۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی

یک فوریت افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال ۹۴ بررسی و تصویب شد.
کد خبر : ۲۲۰۶۶۶
صراط: در جریان یکصد و بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران یک فورست لایحه تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی در شهر تهران برای سال 94 مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
 
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه، اظهار داشت: پیشنهاد شهرداری برای نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال 94 افزایش 35 درصدی بود اما ما حتما این نرخ را در کمیسیون برنامه و بودجه کاهش می‌دهیم.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت کشور مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اخذ عوارض از شعب بانک‌ها را لغو کرده؛ خاطرنشان کرد: بانک‌ها با مذاکراتی که با وزارت کشور انجام داده‌اند جلوی این مصوبه را گرفته‌اند اما از آنجایی که این عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری هستند ما آن را مجددا با طرح دو فوریتی ارائه خواهیم کرد.
 
دبیر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید همزمان نرخ کرایه مترو و اتوبوس را نیز ارائه می‌کرد، گفت: ما در کمیسیون برنامه و بودجه به همراه کمیته حمل و نقل و کمیسیون عمران باید این سه مورد را همزمان بررسی کنیم.
 
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت تصویب نرخ کرایه‌ها قبل از 15 بهمن ماه تصریح کرد: شهرداری تاکید دارد نرخ مترو و اتوبوس را نیز به شورا ارسال کرده اما این لایحه هنوز به دست ما نرسیده است.
 
سرخو رئیس کمیته حمل و نقل در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: در این لایجه موضوعات ساختار تاکسیرانی هم مطرح شده و بررسی این موضوعات به صرف وقت نیاز دارد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه در سال 94 قرار است بودجه‌ها انقباضی باشد و اینکه در سال 93 تنها 23 درصد نرخ کرایه تاکسی افزایش پیدا کرده است و در عین حال با توجه به اینکه هنوز لایحه نرخ مترو و اتوبوسرانی به شورا نیامده چه الزامی برای یک فوریت این طرح وجود دارد؟
 
چمران برای حل این مشکل پیشنهاد کرد کمیسیون عمران تنها موضوع مربوط به نرخ کرایه تاکسی را بررسی کند و موضوعات دیگر را بعد از تصویب کرایه مترو و اتوبوس در دستور کار قرار دهد.
 
احمد دنیامالی نیز با تاکید بر اینکه کمیسیون عمران با برخی از ماده‌های این لایحه مخالف است؛ بیان داشت: ما می‌توانیم موضوع نرخ را تصویب کنیم و مواردی که به قیمت‌ها ارتباط ندارد کنار بگذاریم. اگر این لایحه به تأخیر بیافتد برای اجرای این قانون از ابتدای سال 94 مشکل خواهیم داشت.
 
قناعتی در مخالفت با یک فوریت این لایحه با اشاره به عملکرد استانداری برای کنترل قیمت‌ها در سال گذشته تاکید کرد: افزایش قیمت تاکسی اثرات زیادی را در جامعه می‌گذارد و من خواهش می‌کنم با توجه به شرایط نفت که در زندگی همه مردم تاثیرگذار است با عجله درباره قیمت کرایه تاکسی تصمیم گیری نکنیم. چرا برای افزایش قیمت‌ها عجله داریم؟
 
حبیب کاشانی نیز گفت: در فاصله زمانی دی ماه تا اسفند ماه بار کار شورا بسیار زیاد می‌شود و از این رو ضروری است این لایحه هر چه سریعتر بررسی شود.
 
وی خطاب به قناعتی بیان داشت: ادبیات شما در جامعه بار می‌آورد و این طور به نظر می‌‌رسد شورا اصرار به افزایش قیمت دارد. در حالی که ما در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم با توجه به شرایط اجتماع این قیمت‌ها افزایش دهیم.
 
در پایان یک فوریت این لایحه به تصویب رسید.

منبع: تسنیم
برچسب ها: تاکسی کرایه