۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

تاثیر هواپیماهای اوکراین در باروری ابرها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه یکی از دلایل عدم باروری ابرها در ۲ سال گذشته نبود اعتبار و تعمیر هواپیماهای مخصوص در اوکراین بود، گفت: ریزش باران و برف با باروری ابرها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌تواند موثر باشد.
کد خبر : ۲۲۳۰۱۲
صراط: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه یکی از دلایل عدم باروری ابرها در ۲ سال گذشته نبود اعتبار و تعمیر هواپیماهای مخصوص در اوکراین بود، گفت: ریزش باران و برف با باروری ابرها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌تواند موثر باشد.

خسرو ارتقایی در خصوص باروری ابرها در تهران در روزهای آتی گفت: باید ابر باشد تا باروری ابرها صورت گیرد،بنابراین اگر ابرها باران‌زا باشد می‌توان روی آن کار کرد. پس باید صبر کنیم تا سامانه‌ای وارد کشور و سپس تهران شود اما نباید مردم را امیدوار کرد چرا که تنها 10 تا 15 درصد باروری ابرها می‌تواند مؤثر باشد.
 
وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی این بوده است که بعد از ماه ژانویه وضع بهتر می‌شود و اولین سامانه‌ای که وارد شود پروازها انجام می‌شود.
 
ارتقایی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود باروری ابرها 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد، گفت: قراردادی که ما بسته‌ایم 2 میلیارد تومان است که یک مقدار آن پرداخت شده است و پول خاصی در این مرحله پرداخت نمی کنیم، اما وزارت نیرو قراردادی کلی با مرکز ملی باروری ابرها در سطح کشور دارد.
 
باروری ابرها خطا ندارد
 
وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود این باروری ابرها خطا هم دارد و احتمال اینکه در مناطق دیگر مثل شمال تهران و یا حتی افغانستان بارندگی شود وجود دارد، گفت: اینطور نیست، چرا که نهایت بعد از باروری ابرها و شلیک‌های مخصوص توسط هواپیماها 20 دقیقه بعد از آن اگر قرار باشد بارندگی صورت گیرد این کار انجام می شود.
 
این‌طور نیست که در تهران باروری ابر صورت گیرد و در سمنان بارش انجام شود
 
ارتقایی ادامه داد: چند سال پیش که در منطقه طالقان و سد امیرکبیر این اقدام را انجام دادیم در حوضه آبریز بارندگی شد و اینطور نیست که در تهران باروری ابر انجام شود و بعد بارندگی در سمنان رخ دهد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به این سئوال که این 2 میلیارد تومان قرارداد چند پرواز و چند بار باروری ابر است، گفت: این هواپیماها آماده‌باش هستند که به محض ورود سامانه به کشور متناسب با میزان ابرها میزان پرواز انجام می‌شود یعنی قرارداد این‌گونه است که طی 2 ماه یا 3 ماه هواپیماهای مخصوص آماده باشند تا به محض ورود سامانه و ابرها این پروازها انجام شود.
 
ارتقایی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود 2 سال بود این باروری ابرها انجام نمی‌شده است دلیل آن چیست، گفت:‌ چند سال پیش که شرکت آب منطقه‌ای تهران تأمین اعتبار کرد و چون دیگر مثل سال‌های قبل قادر به تأمین اعتبار نبود این موضوع انجام نمی شد.
 
وی افزود: البته هواپیماهای مخصوص این کار مشکلاتی مثل تعمیرات در اوکراین داشتند بنابراین باید همه چیز دست به دست هم داده می‌شد تا این کار انجام شود.
 
ارتقایی در پاسخ به این سئوال که این روزها ابرهایی در آسمان تهران دیده می‌شود اما چندان بارندگی صورت نمی‌گیرد آیا الان زمان باروری ابرها نیست، گفت: سامانه بارشی که وارد کشور می‌شود اثر آن در افزایش باران است نه در تولید باران بنابراین وقتی سامانه‌ای وارد کشور می‌شود این سامانه و یا اگر نوع ابر و تراکم ابر را که قبلا مطالعه شده بیشتر این ویژگی‌ها را داشت قطعا باروری ابر انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه مرکز باروری ابرها زیر نظر مرکز تحقیقات آب وابسته به وزارت نیرو است خاطرنشان کرد:‌امید است با باروری ابرها باران خوبی ببارد و اگر این کار انجام شود نتایج آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
منبع: فارس