۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

توطئه «کاهش قیمت نفت» ادامه می‌یابد؟

در حالی که قیمت سبد نفتی اوپک با 20 سنت کاهش به 43.05 دلار در هر بشکه رسید این سؤال مطرح است که آیا توطئه کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد؟
کد خبر : ۲۲۲۹۲۰
صراط: در حالی که قیمت سبد نفتی اوپک با 20 سنت کاهش به 43.05 دلار در هر بشکه رسید این سؤال مطرح است که آیا توطئه کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد؟

سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز پنج شنبه با کاهش  20 سنتی نسبت به روز چهارشنبه 43.05 دلار فروخته شد.
 
نفت اوپک روز چهارشنبه گذشته 43.25 دلار فروخته شد. کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، 13 ژانویه 41.50 دلار در بشکه رقم خورده است. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.
 
روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در 27 نوامبر سال 2014 و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد. از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت در جهان عرضه بیش از حد و تقاضای اندک برای این کالای اساسی عنوان شده است.
 
روز جمعه خبر مرگ پادشاه عربستان اعلام شد و بسیاری تصور می‌کردند که با انتشار این خبر قیمت نفت افزایش یابد. پس از انتشار این خبر قیمت نفت یک دلار بالا رفت اما به دنبال آن آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که سیاست نفتی عربستان با مرگ پادشاه این کشور تغیر نخواهد کرد و رسانه‌های این کشور نیز از باقی ماندن علی النعیمی در وزارت نفت عربستان خبر دادند. این اخبار سبب شد تا قیمت نفت بار دیگر روند کاهشی به خود بگیرد.
 
عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند. برخی بر این باورند که این اقدام عربستان به همراه تخفیف‌های این کشور برای نفت فروشی خود در بازارهای نفت با همراهی آمریکا نوعی توطئه برای ضربه زدن به ایران و روسیه بوده است.
 
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
منبع: فارس