۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

مهاجرت راکون آمریکایی به جنگل‌های گیلان

یک گونه پستاندار جدید و غیربومی در فومن زنده گیری شد.
کد خبر : ۲۲۰۹۷۶
صراط: یک گونه پستاندار جدید و غیربومی در فومن زنده گیری شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، چند روز قبل اهالی منطقه ماکلوان مابین فومن و ماسوله در استان گیلان در تماسی با اداره محیط‌زیست شهرستان فومن از گرفتار شدن نوعی حیوان عجیب و ناشناخته در بالای یک درخت خبر دادند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فومن گفت: به دنبال دریافت گزارش بلافاصله راهی محل مورد نظر شده و متوجه شدیم حیوان ناشناخته ای در بالای یک درخت و در شکافی گرفتار شده است. «علی‌اصغر روشنی» افزود: یکی از نیروها از درخت بالا رفت و با کمک طناب و یک کیسه جانور گرفتار را که یک راکون بود بسختی زنده‌گیری کرده و به درون کیسه انداخت.

روشنی گفت: این راکون هم اکنون به اداره حفاظت محیط‌زیست منتقل شده و به منظور شناسایی عادات و رفتار، تحت بررسی کارشناسان حفاظت محیط‌زیست گیلان قرار دارد.راکون بومی کشور ما نیست و تاکنون گزارشی از وجود این‌گونه در شهرستان فومن ثبت نشده است. رفتار تهاجمی و خوی کاملاً وحشی این راکون هنگام زنده گیری و پس از انتقال به اداره حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد که این جانور دست‌آموز و خانگی نبوده و به صورت وحشی زندگی می‌کرده است.

به گزارش دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، راکون نوعی پستاندار و بومی قاره امریکا است. این جانور از گونه‌های بومی کشور ما نبوده و مشخص نیست چگونه وارد ایران شده است!
سال‌ها پیش تعدادی راکون برای تکثیر و تجارت پوست، از قاره امریکا به شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان فعلی منتقل شد اما پرورش‌‌دهندگان در تکثیر این‌گونه و فروش پوست آن موفق نبوده و راکون‌ها را در طبیعت این کشور رها کردند.

با وجود فاصله جغرافیایی زیاد با محل زندگی راکون‌ها در جمهوری آذربایجان، یک فرضیه این است که راکون‌ها پس از زاد و ولد و افزایش جمعیت در این کشور، اقدام به مهاجرت به سمت ایران کرده و وارد استان گیلان شده‌اند.  نخستین بار در سال ۱۳۷۰ راکون در منطقه تالش گیلان مشاهده و توسط یکی از محیط‌بانان مستند و تصویربرداری شد. 

پس از آن مواردی از بروز خسارت به مزارع ذرت و شکار پرندگان اهلی توسط راکون‌ها در شهرستان تالش و آستارا در استان گیلان گزارش شد و تعدادی از راکون‌ها نیز به دست مردم محلی کشته شدند. با وجود اینکه دقیقاً مشخص نیست که راکون از چه طریقی وارد ایران شده است و به عنوان یک گونه مهاجم چه مخاطراتی برای اکوسیستم و گونه‌های بومی کشور در بر دارد اما به نظر می‌رسد راکون‌ها بخوبی با شرایط استان گیلان سازگار شده و به تکثیر و تولید مثل پرداخته‌اند و هم اکنون به شمار پستانداران وحشی ایران اضافه شده‌اند.

منبع: ایران
نظرات بینندگان
چچچرند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۰
شنا کردن یا لا هواپیما اومدن
چرا چرند تحویل مردم میدین...
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز