۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر

بارها از دولتی بودن شبکه BBC سخن به میان آمده و بارها در میان رسانه ها ملکه شخصیتی فرمایشی معرفی شده است. اما به نظر می رسد ملکه خیلی راحت زورش به BBC می رسد و این شبکه باید حواسش به سلیقه ملکه باشد.
کد خبر : ۲۱۸۷۳۷
صراط: در سال های اخیر موارد زیادی پیش آمده که شبکه BBC مجبور شده است خبری را حذف کند یا بابت خبری که ملکه از آن ناراضی بوده، عذرخواهی کند:
 
سال ۲۰۰۷و عذرخواهی بی‌بی‌سی به دلیل انتشار یک فیلم از ملکه
 
فیلم مذکور نشان می داد ملکه به اشتباه از جلسه گرفتن عکس پرتره توسط عکاسی به نام «اِنی لِیبوویتز» خارج شده و به سمتی دیگر می‌رود.گفتنی است لیبوویتز عکاس مشهوری در زمینه اخذ عکس‌های پرتره از شخصیت‌های مشهور است. بنگاه رسانه‌ای بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای رسمی از ملکه و عکاس به دلیل هر ناراحتی که ممکن است فیلم مذکور در آن‌ها بوجود آورده باشد، عذرخواهی کرد. در بیانیه دومی که بی‌بی‌سی منتشر کرد، آمده است فیلم مذکور بخشی از یک مستند با نام "یک سال با ملکه" بوده که بدون توجه به ترتیب زمانی تدوین گشته و به اشتباه در رسانه پخش شده است.
 
ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر
ملکه الیزابت ۸۸ ساله
 
در فیلمی که منجر به این مناقشه شد، عکاس به ملکه می‌گوید: "عکس شما بدون تاج بهتر می افتد چون بالای جوراب تان ...". قبل از اینکه او حرفش را با گفتن "فوق‌العاده است" تکمیل کند، ملکه در حالی که به آنچه پوشیده اشاره می‌کند، جواب میدهد: "کمتر رسمی است، شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟" فیلم سپس به صحنه قدم زدن ملکه در کاخ کات میخورد و اینطور القاء می‌کند که ملکه از جلسه گرفتن عکس پرتره خارج شده و به سمتی دیگر رفته است. آنطور که بی‌بی‌سی می‌گوید فیلم راه رفتن ملکه قبل از آمدن او به جلسه عکاسی بوده است نه پس از آن! همین مطلب کوچک و بی‌اهمیت، جنجالی رسانه‌ای عظیمی را در کشور انگلستان برپا کرد که طی آن بی‌بی‌سی مجبور به نوشتن بیانیه‌های عذرخواهی شد. فراتر از آن، این اتفاق منجر به استعفای پیتر فینچام، کنترلر پخش شبکه بی‌بی‌سی ۱ شد. این ماجرا بعداً به "مناقشه Crowngate" مشهور گشت.
 
سال ۲۰۱۲ و عذرخواهی مجدد بی‌بی‌سی از ملکه
 
ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر
ابوحمزه
 
ابوحمزه به دلیل جلسات و فعالیت‌هایش در مسجد پارک فینزبری، فرد شناخته شده‌ای در انگلیس بوده و سخنرانی هایش در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته است. بی‌بی‌سی در خبری نگرانی ملکه و انتقاد وی از دولت بر سر موضوع دستگیری ابوحمزه را افشا ساخت. این بنگاه خبری در شبکه ۴ رادیویی‌ خود، از قول فرنک گاردنر که یک مسئول امنیتی است، نقل کرد ملکه در دیدار خصوصی‌اش با گاردنر نگرانی خود را از عدم دستگیری ابوحمزه ابراز داشته است. بعد از این ماجرا و اعتراض‌هایی که به انتشار این نقل قول صورت گرفت، بی‌بی‌سی بیانیه داد و اعلام کرد این بنگاه از انتشار این مصاحبه که بایستی خصوصی و محرمانه می‌ماند عمیقاً اظهار تاسف می‌کند. این موضوع کاملاً نامناسب بود و فرانک گاردنر از کاخ سلطنتی به دلیل مشکلاتی که بوجود آمد عذرخواهی می‌کند.
 
ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر
فرنک گاردنر
 
سال ۲۰۱۴ آخرین دردسر ملکه برای BBC
 
چند روز پیش و در واپسین روزهای سال ۲۰۱۴ میلادی، بی‌بی‌سی برای بار چندم و در منظر عموم، مجبور به انجام واکنش منفعلانه در برابر خاندان سلطنتی بریتانیا شد. ماجرا این بار از این قرار بود که در پی نامه وکلای ولیعهد انگلیس، بی‌بی‌سی پخش مستندی درباره ترفندهای یک مشاور تبلیغاتی در احیای چهره ولیعهد پس از مرگ پرنسس دایانا را به تعویق انداخت. شبکه تلویزیونی ۲ بی‌بی‌سی مستندی با عنوان "بازسازی خاندان سلطنتی" ساخته که نشان می‌دهد مشاور تبلیغاتی پرنس چارلز، پس از مرگ پرنسس دیانا در سال ۱۹۹۷، از روش‌هایی مناقشه برانگیز جهت بالا بردن وجهه او در افکار عمومی بهره برده است.
 
ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر
 مارک بولند، مشاور تبلیغاتی پرنس چارلز
 
نکته جالب این است که این مستند دو قسمتی بدون دخالت و نظارت کاخ باکینگهام ساخته شده و قرار بوده قسمت اول آن در روز ۴ ژانویه پخش شود. قابل انتظار است که این مستند با نظارت و فیلترینگ ناظران و مدیران ارشد بی‌بی‌سی ساخته و آماده پخش شده باشد؛ اما با این حال، نامه‌هایی که وکلای پرنس چارلز به بی‌بی‌بی ارسال کردند، موجب شد این بنگاه در لحظات آخر از تصمیم‌‌ خود عقب‌نشینی کرده و اعلام کند پخش مستند مذکور به تعویق افتاده است. بی‌بی‌سی در اعلام نظری محافظه‌کارانه اعلام کرده است پخش این مستند تا زمانی که یک سری مشکلات در رابطه با "پخش تصاویر آرشیوی" حل شود، به تعویق افتاده است.
 
ممیزی شدید ملکه انگلیس در BBC +تصاویر
پرنس چارلز
 
این سری مناقشات بین بنگاه رسانه‌ای دولت انگلیس و خانواده سلطنتی این کشور، هر از چند گاهی یکبار علنی می‌شود و مسلماً نمونه اخیر، آخرین آن‌ها نخواهد بود. به نظر می رسد این سری اتفاقات از یک سو بیانگر ضعف نهاد سلطنت در بریتانیا و عدم توانایی‌اش بر کنترل و جهت‌دهی امور بوده و از سوی دیگر خوی استبدادی و مداخله‌گر خاندان سلطنتی این کشور را نشان می‌دهد.


منبع: مهر