۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

انقلاب مصر 4 ساله شد

انقلاب مصر معروف به انقلاب ۲۵ ژانویه امروز چهار ساله شد در حالیکه آزادی «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر، علاء و جمال پسران مبارک و دیگر عناصر وابسته به وی شیرینی این انقلاب را به کام مردم مصر تلخ کرده است.
کد خبر : ۲۲۲۹۹۶
صراط: انقلاب مصر معروف به انقلاب ۲۵ ژانویه امروز چهار ساله شد در حالیکه آزادی «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر، علاء و جمال پسران مبارک و دیگر عناصر وابسته به وی شیرینی این انقلاب را به کام مردم مصر تلخ کرده است.

تنها دو روز مانده به سالروز انقلاب 25 ژانویه دادگاه تجدید نظر مصر حکم لغو حبس 4 ساله پسران مبارک در پرونده کاخ های ریاست جمهوری را صادر کرد تا بار دیگر زخم خانواده های قربانیان این انقلاب را تازه کند.
 
اکنون که چهار سال از این انقلاب می گذرد، مبارک، پسران وی و تمامی عناصر وابسته به مبارک در خارج از زندان هستند و هزاران انقلابی که در میادین علیه مبارک شعار سر می دادند، در پشت میله های زندان بسر می برند، ملت مصر و خانواده های شهدای انقلاب نیز که فروپاشی انقلاب را در جلوی چشمان خود شاهد هستند، چاره ای جز این ندارند که بگویند: مبارک و عناصر وی را به خدا واگذار می کنیم.
 
تلخی نبودن قصاص عادلانه نیز بر حزن و اندوه خانواده های شهدای انقلاب افزوده است، «احمد سعید» یکی از این زخم خوردگان است که در تظاهرات «جمعه خشم» هیچ راهی برای بیان حزن و اندوه خود نمی دید جز اینکه با گریه فریاد بزند «مبارک برو، تو را به خدا واگذار می کنم» و سپس با حالتی از خشم گفت: رژیم مبارک به ریش همه خندید و عناصر وی از زندان آزاد شدند تا باقی مانده جوانان انقلابی را بازداشت کرده و از آنها انتقام بگیرند. سعید همچنین از اینکه مبارک و پسرانش بعد از اینهمه فاجعه ای که در طول حکومت خود برای مردم به بار آورد و اکنون آزاد شده اند، ابراز تعجب کرد.
 
«محمود ابراهیم» یکی دیگر از قربانیان حوادث خیابان محمد محمود است که می گوید تا کنون هیچ غرامت قابل توجهی دریافت نکرده و دولت حتی برای جوانانی که انقلاب کرده اند، فرصت شغلی فراهم نکرده است و این در حالی است که بازماندگان مبارک سعی دارند اهداف انقلاب را ناکام گذاشته و آن را از بین ببرند.
 
«صلاح جابر» پدر شهید جابر معروف به «جیکا» شهید خیابان محمد محمود با لحنی که درد و اندوه در آن نمایان است، می گوید: هرگز و به هیچ قیمتی از حق فرزندم نمی گذرم، من پیشنهاد دولت برای دریافت غرامت به مبلغ 100 هزار پوند را رد کردم، خون پسرم فروشی نیست، من خواهان محاکمه عادلانه هستم و اگر محاکمه عادلانه در پرونده پسرم انجام نشود، این قضیه را در دادگاه آفریقا دنبال می کنم و آن را بین المللی خواهم کرد.
 
وی می گوید که متهم اصلی این پرونده «احمد جمال الدین» وزیر کشور سابق است و به همین دلیل دستگاه قضایی در این پرونده وقت کشی می کند.
 
«میاده» خواهر علاء عبد الهادی شهید حوادث مقابل ساختمان دولت نیز می گوید که این پرونده همچنان در دادگاه آفریقاست و چیز جدیدی رخ نداده و آنها هنوز منتظر پاسخ دادگاه و تعیین جلسه ای برای این پرونده هستند.
 
وی افزود که عدم رسیدگی به این پرونده در داخل باعث شد که آن را بین المللی کنیم و اکنون در انتظار ابلاغیه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده هستیم و هر گونه تلاشی برای ممانعت از رسیدگی مجدد به این پرونده را محکوم می کنیم.
 
از سوی دیگر «طارق نجیده» مشاور حقوقی حزب جریان مردمی به روزنامه المصریون گفت: ابلاغیه‌های دادستان کل برای محاکمه مجدد مبارک در انتظار تعیین زمان برای بررسی آن است و هدف از این ابلاغیه ها اساسا مربوط به اتهامات فساد سیاسی و مالی و درخواست ازسرگیری محاکمه مبارک است و اگر دست داشتن جمال و علاء در هر گونه فسادی مشخص شود، ابلاغیه هایی علیه آنها صادر خواهد شد؛ ما اشخاص خاصی را هدف قرار نمی دهیم بلکه چهره های یک رژیم را صرف نظر از نام اشخاص هدف قرار می دهیم.
 
«زیزو عبده» از رهبران جنبش 6 آوریل نیز در واکنش به حوادث سالروز انقلاب 25 ژانویه و آزادی علاء و جمال پسران مبارک، تنها به این جمله اکتفا کرد که « علاء داستان کوتاه غم انگیز است».
 
دادگاه جنایی قاهره چهارشنبه گذشته پس از رسیدگی به پرونده علاء و جمال پسران مبارک، حکم آزادی آنها را به شرط اقامت اجباری تا زمان محاکمه مجددشان در پرونده مربوط به اختلاس بیش از 125 میلیون پوند از اموال اختصاصی به کاخ های ریاست جمهوری، صادر کرد.
 
تلویزیون مصر گزارش داد که این حکم دادگاه به ریاست قاضی «محمد عامر» و بنا به درخواست فرید الدیب وکیل مبارک و پسران وی صادر شد.
 
پس از صدور حکم دادگاه فرجام خواهی مبنی بر لغو حبس علاء و جمال، الدیب در نامه ای به دادگاه استیناف نسبت به ادامه حبس پسران مبارک در پرونده کاخ های ریاست جمهوری اعتراض کرده و آزادی آنها را خواستار شده بود.
منبع: تسنیم
برچسب ها: مصر مبارک انقلاب