اشعار کفرآمیزی که از یزید باقی مانده است. لذا علمای اهل سنت نه تنها آتش زدن خانه خدا را به عنوان یکی از مسلمات مطرح می‌‌کنند بلکه آن را دلیلی بر کفر یزید هم بر شمرده‌اند.

وی اظهار داشت: در بیانات امام حسین(ع) قرائنی در خصوص اینکه یزید احترام خانه خدا نگه نمی‌داشت، دیده می‌شود آنجا که یزید به حضرت پیشنهاد می‌دهد در مکه بمان و به طرف عراق نرو! حضرت فرمودند که آنها حرمت کعبه را نگه نمی‌دارند و خون مرا در اطراف کعبه خواهند ریخت و حرمت کعبه شکسته خواهد شد و من نمی‌خواهم در این مسئله سهیم باشم.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: در واقع حضرت سیدالشهدا(ع) این مسائل را به طاغوت زمان که همان یزید بود نسبت می‌دهد چرا که دستگاه بنی‌امیه و دستگاه خلافت یزیدی اصلاً در آن ایام هیچ شأنی برای کعبه قائل نبودند که این مسئله روشن بوده و از بیّنات تاریخ به شمار می‌رود همچنین این موضوع به صورت گسترده‌تر در منابع اهل تسنن هم وارد شده است از جمله تفسیر آلوسی.

وی با بیان اینکه ماجرای اهانت یزید به خانه خدا را تنها وهابیون انکار می‌کنند، ابراز داشت: البته وهابیون، سایر مسلمات دین و حتی ظواهر قرآن را انکار می‌کنند لذا انکار آنها جایگاه و ارزشی ندارد.

رستم‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر، کتابی با عنوان «حقائق عن امیرمؤمنین یزید بن معاویه» در حجاز به چاپ رسیده و جزو منابع درسی گنجانده شده است و دانش‌آموزان عربستان سعودی در  محیط مدرسه، این نظریات را می‌خوانند؛ بدین ترتیب وهابیت از حرکت یزید دفاع می‌کند و می‌نویسد: خلافت یزید به حق بوده و این امام حسین(ع) است که قیام کرده و از دین خارج شده است و هیچ ابایی از بیان این مطالب ندارند.

وی عنوان کرد:البته گروهی از وهابیون که معتدل‌ترند و اندکی در میان وهابیون بیدارتر هستند مانند حسن مالکی» این مسئله را می‌پذیرند اما وهابیون تندرو اصلاً قبول ندارند که امام حسین(ع) بر حق بوده و معتقدند سیدالشهدا(ع) علیه خلیفه پیامبر(ص) خروج کرده است بنابراین باید کشته می‌شد و بارها بر این مطلب تصریح کرده‌اند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه خاطرنشان کرد: اما قاطبه اهل سنت قائل به این هستند که یزید فردی ظالم، فاسق، فاجر و انسان خبیثی بوده و این جنایات را هم مرتکب شده است و کاملا بر این موضوع صحه می‌گذارند بنابراین، اهل تسنن از وهابیون جدا بوده و در واقع وهابیون کارهایی را که داعشی‌ها امروزه مرتکب می‌شوند را انجام می‌دهند و آنها بر اهل سنت و جهان اسلام تحمیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اهل تسنن یزید را لعن می‌کنند، گفت: آلوسی از مفسران اهل تسنن کتاب تفسیر معروفی دارد و می‌گوید: یک عده یزید را لعنت نمی‌کنند اما من یزید را لعنت می‌کنم و عباراتی را در این زمینه متذکر می‌شود که اصلاً کسی که چنین حرفی بزند و نخواهد بر یزید لعن بفرستد، ضلالت او کمتر از یزید نیست بنابراین چرا نباید انسانی که ظالم بوده و فرزند رسول خدا را کشته است لعنت نکنیم.

رستم‌نژاد افزود: در اینکه یزید خلیفه نبوده و وی هیچ اعتقادی به اسلام و مباحث آن نداشته است، اهل تسنن با شیعیان هم عقیده و هماهنگ هستند
منبع: فارس