۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
تذکرات اعضا شورا در یکصدو هجدهمین جلسه شورای شهر تهران

امنیت فرهنگی و روابط غیر اخلاقی حاکم در مترو قابل دفاع نیست

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصدو هجدهمین جلسه خود تذکراتی از جمله شرایط نامطلوب فرهنگی در واگن‌های مترو تا تهدید اراضی اوین و اینکه سازه در حال ساخت در بیمارستان امام خمینی مجوز ساخت ندارد را یاد آور شدند.
کد خبر : ۲۱۷۲۵۹
صراط: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصد و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سالروز وقوع زلزله بم در 5 دی ماه سال 82، از این روز به عنوان فاجعه بزرگی در تاریخ کشورمان یاد کرد و به ضرورت توجه در استقامت و بهره­برداری صحیح در ساخت و سازها تأکید کرد.

وی با اشاره به آثار برجای مانده از این فاجعه یادآور شد؛ شهر بم و استان کرمان با وجودی که 11 سال از آن واقعه می­گذرد هنوز زخمهایشان التیام پیدا نکرده ­است. بهبود و تسکین مشکلات معنوی، روحی و روانی از اولویت­‌های مردم این شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآوری این روز را بهانه‌ایی برای توجه بیشتر در ساخت و سازهای جدید شهر تهران، نوسازی بافت­های فرسوده و روان سازی ترافیک دانست و افزود: تهران با قرار گیری روی  2 گسل ری و مشاء بر شرایط ناگواری استوار شده است. چنانچه زلزله ایی رخ دهد فاجعه تاریخ رقم خواهد خورد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید روی پیشگیری از چنین فاجع‌‌ایی برنامه ریزی کرد نمی‌توانیم جلوی وقوع زلزله را بگیریم ولی می‌توانیم شرایط را به گونه‌ایی ایمن سازی کنیم که حداقل خسارت‌ها را ببینیم. یکی از این شرایط توجه به ایستایی و استقامت ساختمان‌ها است که متاسفانه ساخت و سازهای جدید هم ضمانت این ایمنی را نمی‌دهند.

تندگویان: هلی پدهای اجرا شده استاندارد نیستند / سازه در حال ساخت در بیمارستان امام خمینی مجوز ساخت ندارد

در ادامه جلسه محمدمهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به عدم تشکیل 10 ساله کمیسیون رسیدگی به اختلاف مساحت اراضی و مستحدثات و محل وقوع ملک و .... در حالی که تصمیمات این کمیسیون قطعی و لازم الاجراء برای شهرداری بوده است، خاطر نشان کرد: نکته ابهام در این است طی این مدت که کمیسیون تشکیل نمی‌شده است، مسائل مربوط به آن در شهرداری چگونه حل و فصل می‌شده است.

وی در ادامه به سازه‌ایی در حال احداث در بیمارستان امام خمینی (ره) نبش اتوبان شهید چمران اشاره کرد و گفت: این سازه در 11 طبقه با 150 هزار متر مربع در حال ساخت است در شرایطی که نه پروانه و نه مجوز ساخت دارد. طی استعلامی که از شهرداری منطقه به عمل آمده مشخص شده است که این سازه مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را ندارد.

تندگویان افزود: حال این سوال مطرح می­شود چگونه ممکن است که سازه­ایی با این عظمت در حال ساخت باشد ولی مجوز نداشته باشد؟

وی در تذکر دیگر خود به وضعیت نامطلوب­ هلی­ پدها (محل­های نشستن هلی کوپترها) در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: طی گزارشی مشخص شده است که تهران با اجرای 45 پروژه دارای 118 هلی پد خواهد شد. این در حالی که هیچکدام از پدهای ایجاد شده برای امداد و نجات استعداد فرود را ندارند چرا که اندازه قانونی آنها برای فرود بالگردها استاندارد نیست. این در شرایطی است که دائم از ایمن سازی این شهر و ایجاد امکاناتی برای امداد و نجات فوری صحبت می­‌شود.

