۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

کلاهبرداری‌ 10پسر در شرکت هرمی

قاضی فیروزی در هشدار به جوانان گفت: فعالیت زیرپوستی شرکت‌های هرمی همچنان در کشور وجود دارد، آنها تنها با تغییر عنوان از شرکت‌ هرمی به بازاریابی، کیونت و... دختران و پسران ساده‌لوح را جذب می‌کنند و با وعده‌های توخالی از آنان سوءاستفاده کرده و در دام کلاهبرداری خود می‌اندازند.
کد خبر : ۲۲۰۵۴۵
صراط: قاضی فیروزی در هشدار به جوانان گفت: فعالیت زیرپوستی شرکت‌های هرمی همچنان در کشور وجود دارد، آنها تنها با تغییر عنوان از شرکت‌ هرمی به بازاریابی، کیونت و... دختران و پسران ساده‌لوح را جذب می‌کنند و با وعده‌های توخالی از آنان سوءاستفاده کرده و در دام کلاهبرداری خود می‌اندازند.

در چنین پرونده‌هایی افراد اکثراً خانواده و دوستان نزدیکشان را جذب این شبکه می‌کنند با خیال اینکه سود خوبی نصیبشان می‌شود، به صورت هرم‌وار هر کدام عضو جدیدی را معرفی کرده و در این شرکت می‌آورند. حتی گاهی دیده می‌شود هیچ شرکتی وجود خارجی ندارد و افراد سابقه‌دار با فریب جوانان پول‌های آنان را به جیب زده و کلاهبرداری میلیونی انجام می‌دهند.

فیروزی در ادامه گفت: سودجویان شرکت‌های هرمی در این شیوه جدید فعالیت‌های زیرزمینی خود را به عنوان کاریابی ادامه می‌دهند. اگرچه ارتکاب این جرایم به صورت اینترنتی و شکل زیرزمینی به خود گرفته است اما پلیس فتا این سایت‌ها را رصد می‌کند.

قاضی دادسرای رایانه‌ای به شهروندان توصیه کرد: حتماً درباره شرکت‌هایی که به صورت هرمی عضوگیری می‌کنند تحقیق کنند و در صورت برخورد با موارد مشکوک، موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند. چرا که هرگونه عضویت در این شبکه‌ها باعث از دست رفتن سرمایه افراد می‌شود و فعالیت در چنین شرکت‌هایی جرم به حساب می‌آید و متخلف باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.

سودجویان شرکت‌های هرمی با شیوه‌ای نوین بار دیگر در کمین ساده‌لوحان نشستند و پول میلیونی به جیب زدند. 10 عضو شبکه‌ای در قالب شرکتی با شگردی جدید و تغییر عنوان شرکت هرمی به جای بازاریابی و کاریابی افراد را سرکیسه کردند که سرانجام از سوی پلیس دستگیر شدند.
 
آبان‌ماه سال‌جاری شخصی با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای‌ ادعا کرد در دام یک شرکت هرمی گرفتار شده و خواستار پیگیری و دستگیری اعضای این شبکه شد.

تکرار این موضوع از سوی زنان و مردان زیادی پرونده‌های مشابهی را در شعبه سوم دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران کلید زد.

مالباختگان ادعا کردند به عنوان بازاریابی در این شرکت عضو می‌شوند و هزینه‌هایی را به‌صورت نقدی پرداخت می‌کنند. یکی از فریب‌خوردگان گفت: این شرکت گفته بود با پرداخت 10 میلیون تومان می‌توانم یک تور مسافرتی خریداری کنم و به سود خوبی برسم.

آنها گفتند: اگر فرد دیگری را نیز به این شرکت معرفی کنم پورسانت نصیبم می‌شود، من هم که از طریق یکی از دوستان صمیمی‌ام با این شرکت آشنا شدم با اعتماد به وی پول را پرداخت کردم اما پورسانت و سودی در کار نبود و حتی 10 میلیون تومانم به باد رفت.

با ادعاهای مشابه مالباختگان، پرونده در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت تا زوایای پنهان آن آشکار شود.

تجسس‌های پلیسی نشان می‌داد این شرکت به بهانه بازاریابی و فروش تورهای مسافرتی و... مردم ساده‌لوح را سرکیسه می‌کند و دست به کلاهبرداری میلیونی می‌زند.

با به‌دست آمدن این سرنخ‌ها، پلیس فرضیه فعالیت مجدد شرکت‌های هرمی با تغییر عنوان را در دستور کار خود قرار داد.

مأموران در بررسی‌ها دریافتند این کلاهبرداری‌ها در شرکت کیونت در یافت‌آباد صورت می‌گیرد که گردانندگان آن 10 پسر جوان هستند.

بدین ترتیب کارآگاهان در تحقیقات و پیگیری‌های قضایی در یک عملیات پلیسی اعضای این شرکت کاغذی را ردیابی و غافلگیر کردند. گردانندگان این شرکت کلاهبرداری که 20 تا 25 ساله هستند وقتی روبه‌روی قاضی فیروزی دادیار شعبه سوم دادسرای جرایم رایانه‌ای قرار گرفتند اظهارات مشابهی داشتند و ادعا می‌کردند که نمی‌دانستند فعالیت آنها جرم است و در یک شرکت هرمی کار می‌کنند. آنها می‌گفتند هنگام استخدام در این شرکت با عنوان بازاریاب مشغول کار شده‌اند و اگر می‌دانستند همچنان شرکت‌های هرمی فعالیت دارند هرگز تن به این کار نمی‌دادند.
بنابر این گزارش، پرونده برای بررسی بیشتر در دستور کار پلیس قرار دارد.
منبع: ایران
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز