۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

اختصاص بودجه به کودکان شین آباد

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی‌ گفت: دولت ردیف بودجه‌ای در سال 94 برای تأمین معیشت و دریافت مستمری کودکان شین‌آباد از محل بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر برای آنها اختصاص داده است.
کد خبر : ۲۲۲۶۲۴
صراط: وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی‌ گفت: دولت ردیف بودجه‌ای در سال 94 برای تأمین معیشت و دریافت مستمری کودکان شین‌آباد از محل بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر برای آنها اختصاص داده است.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دانش‌آموزان حادثه‌دیده شین‌آبادی در خصوص آخرین وضعیت پرونده این دانش‌آموزان اظهار داشت: در روزنامه «مردم امروز» نوشته شده بود که برای دانش‌آموزان شین‌آبادی کار نشده است؛ اما اینطور نیست و اینجا بحث حیثیت نظام مطرح است و برای دانش‌آموزان شین‌آبادی خوب کار شده است.

وی ادامه داد: نظام و دولت خوب کار کرده‌اند، در این دو سال موضوع دانش‌آموزان شین‌آباد را در چهار دسته قرار دادیم؛ در بحث تحصیل، برای دانش‌آموزان یک مدرسه در حال ساخت است که در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

احمدی نیاز افزود: آموزش و پرورش مقداری بی تدبیری به خرج داده بود و این دانش‌آموزان تا دو ماه پیش در نمازخانه مدرسه درس می‌خواندند و علت آن نیز این بوده که اینها سوختگی دارند و نمی‌توانند در کلاس عادی باشند؛ اعتراض کردیم و آنها  آمدند دفتر مدیر مدرسه را تخلیه کردند و برای این دانش‌آموزان صندلی مناسب، لب‌تاب و پروژکتور برای آنها گذاشتند.

وی اضافه کرد: در حوزه درمان آنها نیز مدت 2 سال به طور کامل در بیمارستان حضرت فاطمه (س) در تهران به طور 100 درصد رایگان درمان انجام می‌شود که بهترین اساتید پزشکی تهران پیگیر آن هستند؛ البته زمان این روند درمان 8 تا 7 سال شاید طول بکشد، اما دولت برای هر رفت و برگشت آنها از شین‌آباد به تهران 100درصد هزینه سفر آنها را تقبل می‌کند.

*دولت 800 هزارتومان برای هزینه رفت و آمد والدین دانش‌آموزان در هر سفر به تهران می دهد

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی یادآور شد: در هر سفر 800 هزار تومان به پدر و مادر دانش‌آموزان پرداخت می‌شود و در درمان آنها ، انواع پمادها و داروها بکار برده می‌شود که هر کدام بالغ بر یک میلیون است که به طور 100 درصد رایگان به این دانش‌آموزان  داده می‌شود.

احمدی نیازبیان داشت: در حوزه بیمه و دیه آنها نیز 26 نفر دانش‌آموز در این حادثه مجروح شده و 2 نفر دیگر فوت شدند که در مجموع 28 نفر حادثه دیدند که  به 2 نفر فوت شده نصف دیه مرد را داده بودند؛ یعنی نفری 63 میلیون که معترض شدیم و شرکت بیمه ایران نیز بیمه دو نفر فوت شده را نیز 100 درصد اعلام کرد و بنده نیز نامه را از دفتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت کردم و به امرالهی مدیرعامل بیمه ایران دادم تا 100 درصد مازاد بیمه دیه این دو نفر متوفی را بدهند که از 200 میلیون دیه در ماه حرام بقیه  را  یعنی حدود 138 میلیون دیگر را بدهند.

وی گفت: در آن زمان یعنی سال 1391 دیه مرد مسلمان 126 میلیون بود و به دلیل اینکه این دانش آموزان زن بودند نصف بوده است و حالا دیه کامل آن را می‌دهند.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی افزود: از 26 دانش‌آموز مانده، 18 نفر دیه خود را در گذشته بدون اطلاع ما به صورت نصف دریافت کردند و رضایت داده بودند؛ یعنی هر چقدر بوده، نصف دیه را گرفته بودند که در حال حاضر ما در دادگستری آذربایجان غربی اقامه دعوا کرده‌ایم تا رضایت‌نامه‌ای که اینها به بیمه دادند باطل شود.

احمدی نیازادامه داد: 8 نفر دیگر نیز دیه نگرفته بودند که ما به صورت 100 درصد دیه آنها را دریافت کردیم؛ یعنی دیه برابر زن و مرد به آنها دادیم.

