۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
بعد از چند توهین و کارشکنی آشکار

چرا رابطه با فرانسه را قطع نمی‌کنیم؟

توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام اولین گستاخی فرانسه از زمان روی کار آمدن اعتدالیون در پاستور نبود اما آنها برای چندمین بار مورد مهر و محبت دولتمردان تدبیر و امید قرار گرفته‌اند.
کد خبر : ۲۲۲۴۴۷
گروه سیاسی صراط - توهین کم سابقه نشریه فرانسوی به پیامبر عظیم‌الشان اسلام اولین گستاخی فرانسه از زمان روی کار آمدن اعتدالیون در پاستور نبود اما این دولت اروپایی، برای چندمین بار مورد مهر و محبت دولتمردان تدبیر و امید قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، آبان ماه سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و 5+1، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، در کارشکنی آشکار، گفتگوهای دو طرف را بی ثمر گذاشت و زمینه زیاده خواهی بعدی در جریان مذاکرات را فراهم کرد.

جالب اینجاست که تنها دو ماه قبل از آن، دیدار روحانی و اولاند در نیویورک، به عنوان دیداری بعد از 8 سال میان روسای جمهور ایران و فرانسه، از سوی حامیان دولت در بوق و کرنا تبلیغ شده بود.

چرا روابط با فرانسه را قطع نمی‌کنیم؟

با این وجود، واکنش اعتدالگرایان به این کارشکنی، برخورد مهربانانه(!) بود به گونه ای که تصویر در آغوش گرفتن فابیوس توسط ظریف در مذاکرات بعدی، بیش از حد جلب نظر می‌کرد.

چرا روابط با فرانسه را قطع نمی‌کنیم؟

در این میان البته، پاسخ به فرانسه از مجراهایی غیردولتی داده شده است. همچنان که حسین علیزاده از دریافت نشان شوالیه لیاقت (!) این دولت انصراف داد اما ظاهرا دولتی ها قصدی برای بر هم زدن آرامش دوستان خود ندارند! چنانکه در ماجرای توهین اخیر نشریه فرانسوی نیز نه تنها واکنش جدی و اثرگذاری نشان نداند بلکه، ظریف به صورت غیرمنتظره راه خود را از ژنو به پاریس کج کرد تا به دیدار فابیوس برود در حالی که بر اساس عرف و منطق پذیرفته شده، فابیوس باید برای دیدار با ظریف و دیگر دوستان خود در 5+1 به محل مذاکرات یعنی ژنو می رفت نه به عکس.

با این توصیف، در تجمع اعتراض آمیزی که در مقابل سافرت فرانسه در تهران برگزار شده بود، زمزمه های لزوم اخراج سفیر فرانسه و قطع روابط سیاسی با این کشور نیز به گوش می رسید؛ خواسته ای که با ابراز ارادت های دولتی ها به دوستان اروپایی، بعید است حتی اجازه مطرح شدن آن را هم بدهند!