۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
از علاالدین تا عرعور؛

کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر

در آخرین نمونه از تهدید به ریش تراشی حاج «رضا علاالدین» صاحب پاساژ علاالدین گفته بود که اگر طبقه هفتم پاساژ تخریب شود، ریش خود را می‌تراشد. اما خیلی ها مانند علاالدین قول دادند ولی عمل نکردند!
کد خبر : ۲۱۸۷۷۷
صراط: تهدید به «ریش تراشیدن» معمولا توسط افرادی به کار می رود که از صحت ادعا و پیش بینی خود اطمینان دارند و تعداد کسانی که اینگونه ریش خود را گرو گذاشته‌اند، کم نیست؛ اما تعداد افرادی که به این وعده خود عمل کرده‌اند اندک است.
 
حاج رضا علاالدین: «اگر پاساژ علاالدین تخریب شود، ریشم را می‌زنم.»
 
حدود يک ماه پيش پرونده علاءالدين در کميسيون ماده ١٠٠، به خاطر ايمن نبودن و نداشتن استحکام کافي بررسي شد. اعضای کميسيون از جمله نماينده شوراي شهر، وزارت کشور و وزارت دادگستري راي به تخریب دادند و راي کميسيون با مهلتي يک ماهه به شهرداري تهران ابلاغ شد. در ادامه ديوان عالي عدالت اداري راي به توقف حکم داد. راي توقف ديوان با رايزني هاي انجام شده باطل شد. مالک پاساژ در واکنش به این اقدامات گفته بود: «اگر توانستيد اين کار را بکنيد، من ريش هاي خود را مي تراشم.»
 
اما بالاخره در شامگاه پنجشنبه یازدهم دی‌ماه، ۱۱۰ واحد طبقه‌هفت پاساژ علاءالدین تخرب و پلمب شد. ۱۱۰ واحدی که به گفته کسبه، مالک بدون هیچ سندی به مبلغ ۹۰۰ میلیارد‌تومان به آنها فروخته بود. برخلاف انتظار صاحب این پاساژ این واحدها تخریب شدند؛ اما  از اصلاح ریش حاج «رضا علاالدین» هنوز خبری نیست!
 
  کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
 
سعید قاسمی: «اگر فائزه هاشمی دستگیر شود، ریشم را می‌تراشم.»
 
اسفندماه سال ۱۳۹۰ بود که «سعید قاسمی» در واکنش به محکومیت عامل اهانت به فائزه هاشمی، در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «اگر چنین حکمی را برای فائزه هاشمی بریدند و نصف روز این خانم در زندان بود من ریشم را می تراشم!»
 
این سخنان وی موجب واکنش‌های زیادی در جامعه شد. می‌توان گفت که شدیدترین این واکنش‌ها متعلق به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بود. رئیس قوه قضائیه، در واکنش به سخنان سردار قاسمی، در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: « شنیده‌ام یکی از دوستان بیان داشته‌اند که اگر نیم‌روز فلانی را به زندان بیاندازید، ریشش را خواهد تراشید. من به آن عزیز می‌گویم که مطمئن باشید، چند وقت دیگر که محاسنتان بلندتر می‌شود، باید همه آن‌ها را بتراشید!»
 
فائزه هاشمی در مهر ۹۱ دستگیر شد؛ اما خبری از تراشیدن ریش سردار قاسمی نشد. وی در همان زمان یادداشتی را منتشر کرد تا هم پاسخی به آیت‌الله آملی لاریجانی داه باشند و هم  دلیل نتراشیدن ریشش را بیان کند: « حضرت آملی لاریجانی! نسل من در سایه سار زعامت و ولایت آقا روح‌الله (ره) قد کشید و بالید و در محضر وی و نیز چریک‌های خانه بدوش عدالت و مرغان آمین‌گوی شهادت سپاهیان وی، آموخت که برای اقامه عدل و سربلندی و اعتلای کلمه‌الله و اسلام و مذهب حقه ولایت اهل بیت علیهم‌السلام و نیز جمهوری اسلامی و سرافرازی شما مسئولان، ریش که هیچ، خون خویش در طبق اخلاص ‌گذارد.‌‌ همان نسلی که در بیت‌المقدس و فتح‌المبین و کربلای ۴ و ۵ و والفجر مقدماتی و مرصاد… بال و پر در گلستان آتش گشود و جان و سر خویش تقدیم پرده دار حرم کرد. بزرگوار! در این مسیر پربلا که البته صراط عدل و حق است، آرزوی توفیق و پیروزی شما را دارم و به شما و تمامی دوستانتان دست مریزاد می‌گویم.»
 
کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
مایلی کهن: «اگر پرسپولیسی‌ها، جریمه صادقیان را اعمال کردند، ریشم را می‌زنم.»
 
مردادماه امسال، اهانت پیام صادقیان به داور در بازی بین پیروزی و فولاد خوزستان منجر به جریمه شدن وی می‌شود. در واکنش به این اتفاق مایلی کهن گفت: «اگر پرسپولیسی‌ها قرارداد او را کم کردند، من ریشم را می‌زنم.»
 
اما تیم پرسپولیس در پاسخ به این اقدام صادقیان کوتاه نیامد. باشگاه پرسپولیس پیام صاقیان را به خاطر رفتار نامناسب با داور در جریان بازی با فولاد خوزستان جریمه کرد و به کسر ده‌درصد قرارداد وی مبادرت کرد. صادقیان در این قضیه متحمل ۹۵میلیون خسارت شد. ولی گویا مایلی کهن هنوز دلش نیامده از ریش هایش دل بکند!

کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
 

حسین فرکی: «اگر درباره داوری اشتباه کرده باشم، ریشم را می‌زنم.»
 
حسین فرکی هم در شهریور ۹۱ در عکس‌العمل به شکست تیمش (فولاد خوزستان) به ذوب آهن اصفهان گفت: «مطمئنم که داور در مورد صحیح اعلام کردن گل ذوب‌آهن اشتباه کرده است و اگر من در این زمینه اشتباه کرده باشم، حاضرم ریشم را پس از سال‌ها بزنم.»
 
وی ادامه داد: «همه کسانی که مرا می‌شناسند، خوب می‌دانند که من در این چند سال هرگز در مورد داوری اظهار نظر صریح نکرده‌ام اما اکنون اصلا حالم خوب نیست و نمی‌توانم در مورد بازی حرف بزنم؛ باید بگویم من تاسفم را برای این فوتبال اعلام می‌کنم و نمی‌توانم در مورد این مسئله سکوت کنم زیرا حق یک استان از بین رفته است.»
 
سرمربی فولاد همچنین درباره عملکرد کمک داور این بازی گفت: «من تاکنون خیلی چیزها در مورد کریمی، کمک داور این دیدار شنیده بودم اما باور نمی‌کردم ولی امروز به چشم خودم دیدم که او چه کاری انجام داد. او پارسال هم در تبریز اتفاقاتی برای فولاد رقم زده و با توجه به این مسئله من باید تاسف خودم را برای فوتبال و بخشی از داوری‌های آن اعلام کنم.»
 
جالب است که فردای روز اعتراض فرکی، کریمی کمک داور این دیدار، برای همیشه در سن ۴۰ سالگی با دنیای داوری خداحافظی کرد. وی دراین باره گفت: «فیلم آن صحنه را ندیدم؛ اما قبول دارم که اشتباه کردم.»
 
هرچند که واکنش رسمی به این گل نشان داده نشد ولی به نظر می رسد، ریش های فرکی از این تهدید جان سالم به در برده است!

کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
 
شیخ عرعور: «اگر بشار اسد به باباعمرو برود، ریشم را می‌زنم.»
 
سهیل کریمی مستندسازی که برای تهیه مستند «فتنه شام» به سوریه رفته بود، خاطرات جالبی  از این ریش‌زدن‌ها دارد. وی در تیر ۹۱ درباره یکی از شخصیت‌های سلفیِ مخالف بشار اسد می‌گوید: «در جبهه‌ مخالفان سوریه، شخصیت جالبی وجود دارد به نام شیخ عرعور! پدر معنوی مخالفان حکومت بشار اسد که در سعودی هست» سهیلی با اشاره به اینکه این فرد مرجع فکری نیروهای سلفی در سوریه است، ادامه‌می‌دهد: « بعد از سقوط [منطقه]باباعمرو در حاشیه حمص شیخ عرعور اعلام کرد که حکومت در حال سقوط است و همه چیز تمام شده است. از این سمت دولت گفت که چنین چیزی نیست. عرعور هم کُری خواند و گفت اگر بشار وجود کند و برود باباعمرو من ریشم را می‌زنم. ما فردا صبح در آن‌جا شاهد بودیم که یک دفعه تلویزیون نشان داد بشار رفت باباعمرو! مردم آمدند و به نفعش شعار می‌دادند.»
 
این شیخ سلفی در این کُری بازنده شد؛ اما ریشش به منوال گذشته باقی ماند!

کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
 
 
ماتیو دسترو: «اگر به یوونتوس گل بزنم، ریشم را می‌زنم.»
 
این ریش تراشی ها نمونه های غربی  هم دارد. ماتیا دسترو، ملی پوش ایتالیایی تیم رم نیز قول داده بود در صورت گلزنی برابر یوونتوس ریش خود را بتراشد. این مهاجم در آرزوی این بود که بتواند با پیراهن رم، در برابر یوونتوس گلزنی کند. دسترو درباره برنامه‌های که برای بازی در مقابل یونتوس داشت، گفته بود: « فصل گذشته ریشم برایم خوش شانسی آورد و از آن خوشم می آید، اما قول می دهم اگر امشب به جی جی بوفون گل بزنم آن را بتراشم.» این دیدار در حالی به پایان رسید که رم با نتیجه یک بر چهار بازی را به یوونتوس واگذار کرد و دسترو هم موفق به گل‌زدن نشد تا این ریش های شانس آور بر صورت دسترو باقی بماند!

کسانی که یک ریش‌تراشیدن بدهکارند! +تصاویر
منبع: مهر