وی با بیان اینکه آمنه راک قریب 550 میلیون  و خانم معروفی 643 میلیون دیه دریافت کرده‌اند، گفت: ماده 560 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: هرگاه دیه زن مازاد بر ثلث دیه مرد شود، دیه آن نصف شود؛ اما در تبصره ذیل ماده 551 قانون جدید مجازات اسلامی می‌گوید این تفاضلی که در اینجا کم کردید، در ماده 560 و از محل صندوق تأمین خسارات بپردازید و این قانون برای همه اینطور بوده و مختص دانش‌آموزان شین آبادی نیست.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی خاطرنشان کرد: اما مردم این قانون را نمی‌دانند و بیمه‌ها به آن عمل نمی‌کنند؛ یعنی این خیلی شرعی و قانونی در کشور بوده و برای حفظ حقوق شهروندان در تبصر ذیل ماده 551 ایجاد شده است.

احمدی نیازاضافه کرد: در ماده 562 تصریح می‌کند، تفاوتی بین دیه عرش زن و مرد نیست و هر دو یکی است؛ اما شرکت بیمه در گذشته عرش اینها را مثل مرد نصف کرده بود که این اشتباه و خلاف ماده 562 بود.

وی گفت: دانش‌آموزانی که در حادثه شین‌آباد دچار سوختگی شدند به تن آنها آسیب وارد شد و آسیبی که به تن وارد شده دیه محسوب می‌شود و میزان آن در شرع اسلام بیان شده است.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی تصریح کرد: برای نمونه دو چشم یک دیه کامل، هر انگشت، یک‌سوم یک دست کامل است؛ اما عرش آن صدمه‌ای است که به ظاهر بدن و آن آثار به جای مانده در صورت دختران شین‌آبادی که قیافه سوخته دارند و صدمات ظاهری را می‌گویند.

احمدی نیاز ادامه داد: میزان عرش به دست قاضی است؛ برای نمونه این دانش آموزان دختر 200 درصد سوختگی دارند و ابرو یا دو پلک را از دست دادند دیه داده می‌شود و به همان تناسب نیز عرش برای آنها لحاظ شده است و حالا عرش 100 درصد است و در دیه طبق ماده 560  قانون مجازات اسلامی نصف شده است اما می‌گوید از محل صندوق تأمین خسارات جبران کنید.

وی یادآور شد: برای 18 نفر دیگر هم می‌خواهیم دیه کامل بگیریم؛ اینها کسانی هستند که از مباحث حقوقی اطلاع نداشته و بدون مشورت با وکلای خود به آموزش و پرورش و بیمه رضایت داده بودند که دیه خود را به نرخ آن زمان بگیرند و ترسیده بودند و این رضایت‌نامه را داده بودند که این بار حقوقی دارد و برحسب قانون ما دادخواست ابطال رضایت‌نامه‌های والدین 18 نفر را داده‌ایم تا آنها نیز به نرخ امروز دیه و عرش خود را به طور کامل بگیرند.

*پرداخت دیه روان به دانش‌آموزان

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی با اشاره به دیه روان دانش‌آموزان شین آبادی افزود: این دانش‌آموزان شب‌ها دچار کابوس می‌شوند، شب اداری دارند و دچار ضربه روحی شدند؛ ما با پزشکی قانونی صحبت کردیم تا برای آنها دیه در نظر بگیرد که آنها این کار را کردند و این تحت عنوان خسارت معنوی است.

*پرداخت 60 میلیون دیه عمر به هریک از دانش‌آموزان شین آبادی توسط بیمه ایران

احمدی نیاز بیان داشت: این به میزان سوختگی و تناسب دارد و بعضی گرفته و بعضی در حال گرفتن هستند و بیمه ایران نیز یک دیه عمر به هریک از این دانش‌آموزان داده است که میزان آن 60 میلیون تومان است.

وی گفت: بیمه معلم نیز یک دیه عمر به میزان 50 میلیون به هریک از دانش‌آموزان داده است و درخصوص معیشت نیز دولت ردیف بودجه‌ای  به شماره 5 ـ 154000 در سال 94 برای تأمین معیشت و دریافت مستمری کودکان شین‌آباد از محل بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر برای آنها اختصاص داده است.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی افزود: بنابراین مستمری و معیشت آنها نیز در بودجه 94 قرار داشته است؛ حالا نکته‌ای که وجود دارد این است که در دولت قبلی وزارت آموزش و پرورش تعهدی  مبنی بر اینکه این دانش‌آموزان بعد از سن 18 سالگی به استخدام آموزش و پرورش درآیند، مطرح کرد

احمدی نیازخاطرنشان کرد: پیگیر این مسئله هستیم تا این تعهد عملیاتی شود و برای این دانش‌آموزان کارهای خوبی شده است؛ اما پیگیر روان  درمانی آنها نیز هستیم و اینکه گفته می‌شود برای این دانش‌آموزان کار نشده، اجحاف است و نظام برای اینها خوب کار کرده است .

وی یادآور شد: بنده وکیل رایگان آنها هستم و تمام کارهایی که در طی این 2 سال انجام داده‌ام رایگان بوده است، اما واقعاً از نظام جمهوری اسلامی سپاسگزار هستم و نباید در قضیه شین‌آباد سیاه نمایی شود.
منبع: فارس
برچسب ها: بودجه شین آباد
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز