۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵

وزیر جدید دفاع عربستان کیست؟+تصاویر

تنها ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت ملک عبدالله، سلمان بن عبدالعزیز دستور ایجاد تغییراتی در بدنه سیاسی دولت این کشور را صادر کرده، یکی از مهم‌ترین این اقدامات برکناری خالد التویجری از ریاست دیوان پادشاهی و منصوب کردن پسر خودش است.
کد خبر : ۲۲۲۸۹۸
صراط: بعد از مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» و پیش از خاکسپاری وی، به محض اینکه «سلمان بن عبدالعزیز» قدرت را در دست گرفت تغییرات مهمی در ساختار قدرت ایجاد کرده است.

یکی از این تغییرات برکناری «خالد التویجری» رئیس دیوان پادشاهی بود. التویجری اخیرا به دلیل تصمیماتش و نفوذش بر پادشاه درگذشته عربستان مشهور شده بود.

وزیر جدید دفاع عربستان کیست؟+تصاویر

پسر شاه جدید، جانشین رئیس دیوان پادشاهی جنجالی

«محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» پسر شاه جدید عربستان جانشین التویجری شده و ریاست دیوان پادشاهی و وزارت دفاع را بر عهده گرفته است.

شاهزاده محمد بن سلمان در ریاض آموزش اولیه خود را دیده و در میان 10 فارغ التحصیل برتر در سطح عربستان انتخاب شده است.

وی مدرک کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه ملک سعود در ریاض گرفته و رتبه دوم را در میان فارغ التحصیلان ورودی خود در دانشگاه به دست آورده است.

فعالیت تجاری آزاد مانند بسیاری از شاهزاده‌های سعودی در کارنامه کاری این شاهزاده نیز هست وی همچنین از سال 2007 تا 2009 به عنوان مشاور کمیته کارشناسان شورای وزیران عربستان بوده و بعد از آن به مشاور ویژه امیر ریاض تبدیل شد.

محمد بن سلمان دبیر کلی مرکز رقابت‌های ریاض را نیز برعهده داشته و عنوان مشاور ویژه رئیس شورای اداری بیت ملک عبدالله یدک کشیده است.

وی از زمانی که پدرش به عنوان ولی‌عهد عربستان انتخاب شده بود به دستور ملک عبدالله ریاست دیوان ولی‌عهدی به او محول و به عنوان مشاور ویژه ولی‌عهد نیز معرفی شد.

در جولای سال 2013 بر اساس فرمانی پادشاهی این شاهزاده سعودی به عنوان ناظر دفتر وزیر دفاع انتخاب و ماه آوریل 2014 بر اساس فرمان دیگری به عنوان وزیر مشاور دولت در شورای وزیران انتخاب شد.

با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز که یکی از برادران «سُدیری» معروف به «الُسدیریون السبعه» است به نظر می‌رسد این ائتلاف در خاندان آل سعود بعد از 10 سال قدرت را در این کشور به دست گرفته و پست‌های مهم و حساس را میان فرزندان خود تقسیم می‌کنند.

با این اقدام سلمان رسما دست «متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز» پسر ارشد شاه درگذشته از رسیدن به قدرت با استفاده از کمک التویجری کوتاه شده است.

گزارش‌هایی که پیش از مرگ ملک عبدالله منتشر شده بود، حکایت از نقشه شاه سعودی برای به میراث گذاشتن قدرت برای پسرش متعب داشت که بر خلاف عرف رایج در این کشور برای انتخاب پادشاه است. زیرا قدرت در این کشور از برادر به برادر منتقل می‌شود.

وزیر جدید دفاع عربستان کیست؟+تصاویر

ناپدید شدن التویجری بعد از مرگ ملک عبدالله

پایگاه خبری «الوطن»، در همین راستا گزارش داد که بعد از اعلام مرگ پادشاه عربستان «التویجری» ناپدید شده و خبری از او نیست.

«خالد بن عبد العزیز بن عبدالمحسن التویجری» جنجالی که مخالفانش به او لقب «برمکی جدید» داده بودند یک حقوقدان، شاعر و سیاست مدار است که علاوه بر تحصیل در دانشگاه ملک سعود، فوق لیسانس خود در علوم سیاسی را از ایالات متحده دریافت کرده است.

بسیاری از شاهزادگان سعودی با وی اختلاف نظر شدیدی داشتند و در جریان سکوت خبری درباره وضعیت جسمی ملک عبدالله تعدادی از آنها از جمله «سعود بن یوسف النصر» وی را «تازه وارد» و «منبع فساد» توصیف کرده بودند که تلاش می‌کند کنترل خاندال آل سعود را به دست بگیرد.

وزیر جدید دفاع عربستان کیست؟+تصاویر
منبع: فارس