۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۰

شهری که کابوس داعش شد +نقشه

بی‌شک موفقیت اهالی "بیت‌سحم"و "ببیلا" در ریف دمشق در بیرون راندن "جبهه النصره" از این ۲ شهرک و موفقیت‌های ارتش سوریه و مبارزان کُرد در استان "حسکه" که به کابوسی جدید برای "داعش" تبدیل شده، جدیدترین تحولات میدانی سوریه است.
کد خبر : ۲۲۰۷۶۳
صراط: در جدیدترین تحولات میدانی سوریه جبهه عملیاتی حلب همچنان کانون توجه‌ها و درگیری‌هاست. اگرچه جبهه حسکه هم شاهد تحولات مهمی بوده که وحشت گروه تروریستی تکفیری "داعش" را بدنبال داشته است.
 
  شهری که کابوس داعش شد +نقشه
 
حلب: حلب همچنان کانون درگیری‌ها
 
 
 
از استان حلب در شمال سوریه گزارش شده است که نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی مسلح اطراف منطقه «البریج» که هم اکنون به یکی از پیچیده‌ترین نقاط درگیری در این ریف شمال شرقی حلب تبدیل شده، به شدت درگیر شدند تا همزمان با آن کوی "الراشدین" و جبهه عملیاتی «الکلاسه» شاهد درگیری‌های مشابهی بین دو طرف باشد و یگان توپخانه ارتش سوریه نیز مواضع تروریست‌ها در کوی "العامریه"را هدف قرار دهد.
 
تصاویر زیر تاحدود زیادی وضعیت سخت و دشوار منطقه البریج را نشان دهد و اینکه چرا این منطقه هم اکنون به یکی از نقاط پیچیده عملیاتی ارتش سوریه تبدیل شده است.
 


اما از دو شهرک شیعه نشین "نبل" و "الزهراء"، در ریف شمالی حلب ارتش و نیروهای دفاع ملی سوریه مواضع عمدتا وابسته به گروه‌ تروریستی تکفیری «جبهه النصره» حمله کرده و شماری از تروریست‌های وابسته به این گروه را به هلاکت رسانده و زخمی می‌کنند. اگرچه جدیدترین گزارش‌ها از ادامه درگیری‌ها اطراف نبل و الزهراء حکایت دارد و اینکه نیروهای ارتش سوریه حمل النصره به نبل را که قصد نفوذ به آن را داشتند، دفع کردند. در حمله النصره به نبل و الزهراء "ابو قدامه الأردنی" (تصویر زیر)، یکی از فرماندهان نظامی جبهه النصره در ادلب که فرمانده تروریست‌های خط شکن این گروه تروریستی شمرده می‌شد، نیز به هلاکت رسید. در جریان درگیری‌‌های روز گذشته نبل و الزهراء نیروهای ارتش سوریه و مبارزان این دو شهرک 3 تانک و یک نفربر گرفته و یک نفربر و 2 تانک دیگر آنها را نیز منهدم کردند.
 
البته صرف نظر از جبهه النصره که مهمترین گروه تروریستی فعال در این منطقه شمرده می‌شود، دیگر گروه‌های تروریستی مسلح ائتلافی را به نام «جبهه شامیه» تشکیل دادند که شامل خود جبهه النصره و آزادگان شام، ارتش مجاهدین و چندین گروه کوچک تروریستی دیگه می‌شود، ولی در حال حاضر جبهه النصره مهم‌تر از گروه‌های دیگر تروریستی در این جبهه عملیاتی نشان داده است.
 
در پاسخ به این حملات جبهه النصره نیروهای هوایی ارتش سوریه و یگان توپخانه آن مواضع تروریست‌ها در بیانون، مایر و حیان را بمباران کردند.
 
البته از داخل شهر حلب گزارش شده است که گروه‌های مسلح حمله گسترده‌ای را علیه دایره «اطلاعات هوایی» ارتش سوریه در کوی "جمعیت الزهراء" انجام دادند که با شکست مواجه شدند.
 