بنابراین ضرورت دارد در اجرای هلی پد های باقی مانده این موضوع در نظر گرفته شود و پروژه های ایجاد شده نیز اگر امکان اصلاح دارند اصلاح شوند.

دوستی هشدار داد: اراضی اوین را ساخت و سازها تهدید می­کنند

اسمعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا نیز با اشاره به ارائه طرحی در خصوص ایجاد پیاده راهی حد فاصل چهارراه مدرس تا میدان ونک که قرار شد به صورت عادی در شورا مورد بررسی قرار گیرد، گفت: متاسفانه بعد از طرح این موضوع در شورای شهر شاهد گودبرداری بخشی از کناره این مسیر در زمین دبیرستان رازی بودم که با پیگیریهای صورت گرفته از شهرداری منطقه 3 مشخص شد ، قرار است در این محل مسجدی بنا شود.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر جمعیت ساکن وجود ندارد پیشنهاد داد تا در طراحی و اجرای این مسجد تجدیدنظر شود و حداقل در این بنا عقب نشینی مورد بحث در طرح ایجاد پیاده راه لحاظ شود.

وی همچنین به ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم و اراضی اوین اشاره کرد و گفت: این تذکر را مجدداً تکرار می‌کنم و هشدار می‌دهم که اراضی اوین چه به صورت قانونی، چه حقوقی و چه عدوانی در حال تخریب است، مدیریت شهر باید برای آن چاره ایی بیاندیشد.

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در پاسخ به اظهارات همتایش درخصوص ساخت مسجد در مدرسه رازی گفت: در راستای اجرای مصوبه ساخت 400 مسجد محله‌ایی، تفاهم نامه‌ایی بین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با آموزش و پرورش به امضاء رسیده است تا در مدارسی که در کنار خیابان‌های اصلی هستند و بخشی از زمین‌هایشان قابلیت ساخت مسجد را دارند، مساجد دو در ساخته شود.

وی افزود: ساخت مسجد در این محل نیز براساس این تفاهم نامه است.

محسن پیرهادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز یادآور شد؛ از چهارراه خیابان ولی عصر تا خیابان پسیان تنها یک مسجد داریم که داخل کوچه یکی از محلات است. این در شرایط است که خیابان های همجوار با خیابان ولی عصر محل سکونت هستند . بنابراین نمی‌توانیم با در نظر گرفتن این موضوع که این راسته تجاری و اداری است. نیازهای ساکنین همجوار و کناری این محل را نادیده بگیریم.

پیرهادی خاطر نشان کرد: این مسیر حداقل نیاز به 4 یا 5 مسجد دارد حال که آموزش و پرورش شرایط ایجاد مسجد را فراهم کرده است، نباید جلوی این کار را بگیریم.

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به وقایع دی ماه سال 88 و راهپیمایی عظیم نهم دی ماه همان سال گفت: این وقایع باید واکاوی شوند. جنبه­‌های سیاسی واقعه ایی که 30 شهید از ما گرفته است و 79 مغازه به آتش کشیده شد و 140 بانک تخریب شد و بعد از آن حضور 85 درصدی مردم و ثبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت باید تحلیل شود. البته در تحلیل‌ها باید به یک وحدت برسیم.

شاکری همچنین به راهپیمایی عظیم روز اربعین در کربلا اشاره کرد و گفت: حضور جمعیتی بیش از این برای سال‌های آتی پیش بینی می‌شود. بنابراین لازم است که تدابیر بهتری برای ارائه خدمات به زائران در این ایام اندیشیده شود.

وی همچنین به شرایط نامطلوب فرهنگی در واگن‌های مترو که مملو از مسافر است اشاره کرد و گفت: امنیت فرهنگی و روابط غیر اخلاقی حاکم در مترو قابل دفاع نیست.

حضور دست فروشان در واگن­ها شرایطی را ایجاد کرده است که بیشتر مسافران ناراضی‌اند بهتر است برای این معضل حرکت‌هایی صورت گیرد.

منبع: فارس