۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
آقای نوبخت مراقب روند کاهش تورم باشید!

دومینوی اعلام کاهش تورم تا کجا ادامه دارد؟

از روزی که کابینه تدبیر و امید به استقرار رسیده است؛ به طور منظم و ماهانه روند تورم در ایران کاهشی شده است! اما اخیرا چند ماهی است که تورنومنت اعلام ارقام کاهش تورم نیز بین مسئولین در گرفته است.
کد خبر : ۲۱۶۸۹۴

" گروه اقتصادی صراط" - اگر چه دقیقا بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران از روزی که کابینه تدبیر و امید به استقرار رسیده است؛ به طور منظم و ماهانه روند تورم در ایران کاهشی شده است! اما اخیرا چند ماهی است که تورنومنت اعلام ارقام کاهش تورم نیز بین مسئولین در گرفته است. به گونه ای که هر ماه پس از اعلام عدد تورم ماهانه توسط مرکز آمار ایران که هر ماه حداقل یک درصدهم از تورم ماه قبل کمتر است، باید منتظر رخ نمایی های رسانه ای آقای نوبخت یا اعلام رسمی آن توسط شخص رییس جمهور بود.

نوبخت روز گذشته نیز در سخنانی رسما موضوع اعلام شده توسط مرکز آمار ایران را مجددا به مردم اعلام کرد تا خدای نکرده کسی از کاهش یک درصدی تورم در یک ماه گذشته که ادامه روند کاهش ها در ماههای قبل است بی خبر نماند!

از آنجا که همواره در ایران ارائه آمار های اقتصادی از سوی دولتها مورد انتقاد مخالفین آنان بوده و متاسفانه هیچ مرکز رسمی غیر وابسته به دولت برای اعلام آمار های اقتصادی وجود ندارد، مساله آمارهای اقتصادی مثبت ارائه شده توسط دولتها غالبا با دیده بد بینی نگریسته شده، کما اینکه یکی از موارد اصلی انتقاد رقبای انتخاباتی در مناظرات سال 88 به دولت پیشین بر محور صحیح نبودن آمار های دولت در دفاع از عملکرد خودش استوار بود.

اگرچه چنین نگاهی به صورت افراطی پسندیده نیست؛ اما ذکر این نکته نیز ضروری است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مراکز مطالعاتی و منتشرکنندگان آمارهای مرجع اقتصادی، نهادهایی صرفا علمی و از نظر اداری مستقل از دولتها می باشند و این استقلال هیچ شائبه ای را در اعتماد به آمارهای ارائه شده باقی نمی گذارد.

به هرحال روز گذشته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و سخنگوی دولت از کاهش نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آذرماه به 16.8 درصد خبر داد.

به گزارش ایلنا محمدباقر نوبخت درخصوص نرخ تورم، افزود: این نرخ در آبان ماه سال جاری معادل 17.8 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم مهر ماه نیز 19.1 و نرخ تورم در ماههای قبل نیز با مراجعه به جدول منشره مرکز آمار ایران به شرح زیر کاهشی بوده است.


نرخ تورم (درصد)

ماه

35.1

مرداد 92

36

شهریور 92

36.2

مهر 92

35.9

آبان 92

35.5

آذر 92

35

دی 92

33.7

بهمن 92

32.1

اسفند 92

30.2

فروردین 93

28.4

اردیبهشت 93

26.2

خرداد 93

24.2

تیر 93

22.3

مرداد 93

20.6

شهریور 93



در این میان و با محاسبه ای ساده از روند موجود به چنین نتیجه ای می رسیم که احتمالا ظرف 16 ماه آینده یعنی حدودا اردیبهشت ماه 95 نرخ تورم ایران به صفر می رسد و نگرانی ما از بابت چگونگی روند اعلام نرخ تورم توسط جناب نوبخت در ماههای پس از آن خواهد بود!

لذا با این تفاسیر آقای نوبخت باید علیرغم حفظ تلاش جدی خود در کاهش مستمر تورم که اثر آن نیز به صورت ملموس در زندگی مردم حس می گردد! از افراط در این زمینه خودداری فرمایند تا خدای نکرده در آینده نزدیک نرخ تورم در ایران منفی نگردد! که در آن صورت مسئولین اقتصادی تلاشهای خود را معطوف چه امر خطیری نمایند؟

در پایان لازم به ذکر است ارائه آمارهای مثبت اقتصادی به صورت روز افزون و درحالی که مردم اثر آن را در معیشت روزمره خود حس نمی کنند می تواند آثار معکوسی در محبوبیت دولتها و اعتماد مردم به نظام اسلامی داشته باشد که دود آن تنها به چشم دولت نمی رود.