دایره اطلاعات هوایی ارتش سوریه در کوی "جمعیت الزهراء" یکی از بزرگترین شاخه‌های اطلاعاتی ارتش سوریه است که در غرب شهر حلب قرار دارد. مساحت این منطقه حدود 2 و نیم هکتار است و با اینکه هم اکنون خط مقدم درگیری‌ها محور غربی حلب به شمار می‌آید، ولی به دلیل اینکه دایره «اطلاعات هوایی» خط اول دفاع از منطقه غرب حلب است که در کنترل ارتش سوریه بشمار می‌آید، بنابراین حفظ آن برای ارتش سوریه و تصرف آن برای گروه‌های تروریستی بسیار مهم و حیاتی است، چون با تصرف آن ارتش سوریه مجبور خواهد شد، تعدادی از محله‌های اطراف را تخلیه کند که به معنای تصرف آن توسط تروریست‌هاست.
 
اما هدف مهم‌تر تصرف این منطقه برای گروه‌های مسلح از کار انداختن آتش توپخانه ارتش سوریه است که از این نقطه همه روزه مواضع تروریست‌ها در ریف حلب را گلوله باران می‌کند. تروریست‌ها تلاش دارند، از این نقطه به عنوان مرکز ثقل و نقطه‌ای استراتژیک برای برهم زدن موازنه قوا در غرب حلب استفاده کنند.
 
علاوه بر اینکه قرار داشتن این منطقه در سطح جغرافیایی بالاتر از مناطق اطراف اشراف کاملی به طرفی می‌دهد که کنترل آن را در دست گیرد.
 
در جبهه "عین العرب" کُردهای مبارز این منطقه مواضع خود در قبال داعش را تحکیم می‌کنند. این درحالی است که طی درگیری‌های روز گذشته مبارزان کُرد حدود داعشی را در محور عملیاتی جنوب شرقی این شهر در "مکتبا رش" و"انبارهای آب" به هلاکت رساندند و در منطقه "مزرعه داوود"، در شمال شرقی عین العرب 2 تانک و یک خودرو مجهز به تیربار سنگین داعش را منهدم کردند، در حالی‌که از تپه "مشتى نور" در جنوب غربی عین العرب نیز درگیری‌هایی گزارش شده است.
 شهری که کابوس داعش شد +نقشه
 
 
 حسکه: وحشت داعش از حملات مبارزان کُرد
 
شکست‌ها و خسارات داعش تنها به منطقه عین العرب منتهی نمی‌شود، بلکه در استان "حکسه"، در شمال شرقی سوریه نیز این گروه تروریستی تکفیری با شکست‌هایی مواجه و آن را واداشته تا طی استحکامات خود در تمام محورهای درگیری در ریف حسکه،‌ بویژه منطقه "جزعه" در "ریف الیعربیه" و در بزرگراه مرزی "السیاسی" در نزدیکی مناطق مرزی عراق را و روستاهای تحت تصرفش در "تل حمیس" از جمله "الدهماء" و "الراویه"، واقع در ریف شرقی قامشلی تا منطقه "راس العین" در محور غربی استان حسکه را تقویت کند.
 
این در حالی است که این گروه ظرف 3 روز گذشته حملات متفرقه‌ای را علیه روستاهای جنوب "جزعه" که دارای اهمیت استراتژیکی در این منطقه است، انجام داده اما شکست مواجه شده است.
 
تشدید درگیری‌ها در محور غربی شهر "رأس العین" که با استان رقه، مهمترین پایگاه داعش در سوریه هم مرز است و پیشروی مبارزان کُرد به سمت جنوب شهرک "تل تمر"، واقع بین رأس العین و حسکه، به شدت داعش را از حملات غافلگیرانه مبارزان کُرد به وحشت انداخته و موجب شده، داعش ضمن متوقف کردن حملات خود در عین العرب، نگاه خود را بر منطقه "جرابلس" و از آنجا شهر "رقه" و همچنین بزرگراه "تل أبیض" معطوف و مواضع خود را در این مناطق و همچنین مناطق ممتد از «مبروکه» تا کوه "عبد العزیز"، در غرب شهر حسکه مستحکم کند.
 
