۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
گودرزی:

نگاه سیاسی به ورزش به بن‌بست می‌رسد

وزیر ورزش و جوانان گفت: نگاه صرف سیاسی به مقوله ورزش زود به بن‌بست خواهد رسید.
کد خبر : ۲۱۷۴۸۹
صراط: گودرزی عصر امروز در نشست صمیمی با اهالی ورزش استان مرکزی اظهار داشت: چندین نگاه به مقوله ورزش وجود دارد که اشکال اساسی ورزش ایران داشتن نگاه سیاسی به این مقوله است.

وی با اشاره به دیدگاه اجتماعی به ورزش تصریح کرد: در نگاه اجتماعی ورزش عاملی برای همبستگی ملی، افزایش سطح زندگی و سلامت جامعه تلقی می‌شود و امروز می‌بینیم نگاه کشورهای توسعه یافته به ورزش نگاهی اجتماعی است. این کشورها موضوع قهرمانی را رها کرده و نگاه اجتماعی، فرهنگی و تربیتی به ورزش دارند.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در نگاه صنعتی نیز به ورزش به عنوان عنصر اقتصادی نگریسته می‌شود در این دیدگاه ورزش عاملی برای کسب ثروت‌های کلان تلقی می‌شود که این دیدگاه دیدگاهی منفعت‌طلبانه و سودجویانه است که البته در نوع خود موجب توسعه ورزش نیز می‌شود.

گودرزی نگاه پیشگیرانه و سالم‌سازی را از دیگر دیدگاه‌های موجود در این حوزه عنوان کرد و گفت: نگاه دیگری که وجود دارد نگاه ترکیبی است که صاحبان این دیدگاه معتقد هستند همه این عناصر می‌تواند در یک جامعه باشند مشروط به اینکه هر کدام به عنوان عنصری از یک جسم بتوانند متوازن با هم رشد کنند.

وی تصریح کرد: یک اشکال اساسی در کشور ما وجود دارد و آن این است که کسانی بر مسند استراتژیک می‌نشینند این نگاه‌ها را نداشته و دیدگاه صرفا سیاسی به ورزش داشتند در نگاه سیاسی مدال‌آوری اولویت اول می‌شود و همه اعتبارات باید به سمت آن سرازیر شود.

وزیر ورزش و جوانان  ادامه داد: این دیدگاه زود به بن‌بست خواهد رسید چرا که از یک قشر عظیم جامعه منفک خواهیم شد، ۷۵ میلیون نفر قربانی ۵ هزار نفر می‌شوند.

گودرزی اظهار داشت: نگاه غلط‌تر این است که ورزش حرفه‌ای که باید کمترین بهره را از منابع مالی دولت ببرد بیشترین اعتبار در آنجا هزینه می‌شود در یک رشته ورزشی با ۵۰ تیم نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود در حالی که بخش عظیم جامعه که شامل ورزش همگانی است به ۱۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد.

وی گفت: قطعاً هرکجا پول بیشتری باشد افراد نخاله آنجا جمع می‌شود کسانی که اهل کار آموزشی و کار مردمی هستند دنبال منافع مالی نیستند و اگر هم باشند به آن دسترسی پیدا نمی‌کنند.

وزیر ورزش و جوانان کل اعتبار حوزه ورزش کشور را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ما در وزارت ورزش به تیم‌های حرفه‌ای یک ریال هم نداده‌ایم در حالی که سروصدای آنها بلند است در رسانه‌ها نفر دارند در مراکز قدرت هم نفر دارند به دنبال استیضاح هستند و کارت زرد می‌دهند.

گودرزی بیان کرد: گوش یکی از خلافکاران را گرفتیم در دادگاه شکایت کردند یک نفر وضو گرفته و قسم دروغ خورده بود که حق با بازیکن است نه با وزیر. متأسفانه قسم دروغ می‌خورند برای مخدوش کردن یک حرف که اینها جای بسی تأسف است.

وی گفت: از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها و ورزش قهرمانی اختصاص می‌یابد البته سهم ورزش قهرمانی بیشتر از اینها است اما سهم ورزش همگانی باید فوق‌العاده بیشتر از سایر بخش‌ها باشد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت: در کشور ما ورزش به عنوان عنصر فوق‌ برنامه تلقی می‌شود و تا زمانی که برنامه است سرریز برنامه به فوق‌ برنامه اختصاص می‌یابد. البته دولت تدبیر و امید نگاهش متوازن است نه کاهش سهم سایر بخش‌ها بلکه دیدگاه دولت افزایش سهم بخش‌هایی است که کمتر بهره برده‌اند.
منبع: فارس