۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
مقایسه نحوه حضور ایران در دو مراسم بین‌المللی

عبدالله "ظریف‌تر" بود یا ماندلا؟!

سفر شتابزده وزیر امور خارجه ظریف، برای شرکت در مراسم پادشاه مرحوم عربستان بار دیگر میزان ارادت دولتمردان تدبیر و امید به متحدان امریکا و بی‌توجهی به قهرمانان ضد غرب از جمله قهرمان مبارزه با آپارتاید و نژادپرستی را به خوبی نمایان کرد.
کد خبر : ۲۲۲۷۷۴

گروه بین الملل صراط - روزگذشته خبر درگذشت پادشاه عربستان پس از گذشت هفته های متمادی از تردید خبری رسانه ها تایید شد.

به گزارش پایگاه خبری صراط، این خبر که با واکنشهای فوری جبهه بین المللی حامیان و متحدان عربستان مواجه شد، اخبار خواندنی چون عزای عمومی چهل روزه در بحرین و اردن! عزای یک هفته ای در مصر و سه روزه در امارات و فلسطین را درپی داشت و نخستین پیام‌های تسلیت از جانب آمریکا و انگلیس ارسال گردید. در پیام انگلیسی ها فوت عبدالله به عنوان فردی تسلیت گفته شد که تمام عمر خود را صرف گفتگوی ادیان کرده است!

در این میان اما ایران که همواره از سیاستهای امنیتی، نظامی، فرهنگی-مذهبی و حتی اخیرا اقتصادی عربستان آسیب دیده، در اقدامی عجولانه توسط سخنگوی وزارت خارجه مرگ شاه عربستان را تسلیت گفت اگر چه در این سطح دیپلماتیک مساله عادی بود؛ اما این تنها شروع ماجراست.

بر اساس نظر کارشناسان بین الملل، با رای آوردن روحانی که یار نزدیک هاشمی رفسنجانی است جریان نزدیک تر به عربستان در میان جریانات سیاسی جمهوری اسلامی رای آورده است؛ این مساله در رفتار امروز صبح ظریف به خوبی قابل مشاهده است.

وزیر امور خارجه و عالیترین مقام اجرایی کشور در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی، امروز شرکت در نشستهای اجلاس بین المللی داووس را متوقف کرد تا سوییس را به مقصد عربستان ترک کند.

او احتمالا بدون تاخیر در مراسم تدفین و تشییع ملک عبدالله، شرف حضور خواهد داشت! این در حالی است که ظریف در حاشیه اجلاس داووس گفتگوهایی با کری هم داشت؛ اما ظاهرا تشییع جنازه عبدالله از داووسی که همه ساله دعوت اصلاح‌طلبان به آن، مایه فخر آنان می شد(!) و مذاکراتی که آن را شکستن شاخ غول در دولت تدبیر و امید می دانند مهمتر است.

بد نیست این شتابزدگی را مقایسه کنیم با رفتار دولت یازدهم در قبال خبر فوت یکی از بزرگترین رهبران انقلابی دنیا یعنی نلسون ماندلا، هم او که به افتخار مبارزاتش جمهوری اسلامی در آغازین روزها و به دستور امام امت رابطه‌اش را با رژیم آپارتاید یک جانبه قطع نمود.

سال گذشته در برخی اخبار، حتی اعلام شد که معاون اول رییس جمهور یعنی جهانگیری در مراسم یادبود ماندلا شرکت خواهد کرد؛ اما نهایتا این بزرگداشت به حضور با تاخیر یک تازه وارد به دولت تدبیر و امید - در زمان برگزاری مراسم -، یعنی محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، کاهش سطح یافت؛ مقامی که در مناسبات بین الملل و دیپلماتیک محلی از اعراب ندارد.

این بار اما سفر شتابزده وزیر امور خارجه ظریف، برای شرکت در مراسم پادشاه مرحوم عربستان بار دیگر میزان ارادت دولتمردان تدبیر و امید به متحدان امریکا و بی توجهی به قهرمانان ضد غرب از جمله قهرمان مبارزه با آپارتاید و نژادپرستی را به خوبی نمایان کرد.

نظرات بینندگان
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۹۳
۶۲
درود بر روحانی وظریف. صراط بیخود خودتان را به اب واتش نزنید چراکه ملت ایران شما وامثال شما عامل همه بدبختی امروز می دانند
شکارچی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
عربستان هم خوب گذاشت توی کاسه گشنه ها
داعش پولو براشون درست کرد با خورش کاهش قیمت نفت

اقتصاد مریض ایبرالی بجای تکیه بر تولید داخلی چجسبیده به توهم رفع تحریم ها انهم تحریم هایی که به اذعان اهل فن فقط 13 درصد از مشکلات اقتصادی ایران هستند

حالا برید و به کدخدایتان التماس کنید و حس افتخار و اقتدار کنید

هرچند که در ادبیات آزادگی و حقیقت اینها به معنای ذلت و التماس است
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۵۸
۱۶
زمان مرگ ماندلا زمزمه هایی شد که قراره از ایران نماینده ای در مراسم بزرگداشتش حضور داشته باشه ولی شما به بهانه حمایت نکردن ماندلا از فلسطین کلی علم شنگه بپا کردید که چرا قراره از ایران نماینده ای به آفریقا بره!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۶۳
۱۸
جالب اینجاست هیچی از حیمی معاون اولتون نمیگین؟
ریس مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت قبل خودش به فساد محکوم شد.
حالا هی بیاین به این و اون گیر بدین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۵۳
۲۰
متاسفانه خریت یک عده ادم نفهم در این جند سال با مخالفت با سران عربستان منافع مسلمانان را در سرتا سر جهان از بین برده اند حالا یکی از همان ادمها به رفتن ظریف واکنش نشان داده اند خدا به داد این مردم برسد از دست این همه ادم نفهم
یکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۲۷
۵۴
دردولت تد(پیر)آنچه بی معناست تدبیراست
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۲۸
۲۸
صراط تو واقعا اینقدر نمیفهمی که کشور اسلامی با کشور کفر فرق دارد و دیگر اینکه عربستان همسایه ما هست؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
۵۰
۲۰
اولا" كه شركت در تشيع جنازه يك مسلمان نه نياز به اجازه شما دارد و نه نياز به دليل سياسي .

دوما" ما از دشمني با عربستان چه خيري ديده ايم كه به آن ادامه دهيم .

سوما" ما هميشه مدعي هستيم كه در روابط ايران و عربستان اشكال از طرف مقابل است ، با شركت در مراسم پادشاه سابق ، حسن نيت خود را ثابت خواهيم كرد .

چهارما"‌وزير امور خارجه يك شخصيت حقوقي است و اين تسليت ها و البته سفرها جزو پروتكل هاي بين المللي بوده و به سياست ربطي ندارد .

پنجما" باور كنيد با اين اتقادات بي جهت باعث مي شود كسي به حرف هاي درست شما توجهي نكند .

ششم اينكه وزير امور خارجه شركت در مراسم كشور عربستان را مهمتر از ديدار با وزير امور خارجه امريكا بداند ، اتفاقآ" پيام ثبتي به عربستان است كه ايران روابط با همسايگان را در اوليوت مي داند و دليلي براي ترس از بهبود مشكلات با امريكا وجود ندارد .
زيرا اعراب نگران تكرار رابطه ايران و آمريكا مشابه زمان شاه هستند كه ايران تبديل به ژاندارم منتطقه شده بود و البته دشمن اعراب