این درحالی است که استقرار مبارزان کُرد در محور شمال غربی استان حسکه، بویژه در طول بزرگراه "تل تمر" تحرکات داعش در روستاهای "آشوری" منطقه را با مشکل مواجه کرده، به خصوص که این روستاها قبلا جولانگاه داعش بشمار می‌آمدند.
 
ارتش سوریه نیز در ادامه عملیات‌های خود در این منطقه در با همکاری نیروهای دفاع ملی داعش را به عقب نشینی بیش از پیش به سمت کوه عبد العزیز واداشته که مهمترین پایگاه این گروه تروریستی تکفیری در استان حسکه بشمار می‌آید. در حال حاضر ارتش سوریه در تدارک برای آغاز عملیات نظامی گسترده در کوه عبد العزیز است، بخصوص که عشایر منطقه نیز به شدت از ارتش سوریه حمایت و با آن همراهی می‌کنند، با آزادسازی کوه عبد العزیز هدف بعدی ارتش سوریه بی‌تردید شهر "الشدادی" خواهد بود، یعنی پایگاه اصلی داعش در ریف جنوبی حسکه، با تصرف الشدادی می‌توان گفت، حضور داعش محدود به شرق حسکه و شهر "الهول" خواهد بود که تنها ٣٠ کیلومتر با مرزهای عراق فاصله دارد.
 شهری که کابوس داعش شد +نقشه
دیر الزور: زمین‌گیر شدن داعش
 
اما در دیر الزور گروه تروریستی تکفیری «داعش» که سودای تصرف فرودگاه نظامی دیر الزور را در سر داشت پس از حملات مکرر و تحمل خسارات جانی و مالی بسیار سنگین هم اکنون اطراف این فرودگاه زمین گیر شده و می‌توان گفت، دیگر نشانی از آن حملات همه جانبه نیست، به همین دلیل مناطق اطراف فرودگاه امن گزارش شده و جنگنده‌های ارتش سوریه هر از چندگاهی به مواضع داعش در این منطقه را گلوله باران می‌کنند.
 
این تصاویر متعلق به هدف قرار دادن مواضع داعش در منطقه"مریعیه"، واقع در شرق فرودگاه دیر الزور توسط جنگنده‌های ارتش سوریه است.
 
این درحالی است که همچنان خبرهایی مبنی بر پیوستن عشایر استان دیر الزور و ریف آن به نیروهای ارتش سوریه به گوش می‌رسد.
 شهری که کابوس داعش شد +نقشه
حمص: حملات مجدد علیه میدان نفتی الشاعر
 
از استان حمص در مرکز سوریه گزارش می‌رسد که گروه تروریستی تکفیری داعش بار دیگر میدان نفتی"الشاعر" و البته مواضع ارتش سوریه در این میدان نفتی و اطراف آن را که در ریف شرقی حمص قرار دارد، مورد حمله قرار داده است.
 
البته از روستای "حوش حجو" در نزدیکی میدان نفتی الشاعر نیز درگیری‌هایی گزارش شده است. اصولا مناطق نفت خیز سوریه به این جهت که تصرف آنها به داعش امکان بهره برداری از نفت این میدان‌ها و فروش‌ آنها را می‌دهد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 شهری که کابوس داعش شد +نقشه
دمشق و ریف آن: پیروزی اهالی بیت سحم و ببیلا بر النصره
 
یکی از مهمترین تحولات جبهه ریف دمشق پیروزی اهالی شهرک «بیت سحم»، در ریف جنوبی دمشق بر جبهه النصره است. این شهرک که هم اکنون در محاصره ارتش سوریه قرار دارد، از هفته گذشته شاهد راهپیمایی‌های گسترده مردمی علیه جبهه النصره و اوضاع اسفباری است که این گروه تروریستی در این شهرک به وجود آورده است، به ویژه آنکه اعتراض‌های مردمی در این شهرک به شهرک «ببیلا» در جوار آن نیز کشیده شد و همین سرکرده‌های جبهه النصره را شب گذشته وادار کرد تا عقب نشینی از این بیت سحم را آغاز کند و به همین منظور با کمیته‌های آشتی ملی این شهرک و همچنین ببیلا تماس بگیرد تا زمینه خروج امن عناصرش از این دو شهرک را فراهم کند.
 
منابع آگاه محلی گفته‌اند که النصره خواهان عقب نشینی از بیت سحم و ببیلا به سمت محور شرقی اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» و شهرک «الحجز الاسود» در جنوب دمشق هستند تا در اولین مرحله 40 تروریست النصره از بیت سحم خارج شوند، قرار است،‌ خروج تمام عناصر النصره که براساس اعلام این گروه 230 فرد مسلح را شامل می‌شود، ظرف 2 روز آینده پایان یابد.
 
در «جوبر»، واقع در شرق دمشق نیز عملیات ارتش سوریه با کشف شبکه‌ جدیدی از تونل‌ها ادامه دارد که طول یکی از این تونل‌ها بیش از 200 متر بوده و به دیگر تونل‌های زیر زمینی منطقه ارتباط داشته است.
 
هم اکنون درگیری‌های در محورهای جنوبی و شرقی جوبر متمرکز است و تنها راه ارتباطی تروریست‌های این منطقه براساس اطلاعات بدست آمده دو تونل اصلی و مهم است که یکی از آنها جوبر را به جنوب زملکا و دیگری این منطقه را به شمال محله «القابون» مرتبط می‌کند و موجب شده تا تروریست‌ها تاکنون از طریق این دو تونل نیازهای نظامی و اساسی خود را تامین کنند و به مقاومت در برابر حملات ارتش سوریه ادامه دهند.
 
جوبر مهمترین منطقه‌ای است که بخشی از آن در دست گروه‌های تروریستی است و به این جهت برای آنها حائز اهمیت است که به دمشق، پایتخت سوریه بسیار نزدیک است و از دست دادن آن به معنای دور شدن خطر گروه‌های تروریستی از دمشق است.
 
در پایان خبرهای دمشق و ریف آن خالی از لطف نیست، تصویری از گنبد مطهر حضرت «رقیه» سلام الله، دخت امام حسین (ع) داشته باشیم که صبح امروز در هوای سرد دمشق گرفته شده است.   
 
ادلب:‌ سلاخی یکی از جبهه انقلابیون سوریه توسط النصره
 
از ریف ادلب، واقع در شمال غربی سوریه منابع نزدیک به گروه تروریستی موسوم به "جبهه انقلابیون سوریه" که سرکردگی آن را "جمال معروف"برعهده و طی درگیری‌های شدید و سختی که با جبهه النصره داشت، از مناطق تحت تصرف خود در ریف ادلب عقب نشینی کرد و به ترکیه گریخت، اعلام کردند که جبهه النصره در ادامه ترور سرکردگان جبهه انقلابیون سوریه، روز گذشته یکی از سرکردگان برجسته این گروه به نام "محمد الاخرس" را پس از ربودن وی در خاک ترکیه به قتل رساند. پلیس ترکیه جسد الاخرس را در حالی در یکی از زمین‌های زراعی "مرسین" یافت که نشانه‌های شکنجه در بدن وی از جمله کندن پوست صورتش کاملا مشهود بود.
 شهری که کابوس داعش شد +نقشه
الاخرس سرکرده تک تیراندازان جبهه انقلابیون سوریه و به "تک تیرانداز کوه" معروف بود.
منبع: فارس
برچسب ها: داعش سوریه حلب صراط